Platforma typu SaaS i Prestashop – kiedy warto zainwestować w zmianę?

04 października 2019

Kolejna odsłona rozmów z klientami – tym razem o tym, czy warto i kiedy zmieniać platformę typu SaaS na PrestaShop. Co zrobić, żeby mimo niedoskonałości tego typu rozwiązania twój sklep internetowy generował zyski dla Ciebie i Twojego biznesu.

Dla niewtajemniczonych platforma e-commerce typu SaaS (ang. Software as a Service), nazywana jest również oprogramowaniem chmurowym. Nie wymaga inwestowania w serwery ponieważ platforma jest utrzymywana w chmurze firmy, która ją stworzyła. Korzystanie z takiej platformy związane są z wykupieniem abonamentu w rozliczeniu miesięcznym lub rocznym. Sklep stworzony na takiej platformie możemy w ograniczony sposób modyfikować, korzystając z dostępnych szablonów oraz modułów.

Dzwoni klient…

Klient: Grzegorz, mam sklep na platformie typu SaaS. I denerwuje mnie to, że moduł dotyczący nadawania paczek przez pocztę nie działa tak, jak bym chciał, a w przypadku paczkomatów mapa źle się wyświetla. Muszę to mieć, co miesiąc muszę za to płacić 20zł, a nie działa tak, jak bym chciał. Wkurzyłem się dziś.
Grzegorz: To znaczy, że chciałbyś to zmienić na PrestaShop, tak?

K: Tak, tak. Bo tam nie ma abonamentu, można sobie wszystko dopasować i sprzedaż wzrośnie.
G: Pozwól , że dopytam, jak wygląda szerszy kontekst, to wtedy będę mógł Ci lepiej doradzić. Ok?

K: Ok, pytaj.
G: Powiedz mi, ile masz zamówień w miesiącu, jaki obrót?

K : Kilkanaście tysięcy złotych…
G: Ok, a czy jak przeniesiesz się na PrestaShop, to planujesz zmienić coś w swoich działaniach marketingowych?

K: Na razie chcę się skupić na zmianie platformy, a potem marketing.
G: A czemu to dla Ciebie takie istotne?

K: Bo jak zmienię platformę, to zwiększy się konwersja, będę więcej zarabiał. I wtedy marketing będzie bardziej opłacalny.
G: Tak, jest taka szansa.

K: Czemu szansa?
G: Bo wszystko zależy jaki masz budżet na zmianę platformy?

K: No tak z 5000 zł.
G: OK, rozumiem. A powiedz mi jakie teraz prowadzisz działania marketingowe? Jaką masz konwersję?

K: Networking, znajomi, trochę, SEO… A konwersję mam na poziomie 4-5%.
G: 4-5% – dużo. Bardzo dobry wynik.

K: To co pomożesz mi przenieść sklep?
G: Ja zawsze chętnie przyjmę pieniądze od klientów, tylko potem wolę jednak, by byli na końcu zadowoleni, bo wtedy przychodzą do mnie częściej i więcej inwestują w swój sklep :-). Chcesz, żebym Ci doradził czy sprzedał?

K: Hmm… Chyba doradził…
G: Za 5000 zł na PrestaShop będziesz miał podstawowy sklep na szablonie. Na pewno nie będzie dopracowany, a przez to jest duża szansa, że konwersja nie wzrośnie znacząco, szczególnie przy tak wysokim współczynniku konwersji, jaki masz obecnie.

K: Aaa…
G: Masz kłopot wydania kilkudziesięciu złotych na dodatki do swojego sklepu na platformie SaaS. PrestaShop jest platformą elastyczną – dającą więcej możliwości, co do rozwoju sklepu, ale też wiąże się z większymi kosztami, jeśli chcemy te możliwości dostosowania systemu do potrzeb, w pełni wykorzystać. Do tego musisz mieć również kogoś, kto się tym tematem zajmie, bo jeśli nie to będziesz dzielił swoją energię na zarządzanie platformą i sprzedaż… A to chyba niedobrze…

K : No coś w tym jest.
G: Z drugiej strony w twoim przypadku zbudowanie i przeniesienie sklepu na nową platformę, to przynajmniej miesiąc intensywnej pracy. A do tego jest ryzyko, że spadnie SEO przy zmianie linków. Pewnie wróci do normy, no ale stracisz czas.

K: Ok.
G: Odnośnie marketingu i tego, co robisz do tej pory, to widzę, że jeszcze nie umiesz go skalować.

K: No właśnie wszyscy mi mówią, że powinienem się skupić na marketingu, ale mi jakoś łatwiej wejść w te techniczne rzeczy…
G: Hmm…

K: Uciekam od tego. To nie jest takie łatwe dla mnie
G: Hmm… Te 5000 zł zainwestuj w marketing i reklamę.
Platforma typu SaaS i Prestashop mają swoje wady i zalety i z doświadczenia wiem, że każda z nich sprawdza się na innym etapie rozwoju biznesu. Możesz o tym posłuchać m. in. w piątym odcinku Ekomersowej Kawy.

Rozpoczynając biznes warto zminimalizować koszty i przekonać się, czy dany model biznesowy się sprawdza. Dlatego też na tym etapie platforma typu SaaS jest dobrym rozwiązaniem – bo jest po prostu tańsza, ALE przy tym mniej elastyczna. W kolejnym kroku – jeśli sprzedaż i konwersja rośnie i czujesz, że platforma SaaS Cię ogranicza – warto rozważyć przejście na przykład na platformę PrestaShop, która daje Ci bardzo szerokie możliwości co do rozwoju. W Twoim przypadku –  jak nauczysz się skalować sprzedaż, a platforma SaaS zacznie Cię ograniczać zainwestuj właśnie w zmianę platformy. Z chęcią Ci wtedy przeniesiemy sklep na PrestaShop.

K: Masz rację. Dzięki.

Czy ty też uciekasz od najważniejszych rzeczy, które przyniosą Twojej firmie pieniądze?
Bo mi często się to zdarza. Robimy to, co jest dla nas przyjemne… Jednak nie zawsze takie działania przynoszą nam korzyści.😲