10 najlepszych sklepów internetowych, od których warto się uczyć

09 lutego 2021

Na początku stycznia tego roku opublikowaliśmy artykuł, który przedstawiał kluczowe wnioski płynące z raportu Koszyk Roku 2020. Dzisiaj chcemy powrócić do tego tematu, ale przeanalizujemy go pod nieco innym kątem. Autorzy raportu wskazali 10 najlepszych sklepów internetowych, które pod wieloma względami mogą stanowić przykład dla innych. Przyjrzymy się bliżej tym sklepom i zobaczymy, czego Ty, jako właściciel biznesu online, możesz się od nich nauczyć. Zaczynajmy!

Z oczywistych powodów wymienione poniżej sklepy to liderzy w swoich kategoriach. Takie sklepy, dzięki szerokiej ofercie, rozpoznawalnej marce i ugruntowanej pozycji na rynku, mogą przeznaczać sporo swoich zasobów finansowych i czasu na ciągłe ulepszanie stron internetowych i procesu zakupowego. Wszystko musi być dopracowane do perfekcji. Dlatego mniejsze sklepy powinny stale obserwować takich liderów i uczyć się od nich odpowiadania na potrzeby klientów. Przejdźmy zatem do konkretów:

1. Mediaexpert.pl – doskonała prezentacja oferty

Media Expert

Autorzy raportu docenili stronę Mediaexpert.pl w rankingu najlepszych sklepów internetowych przede wszystkim za rozbudowane możliwości zapoznania się z ofertą (drugie miejsce w raporcie) i proces rejestracji/logowania (pierwsze miejsce). Patrząc na stronę Media Expert, widać jak duży nacisk jest położony na promocję produktów w obniżonych cenach. Nic dziwnego, doskonale współgra to z głównym hasłem marki („włączamy niskie ceny”). 

Strona Media Expert ma postać PWA (Progressive Web App), która dobrze sprawdza się zarówno na ekranie komputera jak i smartfona. Na uwagę zasługują bardzo rozbudowane kategorie produktowe i prosta procedura zakładania konta. W sklepie Media Expert funkcjonuje również wiele dodatkowych możliwości zachęcających do zakupu, m.in. karty podarunkowe, kupony rabatowe, raty/leasing oraz pomoc w montażu i instalacji zamówionego sprzętu.

2. Wittchen.com – świetna strona mobilna i przemyślane płatności

Wittchen, dzięki dobrze zaprojektowanej stronie internetowej, znalazł się na drugim miejscu w rankingu najlepszych sklepów internetowych. Tym razem podkreślmy elegancką i przejrzystą stronę mobilną, dobrze licującą z marką oferującą wysokiej jakości wyroby skórzane. Strona jest dobrze zaprojektowana i dopasowana do ekranu smartfona. Sklep ten został doceniony także za przemyślany system płatności. Klient może zdecydować się na płatność odroczoną (PayPo), ekspresowy przelew online (Przelewy24) i płatność BLIKiem. Podczas składania zamówienia, widać też kiedy można się spodziewać przesyłki i ile należałoby wydać, aby otrzymać darmową dostawę.

Wittchen

3. MediaMarkt.pl – przyjazna strona mobilna i dogodny odbiór 

Media Markt

Strona MediaMarkt.pl znalazła się na trzecim miejscu w ogólnopolskim rankingu Twisto. Autorzy podkreślają przyjazną stronę mobilną. W tym wypadku firma postawiła na możliwość szybkiego odnalezienia produktu, który nas interesuje. Po otwarciu strony mobilnej praktycznie od razu pojawiają się kategorie produktów. 

Widać też, że ważną rolę odgrywa kanał offline. Media Markt chętnie informuje o pracy swoich marketów (które nota bene rozsiane są po całej Polsce) i umożliwia szybki odbiór zamówienia złożonego online (w czasie poniżej 30 minut). Jeśli chodzi natomiast o dostawę zamówienia, klient może wybrać odpowiadający mu dzień, a nawet porę dostarczenia przesyłki. Podobnie jak Media Expert, można skorzystać z kart podarunkowych, rat i leasingu oraz klubu stałych klientów, który oferuje dodatkowe udogodnienia i promocje. 

4. BRW.pl – przejrzyste podsumowanie zamówienia i inspiracje

Na stronie głównej sklepu BRW można znaleźć wiele elementów zachęcających do zakupu. Warto podkreślić fakt, że klienci mogą oglądać nie tylko katalogowe zdjęcia produktów, ale też gotowe aranżacje. Każda aranżacja kieruje od razu do poszczególnych produktów z wizualizacji. Pozwala to szybko stworzyć wymarzony pokój i od razu zobaczyć efekt końcowy.

BRW

Autorzy raportu zwracają też uwagę na dobrze zaprojektowaną stronę z podsumowaniem zamówienia. Klient może jeszcze raz prześledzić interesujące go szczegóły i upewnić się, że wszystkie pola są prawidłowo uzupełnione. Ostatni element wart podkreślenia to konfiguratory. Są to rozwiązania online, które pomagają samodzielnie zaprojektować szafę lub całą kuchnię przy pomocy mebli Black Red White. Dzięki temu można łatwo stworzyć kuchnię czy szafę odpowiadającą naszym potrzebom i obliczyć jej koszt. W podsumowaniu widać też, jak zamówiony produkt będzie wyglądać po złożeniu.

5. Euro.com.pl – lider w płatnościach

Chociaż strona Euro.com.pl nie znalazła się na podium, to jednak zajmuje pozycję lidera w kategorii płatności wśród sklepów internetowych. I nic w tym dziwnego – Euro oferuje bardzo dużo różnych form płatności. Do dyspozycji klientów są przelewy błyskawiczne/tradycyjne, płatność kartą płatniczą, BLIK, Google Pay, karta podarunkowa i raty. Sklep doradza też, które formy płatności gwarantują szybką akceptację zamówienia i wysyłkę.

Euro RTV AGD

Podobnie jak Media Expert, Euro intensywnie promuje produkty przecenione i nowości w ofercie. Przy większości artykułów widać też ich koszt przy płatności ratalnej (może screen?), co może być dużym ułatwieniem dla osób, które nie chcą od razu wpłacać całej kwoty za zamówienie. 

6. Morele.net – ekspresowa rejestracja i marketplace

Autorzy raportu Koszyk Roku, wśród najlepszych sklepów internetowych, docenili Morele.net za bardzo krótki i przejrzysty proces tworzenia konta (wraz z możliwością logowania przez konto Google lub Facebook) i dobrą prezentację oferty. 

Morele

Wchodząc na stronę, od razu widzimy aktualne promocje i korzyści dla klienta. Ciekawym rozwiązaniem oferowanym przez Morele.net jest marketplace. To rozwiązanie pozwala zamówić produkt, który nie znajduje się w magazynie centralnym Morele.net. Oferowane rozwiązanie możliwe jest dzięki rozbudowanej sieci dostawców i partnerów biznesowych, którzy oferują różne czasy dostaw produktów oraz ich dostępność. 

Zwiększenie ROAS-u działań promocyjnych – Suzana

Zobacz, jak udało się zwiększyć

ROAS i rentowność

w sklepie suzana.pl

Zobacz case study

W praktyce gdy na przykład produkt pochodzący od jednego dostawcy możemy kupić tylko w jednym egzemplarzu, u drugiego można zamówić większą liczbę. Podobnie z czasem dostawy. Dostawa realizowana w 3 dni robocze u jednego dostawcy, może się skrócić po wyborze innej firmy. 

7. Oponeo.pl – prostota i usługa montażu

Oponeo stawia na prostotę w komunikacji z klientami. Tutaj nie ma ogromnych bannerów, ani nie widać rozbudowanej siatki produktów. Wita nas natomiast minimalistyczna wyszukiwarka, która pozwala w krótkim czasie znaleźć interesujące nas opony lub felgi. Tuż pod wyszukiwarką widoczne są kluczowe zalety, którymi chwali się Oponeo.

Oponeo

Wartą podkreślenia usługą jest montaż zamówionych opon. Klient, tak czy inaczej, musi skorzystać z usługi serwisu, żeby założyć nowe opony do swojego samochodu. Oponeo zdaje sobie z tego sprawę i pozwala jeszcze uprościć cały proces. Można wybrać model opon i warsztat, do którego zostaną one wysłane. Rola klienta ogranicza się do podjechania w wybrane miejsce, reszta dzieje się praktycznie sama. 

8. OleOle.pl – praktyczne informacje

Chociaż OleOle.pl należy do tej samej grupy co Euro.com.pl, to design tego sklepu jest zupełnie inny. Tutaj nacisk został położony na praktyczne informacje, które mogą się przydać przed i w trakcie robienia zakupów w tym sklepie.

OleOle

Wchodząc na stronę OleOle.pl, widzimy od razu informację na temat rat, transportu, odbioru osobistego, statusu zamówienia, rat i kosztów dostawy. Łatwo też odnaleźć numer infolinii, która jest czynna także poza standardowymi godzinami pracy (do 22:00). Warto też podkreślić, że OleOle od razu na stronie głównej udostępnia różne drogi komunikacji – jest podany numer infolinii, link do fanpage’a na Facebooku oraz e-mail. 

9. IKEA.com/pl – srebro w kategorii Dostępność

Sklep IKEA to przedostatnie miejsce na naszej liście najlepszych sklepów internetowych, ale drugie w kategorii Dostępność. I faktycznie, na uwagę zasługuje masa możliwości, które dostarcza szwedzki producent. Dostępny jest leasing, zakupy na raty, usługi krawieckie, wynajem samochodu dostawczego (Traficar), czy pomoc w zaprojektowaniu szafy lub kuchni.

IKEA też jakiś czas temu wprowadziła do oferty aplikację mobilną PLACE, która wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR). Dzięki temu klient może łatwo zobaczyć jak wybrany przez niego fotel czy łóżko sprawdzi się w jego mieszkaniu. Tutaj można zobaczyć jak działa ta aplikacja:

IKEA

link do video: https://www.youtube.com/watch?v=UudV1VdFtuQ&ab_channel=IKEA

10. YES.pl – brązowy medal za płatności wśród 

Ostatni sklep, który autorzy raportu Koszyk Roku postanowili wyróżnić, jako jeden z najlepszych sklepów internetowych to YES.pl. Podobnie jak w wypadku Wittchen, mamy tutaj do czynienia z minimalistycznym, eleganckim designem. YES prezentuje aktualne kolekcje i inspiracje na zbliżające się okazje (np. w momencie pisania tego wpisu, promowana jest kolekcja walentynkowa). 

To jednak, co zwróciło szczególną uwagę autorów raportu to moduł płatności. W YES.pl klient ma możliwość dokonania opłaty za zamówienie za pomocą rat 0%, natychmiastowego przelewu on-line, karty płatniczej, PayPal lub płacąc gotówką przy odbiorze. Istnieje również opcja płatności odroczonych (PayPo).

YES

Czego można się nauczyć od liderów rynku e-commerce?

Podsumujmy krótko tę analizę. Kluczowe wnioski, które warto wyciągnąć, są następujące:

  • Zadbaj o perfekcyjną stronę mobilną – powinna być funkcjonalna i estetyczna.
  • Zadbaj o wygodę przeglądania sklepu i przejrzystość oferty.
  • Zapewnij możliwość zakupów bez zakładania konta, a proces rejestracji skróć do niezbędnego minimum.
  • Im więcej opcji płatności i dostawy możesz zaoferować, tym lepiej.
  • Pamiętaj o usługach komplementarnych (Oponeo – umówienie montażu opon, BRW – konfigurator mebli) i nowoczesnych rozwiązaniach (IKEA – aplikacja wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość).
  • Dziel się inspiracjami i pomysłami ze swoimi klientami, pokazuj, jak można wykorzystać produkty, które oferujesz.
  • Skracaj drogę klienta do dokończenia płatności – od wyboru produktu do potwierdzenia płatności powinny go dzielić maksymalnie 3 kliknięcia myszką lub dotknięcia ekranu telefonu.
  • Jeżeli masz na to zgodę klienta (a warto o nią zabiegać) personalizuj komunikację z nim. Jeżeli często do Ciebie wraca, naucz się co zwykle kupuje i zaoferuj mu to w pierwszej kolejności
  • Pamiętaj o jego urodzinach – zrób mu niespodziankę.
  • Zmieniaj subtelnie wygląd sklepu, dodawaj drobne szczegóły. Tak jak zmieniają witryny tradycyjni sprzedawcy. 
  • Doceń tych, którzy do Ciebie często wracają.

 

Zobacz także:

Pięć powodów, dla których warto wynająć profesjonalną agencję internetową do zaprojektowania sklepu internetowego

Sklep internetowy – o czym musisz wiedzieć na początku?

4 najpopularniejsze mity na temat e-commerce