15 powodów, przez które Twój sklep na PrestaShop nie sprzedaje

22 maja 2020

Wizja własnego sklepu jeszcze do niedawna jawiła się jako doskonały pomysł na świetnie prosperujący biznes. Tymczasem rzeczywistość nieco zweryfikowała marzenia i mimo największych starań, ciągle nie idzie, tak jak powinno. Na nic piękne zdjęcia produktów i atrakcyjne ceny. Masa udogodnień wydaje się wcale nie ruszać Twoich Klientów… Co się zatem dzieje? Prawdopodobnie wina leży po stronie… Twojego sklepu!

Oto lista, którym elementom Twojego sklepu na PrestaShop warto się przyjrzeć.

1. Popraw funkcjonalność Twojego sklepu internetowego

Nie ma nic bardziej denerwującego i zniechęcającego do zrobienia zakupów, niż niefunkcjonalny sklep internetowy. Mówiąc o funkcjonalności sklepu na platformie PrestaShop, mówimy o funkcjach, które w oczach użytkownika pozwolą zrozumieć zarówno działanie sklepu, jak i to, co oferuje, i jak to znaleźć na stronie.

2. Uprość nawigację

Łatwa i intuicyjna nawigacja po sklepie internetowym jest jednym z najważniejszych punktów. Należy unikać sytuacji, w której dodanie produktu do koszyka wymaga przechodzenia przez więcej niż trzy różne strony w sklepie internetowym. Im prostszy jest proces, tym większa szanse, że zakup zostanie sfinalizowany.

3. Organizuj i twórz optymalne kategorie

Struktura katalogu jest niezwykle ważna i zwykle obejmuje tworzenie kategorii i podkategorii. Tworząc strukturę swojego sklepu, pomyśl także o możliwych dodatkach, które możesz wprowadzić w przyszłości. W ten sposób unikniesz konieczności całkowitej reorganizacji katalogu za każdym razem, gdy rozwijasz działalność i wprowadzasz nowe produkty. 

PrestaShop posiada bardzo przyjazne menu, dzięki któremu w łatwy sposób można wybrać miejsce, w którym pojawi się konkretna kategoria lub podkategoria.

WSKAZÓWKA: Katalog > Kategorie > button +dodaj nową kategorię (znajdujący się u góry). Pod polem nazwy możesz określić nadrzędną kategorię w stosunku do nowoutworzonej (Kategoria nadrzędna). Zaleca się utworzenie w pierwszej kolejności wszystkich głównych (nadrzędnych) kategorii, a dopiero potem dodawanie podrzędnych.

4. Wielojęzyczny sklep internetowy

Ustawienie kilku języków dla sklepu internetowego jest niezwykle istotne, zwłaszcza jeśli planuje się sprzedaż produktów poza granicami kraju. Obecnie każdy CMS oraz eCommerce Content Manager zawiera tę funkcjonalność. 

Wielojęzyczność sklepu internetowego jest o tyle ważna, że jeśli skonfigurujesz sklep tak, aby funkcjonował tylko w jednym języku, a następnie zdecydujesz, że chcesz sprzedawać również na przykład w Hiszpanii lub chcesz włączyć dodatkowo język angielski, to konieczna będzie ponowna konfiguracja języka,  dokonanie przekierowań itp. 

Jeśli więc chcesz, aby Twój sklep był w kilku językach, ustaw tę opcję skonfigurowaną tak, aby pojawiał się on jako storename.com/en, a następnie storename.com/en (dla języka angielskiego). 

WSKAZÓWKA: W PrestaShop 1.7 należy wybrać kolejno Międzynarodowy > Lokalizacja > Zakładka “Języki” > Zostaw włączone języki w swoim sklepie internetowym

5. Dodaj informację o sklepie stacjonarnym

Nie jest to niezbędny element, ale jeśli posiadasz sklep stacjonarny, warto to zasygnalizować. Być może Klienci, którzy mieszkający w pobliżu, będą woleli najpierw zobaczyć produkt na żywo, a następnym razem zamówić ze sklepu online.

6. Doświadczenie użytkownika (User experience, UX)

Doświadczenie użytkownika, to nie tylko to, czego doświadcza, widząc Twoją stronę internetową, ale też to, co zapamięta, kiedy ją wyłączy. O co więc należy zadbać? 

Szybkość działania strony

Niezwykle istotnym elementem mającym wpływ na decyzje zakupowe Klienta, jest szybkość działania strony. Powolna, zacinająca się strona odstraszy nawet najbardziej lojalnego użytkownika. Ponadto ma to ogromne znaczenie w przypadku pozycjonowania. Wolno ładująca się witryna szybko spadnie w wynikach wyszukiwarek. 

Prezentacja produktów

Prezentując produkty, należy pamiętać, że użytkownik nie ma ich przed sobą i nie wie, jak w rzeczywistości wyglądają. Ważne jest więc, aby jak najdokładniej pokazać daną rzecz. Warto zatem dodać kilka wysokiej jakość zdjęć, wykonanych z różnej perspektywy i szczegółowo je opisać. 

7. Pokaż opinie Klientów

Udowodniono, że poczta pantoflowa działa doskonale, zarówno w świecie offline, jak i online. Użytkownik jest zdecydowanie bardziej skłonny do zakupu produktu, jeśli ktoś mówi o nim dobrze.

Opinie, zarówno ogólne dotyczące sklepu, jak i szczegółowe dotyczące konkretnego produktu, powinny być więc integralną częścią każdej witryny. Zachęcaj swoich Klientów do wystawiania opinii na temat zakupionych produktów. Przekonasz się, jak ważny jest to element!

Przeniesienie sklepu na PrestaShop – 7mil

Wdrożenie 35 dedykowanych funkcji

na PrestaShop

w sklepie 7mil.pl

Zobacz case study

 

8. Oferty promocyjne

Oferty promocyjne to idealny sposób na zwrócenie uwagi Klientów. Należy jednak pamiętać, aby promocje nie stanowiły sedna Twojego sklepu. W takiej sytuacji Klienci będą przychodzili do sklepu tylko wtedy, kiedy będą chcieli kupić coś taniego. Oferty promocyjne powinny być wykorzystywane, jako sposób na budowanie lojalności, nie zaś przyciągnięcie Klienta. 

PrestaShop posiada wbudowany moduł promocji. Możliwe jest także ręczne ustawienie pojedynczych produktów objętych promocją.

WSKAZÓWKA: W PrestaShop 1.7 należy wybrać Katalog > Rabaty > Zakładka “Reguły cenowe katalogu” > button u góry “Nowa reguła cenowa katalogu” 

Po dodaniu reguły cenowej należy dodać warunek dla tej reguły, czyli ustawić kategorię, której dotyczy lub producenta. Jest dużo więcej opcji związanych z atrybutami i funkcjami produktów i w zależności od ilości dodatkowych funkcjonalności w sklepie mogą być wg. nich ustalane reguły cenowe. 

Promocję dla pojedynczego produktu ustawiamy w zakładce “Wycena” w karcie edycji produktu, wystarczy kliknąć “Dodaj specjalną cenę” i wypełnić kilka potrzebnych pól. Można też opcjonalnie wyświetlić znak “Wyprzedaż!” (ta opcja jest w zakładce “Wycena” w sekcji “Cena detaliczna” w edycji karty produktu)

9. Ogólne warunki sprzedaży, czyli regulamin

Zapis ogólnych warunków sprzedaży to niezbędny element sklepu. Warto określić w nim zasady dotyczące zamówień, dostaw, płatności czy zwrotów. Mimo, że znaczna część Klientów nie przeczyta zasad, w przypadku jakiegokolwiek konfliktu, dokument ten będzie potężną bronią. 

Jasne określenie zasad jest też kluczem do zbudowania zaufania i pokazania potencjalnemu Klientowi, że Twój sklep internetowy jest miejscem bezpiecznym, o ugruntowanej pozycji. 

10. Metody płatności

Podobno im więcej metod płatności dostępnych w danym sklepie tym lepiej. Tymczasem coraz częściej metody, takie jak przelew tradycyjny są zdecydowanie rzadziej stosowane. Niemniej jednak…

Oferuj więcej niż jedną metodę płatności 

Sprawdź, jak działa rynek i konkurencja, a także poznaj swojego Klienta. Sprawdź, co w Twojej branży wybierają inni i dostosuj metody płatności do wymagań branży. Zaproponuj kilka rozwiązań i zadbaj, aby w Twoim sklepie znalazły się te najpopularniejsze, jak PayU, przelewy24, BLIK czy płatność przy odbiorze oraz np PayPal przy sprzedaży międzynarodowej

11. Przejrzystość kosztów wysyłki

Koszt wysyłki to pierwsza rzecz, na którą Klient zwraca uwagę podczas płacenia. Wiele koszyków jest porzucanych ze względu na zbyt wysoki koszt dostawy towaru. Aby tego uniknąć spraw, żeby koszty dostawy były przejrzyste i widoczne dla Klienta. 

12. Kontakt i obsługa Klienta

Bardzo często zdarza się, że Klient rezygnuje z zakupów w danym sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł odpowiedzi na jego pytania i rozwiania wątpliwości. Zadbaj o obsługę Klienta, spraw, aby kontakt z Tobą był łatwy i przyjemny. Zaopiekowany Klient to szczęśliwy Klient, który nie tylko zrobi zakupy, ale także wróci do sklepu w przyszłości. Umieść opcję kontaktu i obsługi w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Możesz dodać opcję chatbota, który odpowiada na najczęściej zadawane pytania. Kontakt z obsługą sklepu jest szczególnie ceniony w przypadku produktów, których zakup należy dokładnie przemyśleć.

13. Wyszukiwanie produktów 

Klient, który wejdzie na stronę Twojego sklepu internetowego poświęci tylko chwilę na wyszukanie produktu, którego potrzebuje. Jeśli go nie znajdzie, to szybko zrezygnuje z zakupów. Zadbaj więc o to, by pojemność Twojej wyszukiwarki była jak największa. Stwórz możliwie jak największą bazę haseł, pod którymi użytkownik może znaleźć dany produkt. Dobra wyszukiwarka prezentuje wyłącznie aktualne wyniki, umieszczając na górze listy wyników te, które najlepiej pasują do wyszukiwania.

14. Włącz porównanie produktów

Jeśli w swoim sklepie internetowym posiadasz więcej podobnych produktów np. pod względem funkcji, składu czy cen, zadbaj o moduł porównywania produktów. W ten sposób nie tylko ułatwisz podjęcie decyzji, którą rzecz zakupić, ale także podasz alternatywę w przypadku braku któregokolwiek z nich.

15. Responsywność sklepu internetowego

Musisz wiedzieć, że duża część użytkowników dokonuje zakupów przez urządzenia mobilne (w wielu przypadkach to już ponad 90% ruchu) np. w drodze do pracy czy podczas przerwy na lunch. Zadbaj o to, by Twój sklep internetowy był responsywny. Ponadto sklep dostosowany do urządzeń mobilnych indeksowany jest wyżej w wynikach wyszukiwania.

Wnioski

Jak widać, jeśli chcesz, aby Twój sklep internetowy na PrestaShop generował sprzedaż, musisz zadbać o kilka ważnych elementów. Postaw się w roli Klienta i krytycznie podejdź do tego, co widzisz. Sprawdź czy jesteś zadowolony z szybkości działania strony, czy opisy produktów i zdjęcia skłoniłyby Cię do zakupu i zweryfikuj, czy ceny dostaw nie są zbyt wygórowane. Optymalizacja sklepu i ilość włożonej w niego pracy z pewnością zaprocentuje wzrostem sprzedaży.