Odcinki podcastu w kategorii:

Analityka ecommerce

Co i jak analizować w sklepie internetowym, by podejmować właściwe decyzje? Posłuchaj wywiadów ze znawcami narzędzi analitycznych oraz z praktykami, dla których analityka ecommerce to codzienność.

Posłuchaj na:

Lista odcinków w wybranej kategorii

Mogą też zainteresować Cię wpisy blogowe w temacie:
Analityka ecommerce

Jak zrobić analizę konkurencji dla sklepu internetowego?

Google Analytics w sklepie internetowym – jak analizować dane by zwiększać sprzedaż?

Analityka w sklepie internetowym - dlaczego jest ważna?

Analiza efektów działań, a także analiza zachowań użytkowników sklepu internetowego oraz analiza finansowa to podstawy działań w ecommerce. Tak naprawdę jakiekolwiek działania marketingowe bez możliwości zmierzenia ich efektu, mają nikły sens. Bo skąd wiedzieć, czy zainwestowane środki przyniosły zadowalający zwrot, czy nie? Skąd wiadomo, czy należy działania powtórzyć, zmodyfikować, czy zaniechać?  Niestety profesjonalna analityka ecommerce nie jest to temat prosty, bo oprócz dostępu do odpowiednich, dobrej jakości danych, potrzebujemy także wiedzy, jak te dane analizować i umiejętności robienia tego. W innym wypadku pozostaje zlecenie tych czynności specjalistom.  

Narzędzia do analityki w ecommerce

Google Analytics to chyba najbardziej popularne i najczęściej używane narzędzie, które pozwala na analizę tego, co się dzieje w sklepie internetowym. Kluczowym jest jego poprawna konfiguracja - oprócz podstawowych ustawień, musisz też wiedzieć, co chcesz analizować i dopasować narzędzie do tych potrzeb. Osobną kwestią jest umiejętność wyciągania poprawnych wniosków z danych, które narzędzie zbierze dla Ciebie. Google Analytics pozwala śledzić mierniki takie jak ilość użytkowników czy liczba sesji. Śledzi również zachowania użytkowników pokazując je przez dane takie jak współczynnik konwersji, współczynnik odrzuceń. Znajdziemy tam również informacje takie jak średnia wartość koszyka czy przychód. Nie zapominajmy jednak o kontroli danych finansowych takich jak marża i zysk, bo tak naprawdę to one często decydują o "być albo nie być" przedsiębiorstwa. Poza analizą danych finansowych oraz tego, co znajdziemy w Google Analytics, warto rozważyć inne narzędzia do analityki dostępne na rynku. A jest ich tak naprawdę masa. Na pewno wiele danych jesteśmy w stanie wyciągnąć z CRM-a lub z narzędzi klasy Marketing Automation, jeśli z takich korzysta nasz sklep. Oprócz tego istotna jest analiza pozycjonowania naszej witryny.  Poza tym na rynku pojawiają się coraz to nowe narzędzia i możliwości pozyskiwania coraz to większej ilości i coraz to bardziej szczegółowych danych. Tak naprawdę to sprawia, że analizowanie danych mocno się sprofesjonalizowało. Dzisiaj aby być w stanie rzetelnie analizować zaawansowane dane, konieczna jest często integracja kilku narzędzi ze sobą oraz zaawansowane umiejętności analityczne. Analiza danych wchodzi na nowy poziom - z zaangażowaniem sztucznej inteligencji włącznie.  

Analityk w sklepie internetowym - czy jest niezbędny?

W wielkich korporacjach stanowisko analityka danych jest obecnie normą. Na potrzeby małego lub średniej wielkości sklepu internetowego zazwyczaj wystarczy częściowa pomoc specjalisty. Na co dzień Ecommerce Manager takiego sklepu, będący na bieżąco z nowinkami w dziedzinie analizy danych, bez wiedzy eksperckiej, jest w stanie samodzielnie dokonać wystarczająco zaawansowanej analizy danych ze swojego sklepu internetowego. Na pewno trzeba uważać, by nie utonąć w tej masie możliwości. Być zasypanym danymi - to na niewiele się zda, może wręcz zaciemnić obraz sytuacji.
Powered by Trust.Reviews