Otwierając sklep internetowy jedną z najważniejszych decyzji jest wybór odpowiedniej platformy, na której powstanie nasz e-commerce. Dzisiaj porównamy dwóch gigantów – PrestaShop i WooCommerce i zdecydujemy, który wybrać dla swojego sklepu internetowego.

Mimo, że platforma PrestaShop powstała dużo wcześniej, niż WooCommerce, bo w 2007 roku, ma o wiele więcej funkcji, które oferowane są w standardzie. W WooCommerce brakuje niektórych rozszerzeń, jednak istnieje możliwość zainstalowania dodatkowych wtyczek. Obydwie platformy są opcjami do rozważenia.  Zacznijmy jednak od początku!

Co to jest PrestaShop i WooCommerce?

W wielkim skrócie PrestaShop to darmowa platforma służąca do budowy sklepów internetowych, która posiada niezliczoną ilość szablonów do wyboru. Każdy znajdzie więc szablon, dostosowany do własnych wymagań i upodobań. PrestaShop to tzw. Open Source, czyli otwarte oprogramowanie, które daje użytkownikom prawo do badania, zmiany i rozpowszechniania oprogramowania, a w razie problemów oraz pytań dotyczących aplikacji, pozwala na kontakt za pomocą forum internetowego. 

WooCommerce jest z kolei darmową wtyczką do WordPressa, a jej największymi zaletami jest szybka i łatwa instalacja. WooCommerce posiada liczne funkcje, które umożliwiają zbudowanie sklepu internetowego na platformie WordPress. Platforma WooCommerce to również tzw. open source, jednak nie tak rozbudowany, jak PrestaShop. Zaletą WooCommerce jest to, że jest on świetnie zintegrowany z CMS’em giganta, jakim jest WordPress. 

Panel zarządzania – PrestaShop vs WooCommerce

Panel sterowania platformy PrestaShop jest zdecydowanie bardziej złożony niż panel sterowania w WooCommerce. W obydwu platformach proces zakładania sklepu jest intuicyjny i nie powinien dostarczać większych problemów. 

WooCommerce jest dedykowaną do WordPress wtyczką, rozszerzającą go o możliwości, dzięki którym stworzysz własny sklep online. Jeśli więc korzystasz z tego systemu, na pewno docenisz znajomy, prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs. PrestaShop to darmowe oprogramowanie sklepu internetowego, które posiada zdecydowanie więcej funkcji, których dokładne wyjaśnienie oraz instrukcję w szybki sposób znaleźć można w Internecie.  

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce posiadają możliwość uzupełnienia o dodatkowe moduły oraz wtyczki. Przed wyborem odpowiedniej platformy warto przeanalizować, co może być potrzebne w danym sklepie internetowym, a następnie zweryfikować, która platforma oferuje dane rozszerzenia za darmo.

Funkcjonalność i design PrestaShop vs WooCommerce

PrestaShop zapewnia w standardzie funkcje, które mogą być potrzebne w niemal każdym sklepie internetowym i których nie trzeba dodatkowo instalować, takie jak: katalog, rabaty, atrybuty produktu, porównanie produktów, podstawowe faktury czy statystyki.

W platformie WooCommerce bardziej zaawansowane funkcje, jak możliwość wyboru kilku języków czy import danych (które są w standardzie PrestaShop) muszą być dodatkowo instalowane. Należy również uważać na niezgodność wtyczek w WooCommerce. 

Atutem PrestaShop jest ogromna ilość szablonów do wyboru. Istnieją wersje darmowe i płatne, jednak każdą opcję cechuje bardzo profesjonalny i ciekawy design.  

W przypadku WooCommerce szablony nie są tak skoncentrowane na sklepach internetowych. Istnieje możliwość, że osoba, która trafi na stronę, odczuje dysonans – czy trafiła do sklepu internetowego czy na zwykłą stronę. Rozwiązaniem tej sytuacji jest kupno i modyfikacja projektów przeznaczonych do sklepów internetowych.

Zarządzanie klientami w PrestaShop vs WooCommerce

Platforma PrestaShop posiada w standardzie zintegrowane rozwiązanie, które pozwala na zarządzanie najważniejszymi działaniami dla Klientów, takimi jak przetwarzanie zwrotu towaru oraz informowanie o etapach realizacji zamówienia. 

WooCommerce nie posiada jednej konkretnej funkcji, trzeba ją dodać. 

PrestaShop posiada opcję, która umożliwia zarządzanie Klientami w kilku językach. W WooCommerce istnieje kilka wtyczek, które pełnią tę funkcję i które należy pobrać.

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce w standardzie wzbogacone są o tzw. sprzedaż krzyżową (cross-selling), która pozwala spersonalizować proces zakupu i wzbogacić wrażenia użytkownika poprzez zaproponowanie produktów powiązanych z tymi, które wybrał Klient. 

Metody płatności i wysyłki PrestaShop vs Woocommerce

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce posiadają zarówno darmowe, jak i płatne, zewnętrzne wtyczki do płatności popularnymi w Polsce systemami np. PayU czy Przelewy24. W przypadku płatności za pomocą karty kredytowej, w obydwu platformach konieczne jest wykonanie instalacji dodatkowych wtyczek. 

W przypadku metod wysyłki PrestaShop posiada możliwość dostosowania kosztów wysyłki w zależności od kwoty zakupów, obszaru wysyłki (do niektórych obszarów wysyłka może być droższa) czy nawet Klientów.

Skorzystanie z niektórych funkcji WooCommerce, wymaga przeprowadzenia dodatkowej instalacji. W kwestii fakturowania sytuacja wygląda bardzo podobnie. PrestaShop posiada możliwość podstawowego fakturowania w standardzie, natomiast w WooCommerce konieczne jest zainstalowanie wtyczki. 

Lepsze SEO – PrestaShop vs Woocommerce

Kryterium SEO jest jednym z ważniejszych, o których powinniśmy pomyśleć przed wybraniem odpowiedniej platformy. To właśnie pozycjonowanie jest jednym z filarów sklepu internetowego. Jeśli strona nie będzie widoczna, Klienci nie będą robić zakupów. Która z platform jest zatem lepsza pod względem SEO?

SEO PrestaShop

PrestaShop posiada liczne funkcje, które wspierają pozycjonowanie. Panel zarządzania pozwala m.in na edycję tytułów oraz meta description, a także dodanie semantycznych linków. 

CMS PrestaShop nie jest jednak w 100% zoptymalizowany, szczególnie jeśli chodzi o treści statyczne i OnePage. Modyfikację należy wykonać przede wszystkim w adresach URL kategorii oraz produktów.

Posiadając platformę PrestaShop i chcąc poprawić SEO poprzez stworzenie bardziej zaawansowanego bloga, konieczne może być… zainstalowanie WordPressa, ponieważ sama platforma nie posiada takiej opcji. W przypadku WooCommerce taka trudność nie występuje, ponieważ jest on powiązany z WordPressem.

SEO WooCommerce

Zarówno WooCommerce, jak i WordPress to systemy sprzyjające SEO. Jeśli masz sklep stworzony na platformie WooCommerce i zoptymalizować treści pod kątem pozycjonowania, wystarczy, że dodasz do systemu np. darmową wtyczkę Yoast SEO. Narzędzie to w prosty sposób pozwoli zweryfikować czy Twoje wpisy są przyjazne SEO. Wtyczka Yoast pozwoli dodać m.in tytuły stron, meta opisy czy dynamiczne mapy stron.

Bezpieczeństwo

Zarówno platforma PrestaShop, jak i WooCommerce to tzw. oprogramowanie open source. Jedną z często powtarzanych informacji, jest to, że można je łatwo zhakować. Pełne bezpieczeństwo gwarantuje regularne aktualizowanie systemów. Wszelkie problemy wynikają z niskiej jakości modułów oraz braku doświadczenia tworzących je deweloperów.

Na bezpieczeństwo sklepu internetowego ma również wpływ SPAM. Fałszywe wiadomości mogą wyrządzić wiele szkód, dlatego platformy, takie jak PrestaShop czy WooCommerce posiadają narzędzia blokujące jak np. wtyczki antyspamowe. 

Analityka – proces zakupowy

Aby przeanalizować proces zakupowy Klientów, właściciele sklepów internetowych postawionych na platformie PrestaShop muszą zaimplementować tylko jedną wtyczkę, która ponadto daje ogromne możliwości ustawień.

W WooCommerce niezbędne jest posiadanie kilku odrębnych wtyczek, które rejestrują zdarzenia, kliknięcia, dodanie produktu do koszyka, itp.

Sposoby promowania

PrestaShop w standardzie posiada liczne rozwiązania służące do promowania produktów. Płatne pluginy są niezwykle rozbudowane, a w wielu przypadkach kompletne rozwiązanie oferuje jedna wtyczka. 

W przypadku WooCommerce istnieje kilka wtyczek, z których każda pełni inną funkcję, jak np. czasowe promocje, kody rabatowe czy rabaty.

Obsługa techniczna sklepu

Mimo, że obydwa systemy są darmowe, nie oznacza to, że postawienie i utrzymanie sklepu nie będzie nas nic kosztować. W obydwu przypadkach potrzeba serwera, domeny, a często także wykonania od czasu do czasu prac rozwojowych czy konserwacyjnych (a w przypadku większych sklepów – stałego wsparcia technicznego).

Obydwie platformy mają bardzo rozbudowane grono nie tylko fascynatów, którzy pomagają znaleźć odpowiedź na różne pytania, ale też firm i freelancerów oferujących swoje usług.

Podsumowanie

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce to platformy przeznaczone do budowy sklepów internetowych. Wybór odpowiedniego zależy m.in od wielkości sklepu, jego złożoności, konieczności zastosowania wielu lub tylko kilku funkcji. W artykule przedstawiliśmy najważniejsze cechy, które należy wziąć pod uwagę, wybierając platformę odpowiednią do oczekiwań.

 

Zobacz także:

Sklep internetowy na PrestaShop czy Magento? Co wybrać?

Platforma typu SaaS i Prestashop – kiedy warto zainwestować w zmianę?

PrestaShop – czy warto? Kiedy warto?

 

12 maja 2020 | Tagi: , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca