Jak zrobić analizę konkurencji dla sklepu internetowego?

Prowadząc sklep internetowy, stajesz przed wieloma dylematami. Kluczowym z nich jest dopasowanie do rynku. Dzięki prawidłowemu przeanalizowaniu konkurencyjnych przedsiębiorstw możesz uzyskać szereg informacji pozwalających na ulepszanie prowadzonego sklepu. W wyniku różnego rodzaju analiz otrzymasz nie tylko wiedzę na temat cenników, ale także informacje o nadchodzących trendach, czy kierunku, w którym zmierza Twoja branża. Poniższy artykuł przybliży Ci, jakimi sposobami można analizować konkurencję. Sprawdzimy, jakie informacje można uzyskać oraz jaki wpływ powinny one mieć na Twój sklep. 

Prawidłowa interpretacja danych oraz wdrożenie adekwatnych do nich działań spowoduje lepsze przystosowanie się do warunków, jakie konsumenci stawiają przed sprzedawcami. W efekcie Twój sklep stanie się bardziej konkurencyjny, co przełoży się na lepsze wyniki sprzedaży i tym samym większy zysk.

Jak wygląda rynek sprzedaży on-line?

Rynek e-commerce w Polsce rośnie z roku na rok. Ten wzrost został dodatkowo spotęgowany poprzez sytuację epidemiczną na świecie w latach 2020-2021. W krajach Unii Europejskiej sprzedaż za pośrednictwem Internetu w kwietniu 2020 roku wzrosła o 30% w porównaniu z kwietniem 2019. Dodatkowo polski rynek online rozwija się szybciej niż te w krajach zachodnich, ale co ciekawe, szacuje się, że krajowy odsetek osób robiących zakupy przez internet jest niższy niż np. w Wielkiej Brytanii lub Niemczech. Te dane jasno pokazują, że możliwości rozwoju sprzedaży w sieci w Polsce są wciąż bardzo duże.

Wielu przedsiębiorcom udało się poprawnie przewidzieć zachodzące zmiany i zdecydowali się na przeniesienie sprzedaży swoich towarów do internetu. Obecna sytuacja jest z jednej strony komfortowa, ponieważ popyt na tę formę dotarcia do klientów jest bardzo duży. Druga strona medalu jest jednak taka, że konkurencja staje się bardzo liczna. W efekcie sklepy zmuszone są do prowadzenia regularnych, rzetelnych analiz konkurencji, żeby nie zostać wyprzedzonym w tym wiecznym wyścigu.

Jakie dane o konkurencji należy analizować?

Świadomy sprzedawca musi wiedzieć jak najwięcej o swojej branży i wszystkich jej uczestnikach. Współczesny świat daje praktycznie nieograniczone źródła wiedzy na temat konkurencji. Ważnym elementem jest usystematyzowanie analiz oraz wyciągnięcie tych danych, które naprawdę są potrzebne. Jeśli zasypiesz sam siebie wykresami lub tabelami, będzie Ci ciężko je zrozumieć i przełożyć na bieżącą działalność. Na początek skup się na głównych obszarach podlegających analizie. A są to:

  • ceny
  • asortyment
  • wielkość branży
  • źródła sprzedaży i reklamy
  • pozycjonowanie w Google

Mając na uwadze powyższe punkty, analiza będzie skuteczna, a co najważniejsze – optymalna pod kątem finansowym i czasowym. Poprawna interpretacja takich danych to klucz do zrozumienia, gdzie można upatrywać szans rozwoju i uzyskania przewagi nad konkurencją.

Czy cena jest kluczowa?

Pomimo coraz bardziej świadomego podejścia konsumentów do zakupów to w dalszym ciągu koszt jest najważniejszym czynnikiem wyboru dla większości klientów. 

Według raportu ICAN Research, dla 68% badanych cena to główny czynnik przy zakupie. Doświadczony sprzedawca będzie wiedział, że ustawienie cen na optymalnym poziomie to  podstawa udanej sprzedaży.

Podczas analiz cen warto skorzystać z ofert profesjonalnych firm analitycznych, które dostarczą dane w przystępnej formie oraz z przygotowanymi wskazówkami jak dalej kształtować politykę cenową. Rozwiązania tego typu dostarczają na przykład Dealavo i Prisync. Posiadają oni w swojej ofercie platformy do monitoringu cen konkurencji w sklepach internetowych. Takie platformy pozwalają na otrzymanie wszystkich niezbędnych danych, które pomogą stworzyć odpowiednią strategię cenową. 

Dzięki tego typu rozwiązaniom możliwe jest szybsze wprowadzanie zmian i uzyskanie przewagi cenowej nad konkurencją. Co więcej, sprzedawca musi wiedzieć, jak jego obecne ceny wyglądają na tle innych sklepów. Umożliwia to dostosowanie swojej oferty do danego rodzaju klienta i jego możliwości finansowych oraz adekwatne do sytuacji na rynku podniesienie lub obniżenie cen.

Możesz oczywiście samodzielnie weryfikować ceny produktów, ale wiąże się to z wieloma problemami. Po pierwsze, ręczne sprawdzanie trwa bardzo długo (co powoduje dezaktualizację danych i stratę wielu godzin pracy). Drugą kwestią jest brak możliwości przejrzenia ofert w takiej ilości, jak zrobi to zautomatyzowane narzędzie. Nie mniej ważne jest też dokładne sprawdzenie poprawności danych, a ręczna kontrola jest obarczona ryzykiem wystąpienia błędu.

Sprawdzenie asortymentu konkurencji

Każdy przedsiębiorca musi dbać o zaopatrzenie. Tak samo ważna jest wiedza na temat towarów sprzedawanych przez konkurencję. Analizując inne sklepy i wspierając się dodatkowymi narzędziami można łatwiej uzyskać informację o tym, czy posiada się wystarczająco szeroką ofertę produktów. Analizując strony innych sklepów, można wywnioskować, czego konsumenci potrzebują, a co nie jest już modne. Oczywiście nie uzyskamy w ten sposób informacji bezwzględnie poprawnych i szczegółowych, natomiast wiedza ta może posłużyć do optymalizacji asortymentu i cen.

Pamiętaj też, że rynek mocno ewoluuje i nie zawsze towar sprzedawany latami w dalszym ciągu jest modny. Regularne analizowanie oferty konkurencji (połączone z badaniem zainteresowania Twoją ofertą) przełoży się na stałe utrzymywanie zainteresowania odbiorców. W dzisiejszym świecie e-commerce jakość oferty jest kluczowa.

Kolejnym plusem analizy oferty konkurencji jest możliwość znalezienia produktu, którego nie można kupić u wielu innych sprzedawców. To często dobry punkt wyjścia do dalszego badania, czy taki produkt będzie cieszyć się zainteresowaniem klientów. Do analizy asortymentu doskonale nadają się duże platformy sprzedażowe takie jak Allegro i Amazon. Przyda się też narzędzie SimilarWeb.

Reklama dźwignią handlu

Sprawdzając, jak wygląda ogół sprzedaży w danej branży, przedsiębiorca jest w stanie zweryfikować, w jaki sposób może rozwinąć swój sklep. Jeżeli rynek jest przesycony dostawcami, a liczba odbiorców jest ograniczona, należy skorzystać z innych środków komunikacji niż w sytuacji małej podaży i dużego popytu. Dodatkowo analiza konkurencji pod kątem ich wyników finansowych może odpowiedzieć na pytanie, czy wykonana praca przynosi takie same zyski jak praca innych sprzedawców. 

Bardzo ważnym punktem jest zbadanie tego, jak konkurencja prowadzi marketing. Każda gałąź handlu posiada pewne specyficzne zasady reklamy, które powodują pozytywną, bądź negatywną odpowiedź kupujących. Analiza konkurencyjnych reklam, postów na social media albo weryfikacja stron pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce, może pomóc w zbudowaniu własnej strategii marketingowej. Poprawnie przeprowadzona analiza wskaże, które produkty warto promować, a które nie mają szansy przebicia się przez gąszcz innych reklam. Właściwy dobór reklamowanych produktów może pomóc w budowaniu rozpoznawalności sklepu wśród potencjalnych klientów – jeżeli reklama zostanie pozytywnie zapamiętana przez odbiorcę, istnieje duża szansa, że to właśnie jego ofertę on wybierze. Tutaj przydadzą się takie narzędzia jak Ahrefs, SEMrush i BuzzSumo.

Czy można samodzielnie wykonać analizę konkurencji?

Analiza konkurencji może zostać wykonana samodzielnie, jednak jej wyniki mogą być niekompletne lub nawet błędne. Zdecydowanie lepiej jest skorzystać z profesjonalnych narzędzi zaprojektowanych w tym celu, lub nawet poprosić o pomoc agencję e-commerce, która ma doświadczenie w tego typu analizach. Otrzymasz w ten sposób obiektywną i kompletną informację o działaniach Twoich konkurentów. Pomoże Ci to wprowadzić niezbędne zmiany i pozyskać nowych klientów. Zapamiętaj – dobrze przygotowany sprzedawca może sprawniej planować wszystkie ruchy i być o krok przed konkurencją!

 

Zobacz także:

5 najciekawszych produktów i usług sprzedawanych w modelu subskrypcyjnym

Jak pozyskać stałego klienta w sklepie internetowym?