PrestaShop – czy warto? Kiedy warto?

19 listopada 2018

Kiedy planujesz założyć sklep internetowy zwykle rozważasz wybór między gotowymi platformami. Taki wybór będzie wpływał na Twój biznes przez przynajmniej kilka lat. Zanim więc podejmiesz decyzję o platformie – przeanalizuj jej zalety i wady.

System

Jeśli masz niski budżet (tj tak do około 10000zł) i szukasz standardowego sklepu internetowego z pewnymi przyzwoitymi funkcjami, które zapewnią Twojemu biznesowi wejście na rynek internetowy to polecamy założyć sklep w systemie SaaS, np. I do sell, Shoper, etc…

Pozwoli Ci to szybko wejść na rynek, szybciej uruchomisz sklep i nie będziesz myślał o wielu technicznych sprawach. Do tego jest to rozwiązanie tanie, często dużo tańsze niż… rozwiązania darmowe. Z drugiej strony SaaSy bardzo szybko przestają wystarczać ludziom, którzy chcą zaangażować się w prowadzenie sklepu.

Jeśli chcesz indywidualnych rozwiązań, do tego chcesz mieć sklep na wyłączność i nie chcesz być skazany tylko na jedną firmę, to warto szukać rozwiązań Open Source. I wtedy PrestaShop może okazać się dobrym wyborem.

Dzięki temu, że PrestaShop nie jest też system zamkniętym – pozwala w przyszłości na rozbudowę sklepu, więc nie zatrzyma rozwoju Twojego biznesu.

Jak dokonać wyboru? Przetestować!

Na większości platform e-commerce możesz wypróbować wersję demo. W końcu mądrą decyzją nie jest wdrożenie sklepu internetowego na platformie o wyższej ocenie w opiniach, ale wybór takiej platformy, która pasuje najlepiej do twojego celu biznesowego.

Jeśli wiesz, czego chcesz, znasz potrzebne Ci funkcjonalności – sprawdź po prostu czy znajdziesz te rzeczy w testowanej platformie (i sprawdź czy wygodnie się z nich korzysta – samo to, że są, to za mało).

Możesz też skorzystać z doradztwa agencji doświadczonych w budowaniu sklepów internetowych, jak na przykład nasza. Pierwszy kontakt nic nie kosztuje a pomoże rozwiać wątpliwości przy tak ważnym wyborze.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze PrestaShop?

PrestaShop to bardzo dobry wybór dla wielu odmiennych branż. Ma wiele ważnych zalet, jak całkiem przyzwoity wygląd. A ponieważ jest darmowa i da się bez większego nakładu pracy uruchomić sklep startowy lub niskobudżetowy, to wiele osób nabiera się na tę pozorną darmowość.

Jeśli więc szukasz dających całkiem spore możliwości, ale tanich rozwiązań, to lepiej od razu skierować kroki ku platformom w stylu SoteShop. Dla kogoś z niewielkim budżetem startowym będzie lepszym pomysłem niż Presta (a również daje możliwość późniejszej rozbudowy!).

Jeśli chcesz zacząć z Prestą, warto być z góry nastawionym na wydatek przynajmniej kilkunastu tysięcy złotych. A bywają wdrożenia za miliony, bo…

    1. Domyślna skórka nie jest niestety wystarczająco dobra dla sklepów o dużym asortymencie. Trzeba więc szukać innych rozwiązań, płatnych. A najlepiej dedykowanej grafiki. Na szczęście Presta świetnie przyjmuje grafikę z zewnątrz – możesz mieć więc swój, niepowtarzalny sklep. Więcej o grafice w dalszej części artykułu.
    2. Projekt domyślny (klasyczny) nie ma profesjonalnego “dotyku”. czyli rozwiązań na tablety i smartfony, nawet jeśli obsługuje podstawowe funkcje.Niektórzy użytkownicy również narzekają na źle zaprojektowany system statystyk i na problemy z aktualizacją.
      Da się to wszystko dopracować z pomocą znającego temat programisty.
    3. Wiele budżetowych sklepów na Preście ma włączonych mnóstwo “rozpraszaczy” – funkcji niepotrzebnych w ich branży (np. “porównaj” jest świetne przy elektronice, ale nie ma sensu w księgarni czy sklepie z ubrankami).Aby klient chciał kupować, by wygodnie mu się płaciło (i by sklep działał szybko), to trzeba to wszystko zoptymalizować pod twoje potrzeby. A to już wyzwanie dla projektanta UX i programisty.
    4. Opcje produktów cross-sell są w pewnym stopniu ograniczone. Podobnie zaawansowane rabaty czy masowe zmiany cen. Ograniczone (w podstawowej wersji) są także inne opcje…Wiele funkcji (czasem bardzo prostych) jest w Preście dostępnych dopiero po wykupieniu odpowiedniego modułu – ich liczba jest ogromna i można w nich przebierać, ale prawie każdy z nich to kilkadziesiąt dolarów. Czasem w jednym sklepie potrzeba naprawdę wielu modułów.Trzeba też wiedzieć, że moduły mają różną jakość. Nie każdy działa tak, jak chcemy, jakość kodu może być tragiczna (a wtedy pojawiają się dziury bezpieczeństwa – przeczytaj artykuł). Może się też zdarzyć, że moduł rozsypie grafikę na stronie lub nie będzie wspierany przez daną wersję Presty (a Presta co chwilę ma nowe wersje). Innymi słowy, żeby to ogarnąć, często potrzebny jest dobry programista, który dopasuje moduł do Twojego sklepu.Czy to wada? Jeśli zależy Ci rozbudowanych możliwościach i jesteś przygotowany na wydatek, to niekoniecznie, bo Presta pozwala osiągnąć bogaty w możliwości sklep i tak taniej niż np. Magento. Ale nie tak tanio, jak się na pierwszy rzut oka wydaje.
    5. W przeciwieństwie do innych rozwiązań e-commerce, które mają oficjalne zespoły wsparcia, aby poradzić sobie z problemami w Preście, nie będziesz mógł liczyć na żaden oficjalny zespół.

Czy to problem? Niekoniecznie, bo mimo braku oficjalnego wsparcia istnieje bardzo aktywna społeczność użytkowników. Polska społeczność na forach i Facebooku zawsze jest pomocna. Do tego jest bogata dokumentacja zawierająca często zadawane pytania i podręcznik użytkownika. Poza tym są zespoły nieoficjalne, które znają dobrze zakamarki Presty.

Grafika

Większość klientów odwiedzających sklep internetowy, ocenia najpierw jego wygląd. Dopiero później widzą udogodnienia np. formy wysyłki czy płatności. Dlatego layoutu sklepu nie należy lekceważyć.

W przeciwieństwie do np. motywów WordPress, motywy Prestashop są dość skomplikowane. Składają się z wielu stron, takich jak strona główna, strona kont użytkowników, produktu, koszyka i zamówień oraz wielu innych, podczas gdy WordPress może pracować z jedną stroną index.php.

Jeśli planujesz rozbudować sklep internetowy, potrzebne strony i szablony stają się coraz bardziej złożone.

Ale… możesz zbudować własny motyw Prestashop, używając domyślnego motywu dostarczonego przez Prestashop. Domyślny motyw graficzny zapewnia wszystkie strony, które są niezbędne, uporządkowane i we właściwych miejscach, dzięki czemu można wprowadzać zmiany w domyślnym widoku, dodając wymagane skrypty i własne obrazy bez obawy o złożoną strukturę strony.

Dla kogo?

PrestaShop, choć w wersji podstawowej nie daje bardzo zaawansowanych rozwiązań, nie jest też przeznaczona dla początkujących. Co to znaczy w praktyce?

Jeśli dobrze znasz HTML, CSS i PHP PrestaShop może być świetnym wyborem Twojej firmy. Chyba że możesz pozwolić sobie na wsparcie programisty czy agencji. Dzięki zespołowi specjalistów możesz z Presty zrobić bardzo rozbudowane i zaawansowane narzędzie pracy w branży ecommerce. Presta jest elastyczna – możesz ją dopasować do wymagań Twojego biznesu, nawet najbardziej nietypowego.

Presta oferuje interesujący zestaw funkcji „zaraz po wyjęciu z pudełka”. A jako oprogramowanie open source jest również wysoce konfigurowalne. Wielu potrzebnych funkcji nie musisz też zlecać do napisania od zera, bo do wyboru jest stale rozszerzający się wybór modułów.

Można powiedzieć, że PrestaShop jest wyborem złotego środka – nie jest prostym zamkniętym systemem, jak rozwiązania SaaS, nie przygniecie Cię również od pierwszego startu nadmiarem funkcji.

A z zespołem programistów i grafików możesz rozbudować możliwości Presty i dopasować to rozwiązanie do specyfiki Twojego biznesu.

Podsumowanie – Koszty

Jako rozwiązanie typu open-source PrestaShop jest całkowicie darmowy do pobrania i używania.

Jednak nie oznacza to, że jest całkowicie darmowym rozwiązaniem e-commerce.

Pomijając koszt początkowy, czyli zaprojektowanie dedykowanej grafiki, ważnym kosztem jest hosting, który przy dużym ruchu w sklepie lub nieodpowiedniej optymalizacji może być wydatkiem zauważalnym każdego miesiąca.

Jeśli chcesz skorzystać z największej zalety Presty, czyli możliwości zaawansowanego jej rozbudowania to warto:

  1. zakupić kilka (lub więcej) modułów, aby zintegrować różne programy z twoją platformą sprzedażową.
  2. rozważyć znalezienie zespołu programistów, który (np. na zasadach wsparcia abonamentowego) pomoże Ci w trudnych sytuacjach.

Convertis ma w swoim zespole specjalistów od PrestaShop, którzy potrafią zdziałać cuda. Skontaktuj się i opowiedz o swoim biznesie, wykorzystując wiedzę i doświadczenie całej ekipy, pomożemy Ci zbudować lub rozwinąć Twój sklep internetowy.