Automatyczne SMS dla e-commerce

17 kwietnia 2023

Poznaj automatyczne SMS, które usprawniają obsługę klienta i napędzają sprzedaż w sklepie internetowym. Odkryj potencjał wiadomości tekstowych dla e-commerce.

Na skróty:

 

Kampanie SMS dla sklepów internetowych

Marketingowe wiadomości tekstowe są obok e-mail bardzo popularnym kanałem komunikacji z klientami. Kupujący online cenią sobie również natychmiastowe informowanie o procesie sprzedaży, dostawy i ewentualnej reklamacji. 

Zautomatyzowane wysyłki SMS, czyli komunikaty przesłane przez system e-commerce, dzieli się właśnie na te dwie główne kategorie: marketing oraz powiadomienia. Sprawdź, jakie możliwości daje połączenie systemu e-commerce z bramką wysyłkową SMS.

SMS marketing w komunikacji sklepu online

SMS marketing to wiadomości zawierające zachętę do zapoznania się z ofertą. Celem SMS marketingu jest aktywizacja, lojalizacja klientów, poszerzenie świadomości o produktach marki oraz finalnie: konwersja. Przesyłanie takich komunikatów wymaga zgody na marketing – więcej na ten temat w dalszej części. 

Wiadomości SMS na ścieżce zakupowej

Sprzedażowe kampanie SMS zawdzięczają wysoką skuteczność specyfice tego standardu oraz… zauważalnie mniejszej popularności. Innymi słowy, większość firm opiera swoje działania na newsletterach e-mail oraz social media, pomijając zupełnie wiadomości SMS. 

Dzięki połączeniu systemu SMS z e-commerce, CRM czy marketing automation możesz wysłać kampanię SMS w niemal dowolnym momencie. Warunki aktywujące nadawanie wiadomości najlepiej jednak spiąć z działaniem sklepu. 

Gdy klient dodaje produkty do koszyka, ale nie kończy zakupów, to właśnie moment, w którym sprawdzi się automatyzacja SMS-ów. Inny przykład to powrót artykułów do oferty, dodanie nowości do ulubionej kategorii klientów czy brak aktywności użytkownika przez wyznaczony czas. 

Dlaczego warto realizować kampanie marketingowe za pomocą SMS-ów?

Ponieważ ten kanał komunikacji marketingowej faktycznie działa. Ogromną przewagą marketingu SMS jest też niższe natężenie wysyłanych treści marketingowych. Najzwyczajniej łatwiej trafić z komunikatem oraz zostać faktycznie przeczytanym. Przy okazji, porównaj klikalność linków, czyli CTR (click-through rate), kampanii SMS oraz innych narzędzi.

Najważniejsze, żeby SMSy trafiały do odbiorcy, gdy ten pamięta jeszcze o tym, co robił na stronie sklepu. To właśnie kolejna przewaga wiadomości tekstowych – prędkość, z jaką trafiają na telefony odbiorców oraz to, jak szybko są odczytywane.

Co warto wiedzieć o marketingu SMS?

Format wiadomości tekstowej to 160 znaków, bez grafik, wideo czy dźwięków. Komunikację SMS możesz jednak rozszerzyć, wykorzystując narzędzia bramki SMS oraz informacje z platformy, w której prowadzisz sprzedaż online. 

Kilka narzędzi wspierających SMS dla e-commerce

Nazwa firmy zamiast numeru, czyli SMS z nazwą nadawcy, to zapewne najbardziej popularna usługa związana z wysyłkami SMS-ów z komputera. Zarejestrowana w SMSAPI nazwa zastąpi numer, dzięki czemu klienci od razu poznają, że komunikaty pochodzą z zaufanego źródła.

Krótki link lub po prostu adres WWW dodany w treści wiadomości pozwoli odbiorcy trafić z powrotem na stronę sklepu, dokończyć zakupy, wykorzystać rabat czy przejrzeć nowe produkty. 

Personalizacja treści zwiększa atrakcyjność i dopasowanie wiadomości. Dane z połączonych systemów mogą także posłużyć do zawężania grup odbiorców. Wykorzystaj informacje, aby nadać personalny charakter firmowej komunikacji oraz skutecznie targetować SMS-y.

Odbiór SMS, choć nie zawsze kojarzony z marketingiem mobilnym, bez wątpienia jest efektywnym narzędziem budowania relacji. Za pomocą dwukierunkowych wiadomości SMS z łatwością poprowadzisz interakcję z klientami. Przykłady zastosowań numerów odbiorczych: marketing konwersacyjny, konkursy czy SMS-owe badania satysfakcji.

Przykłady kampanii SMS dla firmy

Przedstawione poniżej kampanie SMS pochodzą ze zbiorów własnych SMSAPI. Treści wiadomości i pomysły na kampanię znajdziesz także we własnej skrzynce odbiorczej SMS!

 

Sms Smyk Bon

Przykład kampanii SMS – Smyk – źródło: zbiory własne SMSAPI

 

 

SMS RTV Euro AGD

Przykład kampanii SMS – RTVEuroAGD – źródło: zbiory własne SMSAPI

 

 

SMS Leroy Merlin

Przykład kampanii SMS – LeroyMerlin – źródło: zbiory własne SMSAPI

 

 

SMS Ecco

Przykład kampanii SMS – Ecco – źródło: zbiory własne SMSAPI

 

 

SMS Aros

Przykład kampanii SMS – Aros – źródło: zbiory własne SMSAPI

 

 

Automatyczne wysyłanie – powiadomienia SMS

Powiadomienia SMS, czyli zautomatyzowane SMS-y o ważnych wydarzeniach związanych z zakupami, to podstawowe narzędzie komunikacji z klientem sklepu internetowego. Wysyłkę takich wiadomości zlecisz za sprawą integracji czy poprzez połączenie po SMS API. 

Automatyczne SMS o dostawie, płatności, reklamacji

Co ważne, powiadomienia SMS wysyłane przez sklep online są dobrowolną częścią świadczonych usług. Oznacza to, że w powyższym celu nie musisz prosić klientów o zgodę na marketing. Takie wiadomości wyślesz legalnie w ramach prowadzonej działalności.

Pamiętaj także, że poza szybkimi powiadomieniami, możesz wysyłać przypominania o płatności czy innych ważnych sprawach. W porównaniu z innymi kanałami, komunikacja SMS ma większą skuteczność jako metoda przypominania.

Inne zastosowania wiadomości SMS w komunikacji z klientami

Wysyłka SMS to nie tylko informowanie o dostawie, budowanie zaangażowania odbiorców czy prezentacja oferty i promocji. Formularz zapisu do newslettera SMS wbudowany w stronę rejestracji czy płatności jest źródłem pozyskania nowych klientów oraz metodą na budowanie zaangażowanej grupy odbiorczej. Na podobnej zasadzie możesz wykorzystać także krótkie numery odbiorcze SMS, które pozwolą klientowi na subskrypcję za pomocą wysyłki wiadomości.

Autoryzacja dwuskładnikowa SMS (2FA SMS)

Poza wskazanymi powyżej, SMS to także metoda weryfikacji danych i autoryzacji. Wiadomość z kodem jest bezpiecznym sposobem na sprawdzanie logowania. Z rozwiązania korzystają nie tylko największe firmy, ponieważ uruchomienie autoryzacji dwuskładnikowej (2FA SMS) jest stosunkowo proste i szybkie.

RODO a wiadomości tekstowe w e-commerce

Zwróć uwagę, że o ile SMS-y zawierające powiadomienie i przypomnienie wyślesz zgodnie z prawem bez zgody marketingowej, to już wiadomość o promocji wymagają akceptacji od każdego klienta znajdującego się w grupie odbiorczej.

Czy sklep może wysłać SMS do klienta?

Może, o ile posiada zgody RODO na marketing SMS. Pamiętaj, że zgoda musi być dobrowolna, świadoma, konkretna i jednoznaczna. Bardzo ważna w tym kontekście jest też możliwość poprawiania swoich danych, jak i żądania zaprzestania przetwarzania. Ułatw klientom zatrzymanie wiadomości, tak aby nietrafione wysyłki nie stały się dla nich uciążliwe. Pomocny okaże się w tym przypadku system SMS opt-out.

Jak pozyskiwać zgody na marketing SMS w sklepie internetowym?

Najczęściej spotykane formy zapisu: formularz, krótki numer odbiorczy, na stronie rejestracji konta czy podczas płatności. Najlepsze rezultaty przynoszą właśnie te dwa ostatnie. Telefon wraz z zgodą na otrzymywanie wysyłek SMS najlepiej pozyskiwać podczas finalizowania zakupów.

Co zrobić jeśli mam bazę klientów bez RODO na marketing SMS? 

Możesz zaprosić wszystkich odbiorców naraz wysyłając im e-mail. Zachęć ich do wizyty na stronie i subskrypcji lub wykorzystaj czterocyfrowy numer Short code. Do promocji firmowego newslettera SMS możesz także użyć chatu na stronie, banneru czy innych metod komunikacji z klientami.

Przykład: zgoda na marketing SMS (szablon RODO)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Administratorem danych osobowych jest [NAZWA], z siedzibą w [ADRES]. Dane przetwarzane będą w celach marketingowych. Usługobiorca ma prawo do dostępu i poprawiania swoich danych oraz prawo do żądania zaprzestania przetwarzania jak i prawo do sprzeciwu co do przetwarzania danych w powyższym celu.

Integracja SMS – moduł, wtyczka, rozszerzenie dla sklepu internetowego

Aby wysyłać klientom powiadomienia SMS i wiadomości marketingowe potrzebujesz sklepu internetowego, dostępu do konta SMSAPI oraz sposobu połączenie tych narzędzi. Po skonfigurowaniu integracji należy jeszcze przygotować treści komunikatów.

Integracja to prosty sposób na automatyczne SMS-y w sklepie. Większość silników e-commerce posiada gotowe moduły SMS. Aby zintegrować się z systemem wysyłkowym potrzebujesz zaledwie kilku kliknięć. Inną metodą jest własne połączenie SMS API. To nieco trudniejsze, ponieważ wymaga niemałej wiedzy programistycznej.

 

Artykuł stworzony we współpracy z firmą SMSAPI.