PrestaShop cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród małych, średnich, a także największych marek z całego świata. Na platformie e-commerce bazuje już ponad 270 tysięcy sklepów online! Co stoi za sukcesem PrestaShop?

PrestaShop wśród najlepszych platform e-commerce

PrestaShop jest obecnie jednym z najchętniej wybieranych rozwiązań dla branży e-commerce. Jak podaje ShopRank, serwis gromadzący dane z 1,4 mln sklepów, platforma znalazła się wśród Top 5 oprogramowań dedykowanych do budowy i zarządzania biznesem online (tuż obok Shopify, WooCommerce i Magento). Z jej możliwości korzystają zarówno małe, średnie, jak i duże sklepy e-commerce, których miesięczny ruch notuje się na poziomie kilku milionów odsłon (za SimilarWeb). Wśród klientów spółki wymienia się m.in. Decathlon (z łączną liczbą miesięcznych wizyt 2,3 mln), Brico Prive (2,7 mln) czy Private Sport Shop (2,7 mln).

Po rozwiązanie sięgają przedsiębiorstwa z całego świata, ale jego obecność jest mocno widoczna szczególnie w Europie. We Francji zarejestrowano ponad 30 tysięcy witryn postawionych na PrestaShop. Tuż za nią znalazła się Hiszpania z liczbą przekraczającą 20 tysięcy sklepów. W zestawieniu na czoło wysuwa się również Polska. Według serwisu Builtwith, na platformie funkcjonuje ponad 15 tysięcy sklepów, co daje PrestaShop pierwsze miejsce wśród oprogramowań e-commerce nad Wisłą (31% udziałów w polskim rynku).
Co jest odpowiedzialne za tak dużą popularność platformy?

Platforma Open-Source, czyli pełna kontrola nad sklepem

PrestaShop jako oprogramowanie CMS typu Open-Source łączy w sobie funkcjonalności SaaS i dedykowanych platform, dzięki czemu szybko stało się idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw bez względu na ich wielkość. Małe firmy doceniają możliwość skorzystania z gotowych layoutów, łatwość i prostotę w budowaniu sklepu, podczas gdy więksi gracze pełnymi garściami czerpią z otwartego dostępu do kodu. Bazując na szkielecie PrestaShop, dzięki pomocy zdolnych programistów, są w stanie stworzyć w pełni spersonalizowaną witrynę, dopasowaną do potrzeb i wymagań branży.

Otwarty kod daje elastyczność i nieograniczone możliwości w modyfikacji designu sklepu. Deweloperzy mogą zmienić każdy element witryny, dzięki czemu praca nad zapewnieniem stabilności i wydajności sklepu jest znacznie prostsza niż w przypadku pudełkowych rozwiązań SaaS. Jest to szczególnie istotne w przypadku zaawansowanych integracji (np. z systemami opinii konsumentów, metodami płatności czy kompleksowymi usługami logistycznymi), które w tym przypadku często można wykonać już za pomocą jednego kliknięcia myszką.

PrestaShop – jedno narzędzie, wiele branży

Dzięki dostępowi do kilkuset zaawansowanych funkcji i dużych możliwości personalizacji, PrestaShop jest z powodzeniem używany w różnych branżach. Platforma udostępnia gotowe szablony, ale jej moc tkwi przede wszystkich w ich dowolnym dostosowaniu do indywidualnych potrzeb, a zwłaszcza do specyfiki produktu i sektora działalności. To wszystko spowodowało, że na PrestaShop bazuje łącznie ponad 270 tysięcy sklepów online na całym świecie.

Jak wskazuje ShopRank, obecność PrestaShop zaznacza się przede wszystkim w branży:

  • Dom i ogród (22,8%)
  • Sport i rekreacja (22,7%)
  • Ubrania (10,2%)

Oprogramowanie jest popularne także wśród firm sprzedających produkty kosmetyczne, elektronikę użytkową, artykuły spożywcze i dziecięce.

Podział sklepów na PrestaShop wg branż – źródło shoprank.com

Odpowiedź na największe wymagania

Zalety PrestaShop są szeroko cenione na rynku e-commerce, a zwłaszcza wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba obsłużenia dużego ruchu i zapewnienia stabilności sklepu. Jak pokazują statystyki, spółka obsługuje marki z ogromnym asortymentem (od kilkudziesięciu do dziesiątek tysięcy produktów) i popularne witryny, gdzie łączna liczba miesięcznych odwiedzin nierzadko przekracza milion. Dane nie powinny dziwić – PrestaShop od lat jest wymieniany wśród czołowych systemów CMS, które spełniają wizualne i techniczne oczekiwania nawet największych graczy.

Wychodząc naprzeciw potrzebom globalnych marek, PrestaShop umożliwia prowadzenie sklepu internetowego w 65 wersjach językowych. Każdy wariant funkcjonuje na własnej domenie, a dzięki włączonej usłudze geolokalizacji docelowy klient trafia dokładnie tam, gdzie powinien się znaleźć – na dedykowaną podstronę.

Wśród najważniejszych funkcjonalności PrestaShop można wymienić także:

 

  1. Intuicyjny panel administracyjny (zaprojektowany zgodnie z zasadami UX), pozwalający na skonfigurowanie dostępu dla wielu pracowników na różnych poziomach uprawnień, z możliwością ograniczeniu dostępu do funkcjonalności.
  2. System sklepu zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa i ochrony danych zarówno sklepu jak i klientów.
  3. Usługa „multistore” dedykowana dla korporacji z dużym portfelem marek, a także dla firm, które współpracują z hurtowniami i klientami B2B. Umożliwia zarządzanie siecią połączonych e-sklepów z jednego panelu oraz zapewnia szybki dostęp do zgrupowanych statystyk).
  4. System rozszerzania funkcjonalności poprzez moduły pozwala na łatwe modyfikowanie możliwości sklepu.
  5. Elastyczna konfiguracja produktu pozwalająca skonfigurować produkt na bardzo różne sposoby – wykorzystując atrybuty, funkcjonalności, załączniki, progi cenowe. W tym możliwości pełnego przygotowanie produktu pod SEO z edycją meta tagów, adresów url.
  6. Możliwość dodania różnych metod wysyłek oraz płatności za pomocą wtyczek, często darmowych.
  7. Z jednej strony możliwość korzystania z ogromnej ilości dostępnych na rynku gotowych szablonów – opcja dla mniej wymagających użytkowników. Z drugiej strony możliwość elastycznej modyfikacji szablonu pod indywidualne potrzeby sklepu.
  8. Elastyczny system rabatowy pozwalający skonfigurować różne akcje promocyjne.
  9. Platforma zapewnia szerokie możliwości integracji i wymiany danych z zewnętrznymi systemami dzięki wbudowanemu systemowi api oraz dostępności dużej ilości gotowych modułów integrujących Prestashop z programami księgowymi, magazynowymi, mailingowymi wysyłkowymi itd.
  10. Rozbudowany system statystyk pozwalających ocenić wyniki sprzedażowe sklepu.
  11. System obsługi zamówień pozwalający na szybką obsługę oraz utrzymanie kontaktu z klientem włączając śledzenie wątków.

Społeczność zgromadzona wokół PrestaShop

PrestaShop, działając w myśl zasady WeCommerce, zgromadził wokół swojego narzędzia ponad milionową społeczność programistów i managerów z całego świata. Członkowie wymieniają się na forum trikami, poradami i propozycjami usprawnienia systemu. Z bogatego źródła wiedzy może skorzystać każdy użytkownik platformy. Daje to możliwość szybkiego reagowania na potencjalne problemy, a w dalszej kolejności – sprawnego utrzymania sklepu online.

Klient, dzięki zaangażowaniu ekspertów i agencji partnerskich (m.in. interaktywnych i marketingowych), jest w dobrych rękach na każdym etapie zakładania sklepu. Może liczyć na wsparcie i bieżącą pomoc, co doceniło już setki tysięcy właścicieli sklepów.

Podsumowanie, czyli kto chce przejść na PrestaShop

O potencjale oprogramowania PrestaShop świadczy nie tylko portfel klientów i zakres oferowanych funkcjonalności, ale także rosnąca liczba marek, które decydują się na migrację sklepu do Presta. W ubiegłych latach zanotowano kilka tysięcy przypadków zmiany platformy e-commerce. Na PrestaShop przenoszą się przede wszystkim użytkownicy WooCommerce (59,2%), Shopify (11,4%) i Magento (10,7%).

8 listopada 2019 | Tagi: , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca