Ecommerce marketing
WIELKA Baza Wiedzy
dla Ecommerce Managerów
i właścicieli sklepów internetowych
Co tutaj znajdziesz:
- Wiedzę w kluczowych tematach związanych z ecommerce - wprost od praktyków, omówienie autentycznych przypadków ze sklepów internetowych.
- Opracowania pogrupowane tematycznie, dzięki czemu łatwo się z nich odnajdziesz.
- Polecenie źródeł, z których warto czerpać wiedzę na bieżąco.
- Polecenie kursów, które mogą być przydatne Ecommerce Managerowi lub właścicielowi sklepu internetowego.
Będąc Ecommerce Managerem lub właścicielem sklepu internetowego musisz znać się zarówno na sprzedaży, marketingu, logistyce, analityce, jak i obsłudze Klienta. Wskazana jest znajomość przynajmniej częściowo niuansów dotyczące pozyskiwania ruchu, konwersji, użyteczności sklepów internetowych, zasad współpracy z programistami, ale także po prostu rozumienie biznesu.
Czy połączenie wiedzy i kompetencji w tych wszystkich obszarach jest możliwe? Naszym zdaniem nie będziesz w nich wszystkich pewnie ekspertem, bo to piekielnie trudne, ale powinieneś w każdym z nich się orientować i być na bieżąco ze zmianami. Natomiast wiedzę ekspercką i działania operacyjne zostaw specjalistom z danej dziedziny.
Wiedza o marketingu ecommerce - skąd ją czerpać?
Znamy pracę w ecommerce i wiemy, że wielu Ecommerce Managerów zadaje sobie to pytanie. Postanowiliśmy zebrać pozyskaną przez nas bazę wiedzy w jednym miejscu, dzieląc ją na sekcje tematyczne, dzięki którym będzie Ci się łatwiej poruszać. Przez 8 lat działalności w branży ecommerce, współpracując z dziesiątkami sklepów internetowych, zgromadziliśmy spory zasób informacji na temat marketingu ecommerce oraz pokrewnych dziedzin, którym systematycznie się dzieliliśmy. Od 4 lat Grzegorz Frątczak - CEO Convertis, jest gospodarzem podcastu Rozmowy na zapleczu| Ecommerce i Marketing, którego gościem są właściciele oraz osoby zarządzające znanymi sklepami internetowymi, takimi jak Kubota, Ania Kruk czy Mosquito oraz eksperci z dziedziny ecommerce, marketingu i biznesu m.in. Paweł Tkaczyk, Greg Albrecht, Artur Jabłoński, Michał Blak.
W skrócie:
Jak rozwijać sklep internetowy?
Jeśli jesteś w branży e-commerce już jakiś czas, to na pewno wiesz, że brak rozwoju dla sklepu internetowego właściwie oznacza nie tyle stanie w miejscu, co cofanie się. Dlaczego? Bo handel elektroniczny pędzi do przodu w niesamowitym tempie i zmienia się bardzo dynamicznie, a Twoja konkurencja na pewno nie siedzi z założonymi rękami. Dlatego w sklepie internetowym praktycznie nigdy nie następuje moment, że wszystko jest już gotowe, sklep jest ukończony i można sobie usiąść, otworzyć szampana, przybić piątkę i spijać śmietankę (na zmianę z tym szampanem). O nie. Zabawa w ecommerce to nieustająca praca, wysiłek i dążenie do rozwoju. Przespanie roku może być gwoździem do trumny dla Twojego biznesu - możesz potem mieć ogromne trudności z nadrobieniem tego, bo konkurenci będą już daleko przed Tobą.
Posłuchaj, z jakimi wyzwaniami mierzą się właściciele sklepów internetowych i jak sobie z tym radzą (lub jak sobie nie poradzili), a także co na ten temat mówią eksperci z branży ecommerce, którzy byli gościem podcastów Rozmowy na zapleczu | Ecommerce i marketing oraz Ecommersowa kawa.
Strategia ecommerce
Strategia ecommerce to coś, bez czego będzie Ci ciężko okiełznać prowadzenie sklepu internetowego. Strategia ecommerce powinna obejmować ogół Twoich działań i nadawać im kierunek. Oprócz tego możesz (lub nawet powinieneś) stworzyć pomniejsze strategie, które będą uzupełnieniem strategii ecommerce - takie jak strategia marketingowa, strategia contentowa, strategia SEO, itd.
Inaczej będzie wyglądało tworzenie strategii ecommerce dla firmy, która już działa jakiś czas w handlu online, inaczej dla firmy, która dopiero co powstała, a jeszcze inaczej dla podmiotu, który ma doświadczenie w sprzedaży offline, a sprzedaż w sieci ma być dodatkową "nogą" biznesu.
Punktem wyjścia do tworzenia strategii ecommerce powinna być wizja oraz misja Twojej firmy. W początkowej fazie jej tworzenia opracuj cele biznesowe Twojego sklepu, a także określ grupę docelową. Nie skupiaj się na rzeczach takich jak sam produkt, który sprzedajesz, ale na tym, jakie problemy swojej grupy docelowej pomożesz rozwiązać i jaką możesz zaproponować realną wartość dla swoich potencjalnych klientów. Pamiętaj też, że atrakcyjna cena to nie jedyne, co przełoży się na dokonanie zakupu przez konsumenta właśnie u Ciebie. Użytkownicy chętniej kupią od firmy, która występuje w branży z pozycji eksperta. Z drugiej strony wypracowanie takiej pozycji wymaga czasu, wysiłku i... pieniędzy.
Dlatego warto zastanowić się na starcie, jaki będzie USP (Unique Selling Proposition - unikalna propozycja sprzedaży) Twojej firmy. Co takiego zaoferujesz, czego nie ma konkurencja? Dlaczego użytkownicy mają kupić właśnie u Ciebie? By skonstruować Twoją przewagę na rynku, musisz dobrze poznać swoją grupę docelową, poznać jej bolączki i pragnienia, a także przyzwyczajenia. Musisz też wiedzieć, gdzie Twoja grupa docelowa bywa oraz gdzie i jak robi zakupy. Oprócz tego musisz wykonać analizę konkurencji, żeby wiedzieć, w jakim otoczeniu się poruszasz, z kim musisz rywalizować o klientów i czym podmioty konkurencyjne kuszą potencjalnych klientów. Pamiętaj, że ecommerce to skomplikowany, złożony ekosystem, a żaden sklep nie jest samotną wyspą - różne wydarzenia goepolityczne (wszyscy pamiętamy, jak na handel wpłynął covid czy wojna na Ukrainie), warunki rynkowe, pojawiająca się nowa technologia (zwiększenie popularności smartfonów przewróciło nasze przyzwyczajenia co do dokonywania zakupów w sieci do góry nogami), działania innych sklepów, trendy - to wszystko wpływa na zachowania i przyzwyczajenia ludzi, czyli Twoich klientów i to czego oczekują od sprzedawców, produktów i usług. Czyli również czego oczekują od Ciebie jako sprzedawcy. Po wykonaniu tych wszystkich analiz i wyciągnięciu wniosków, zastanów się nad wartością, która będzie wyróżniać właśnie Ciebie i Twoją ofertę.
Opracuj listę celów, do których masz zamiar dążyć. Pamiętaj, że posiadanie jedynego celu jakim jest zwiększenie sprzedaży, nie ma zbyt wielkiego sensu. Co z tego, że zwiększysz sprzedaż, jeśli jednocześnie wzrosną koszty Twojej działalności i finalnie okaże się, że zamiast zarabiać, dokładasz do interesu? W parze ze zwiększenie sprzedaży powinny iść inne cele sprzedażowe (takie jak marża czy zysk), ale także np. cele marketingowe (np. wzrost świadomości marki, wzrost skuteczności treści, zwiększenie powracalności klientów, zwiększenie ilości nowych klientów, itp.). Pamiętaj, że realizacja niektórych z nich, przełoży się na sukces firmy tu i teraz, inne nie przyniosą pieniędzy od razu, ale mogą okazać się kluczowe w dłuższej perspektywie.
Budowa marki
Znana marka daje wiele korzyści - potrafi sprawić, że będziesz mógł ten sam produkt sprzedawać drożej i uodpornisz się na kryzysy. Jednak budowanie marki wymaga wysiłku, wiedzy, jak to robić i nie przynosi efektów od razu. Posłuchaj więcej o tym, dlaczego warto budować markę oraz jak mierzyć skuteczność kampanii wizerunkowych.
Zobacz też naszą realizację, gdzie nowy sklep ma wspierać markę i pomóc brandowi offline'owemu zaistnieć w świadomości kupujących w sieci.
Współpraca z agencjami marketingowymi
Czasy, gdy można było założyć odnoszący sukcesy sklep internetowy mając 10 tysięcy złotych na inwestycję i samemu "wyklikując sobie" sklep w tanim narzędziu, minęły bezpowrotnie. Dziś prowadzenie handlu w internecie bez pokaźnego budżetu, wiedzy na temat sprzedaży online oraz specjalistów in-house lub współpracy z agencjami realizujących strategię marketingową, jest praktycznie nierealne (przynajmniej jeśli ma to być poważny biznes). W czasach pandemii każdy, kto mógł, przenosił się do online - to spowodowało ogromną konkurencję w handlu w sieci oraz sprawiło, że marketing internetowy stał się jeszcze droższy, a specjaliści z dziedzin związanych z ecommerce i marketingiem online byli rozchwytywani. Nie było i nadal nie jest łatwo znaleźć do pracy ludzi z odpowiednimi kompetencjami - staje się to jeszcze trudniejsze, gdy osoba zatrudniająca z ramienia sklepu nie ma doświadczenia w tej materii i sama do końca nie wie, jakich kompetencji powinna oczekiwać.
Większość sklepów internetowych współpracuje ze specjalistami z dziedzin: SEO, social media, e-mail marketingu, płatnych kampanii reklamowych (Google Ads, Facebook Ads), marketingu afiliacyjnego, utrzymania programistycznego sklepu (programista lub software house), automatyzacji marketingu.
Jeśli w głowie zadajesz sobie pytanie, kiedy zatrudniać tych specjalistów wewnątrz firmy, a kiedy outsourcować pracę, to musisz wiedzieć, że każda opcja ma swoje plusy i minusy - niektóre będą lepsze dla jednych, ale gorsze dla innych - tu nie ma jednej dobrej, uniwersalnej odpowiedzi. Posłuchaj więcej o tym w poniższych odcinkach podcastu.
Marketing Automation w sklepie internetowym
Automatyzacji marketingu brzmi jak wybawienie dla tych, którzy wiedzą, ile czasu i wysiłku kosztuje zaplanowanie, a następnie realizacja działań marketingowych. IDobra wiadomość jest taka, że dzięki Marketing Automation można zdecydowanie szybciej i sprawniej prowadzić dużą część tych działań, ale jest niestety jeszcze zła wiadomość - by wdrożyć system Marketing Automation trzeba poświęcić sporo czasu, pracy i... pieniędzy, a także posiadać strategię i plan - to niestety nie zrobi się zupełnie samo, mimo nazwy mogącej sugerować cos innego. Czasem okazuje się, że pracy nad automatyzacją jest tak wiele, a koszty tak wysokie, że przy małej skali sprzedaży i niewielkiej ilości klientów w sklepie, nie ma sensu wdrażać Marketing Automation, bo to się po prostu nie zwróci. Dzisiaj, w dobie sztucznej inteligencji, Marketing Automation to już nie tylko kody rabatowe wysyłane mailem po porzuceniu koszyka. Automatyzacja może stać na bardzo wysokim poziomie zaawansowania i wtedy wiązać się z bardzo dużą inwestycją, ale dla mniejszych sklepów wystarczająca będzie mniej zaawansowana opcja. Może ona obejmować działania na stronie, ale także poza nią (poprzez maile lub wiadomości sms). Wybór zakresu działań oraz narzędzi jest kwestią bardzo indywidualną. Więcej o tym, czym jest automatyzacja marketingu oraz kiedy warto ją wdrażać, a kiedy nie, dowiesz się z naszego Przewodnika po Marketing Automation. Jako uzupełnienia zapoznaj się z serią odcinków podcastu oraz artykułami poświęconymi tematyce Marketing Automation.
Analityka ecommerce
Działania marketingowe bez mierzenia i analizy ich wyników to tak naprawdę działanie na oślep. Ciężko podejmować decyzję o tym, w co inwestować, a w co nie, jeśli nie ma się podstawowej wiedzy o tym, które z dotychczasowych inwestycji były skuteczne i jaki zwrot przyniosły.
Prawdziwa analityka w ecommerce to niestety coś więcej niż tylko zaglądanie od czasu do czasu do Google Analytics. Więcej o tym możesz dowiedzieć się z poniższych odcinków podcastu.
UX sklepu internetowego
User Experience zwane w skrócie UX to dział dotyczący doświadczeń użytkownika Twojej strony internetowej. Jest to jeden z kluczowych (tak naprawdę niestety wielu) elementów, który decyduje o być albo nie być Twojego sklepu, czyli o tym, czy sklep sprzedaje, czy nie sprzedaje, czy ludzie wchodzą i zostają w nim chętnie poszukując produktów, które chcą zakupić, czy uciekają.
Sklep, który nie jest responsywny, kiepska nawigacja, przez którą użytkownik gubi się w trakcie wizyty na stronie, wolne działanie witryny - to powszechne bolączki wielu sklepów, które sprawiają, że wysiłek włożony w działania marketingowe czy po prostu pieniądze wydane na reklamy, są niejednokrotnie kompletnie zmarnowane.
Poniżej znajdziesz kilka artykułów z naszego bloga na temat użyteczności sklepu internetowego.
SEO dla sklepu internetowego
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to must have dla każdego sklepu internetowego. Zwiększenie ruchu organicznego z Google teoretycznie jest bezpłatne, bo Google nie pobiera opłaty za umieszczenie strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale dostanie się na wysokie pozycje w tych wynikach niestety nie jest proste - konkurencja jest ogromna. O uwagę użytkowników, których chcesz przekonać, by odwiedzili Twoją stronę, bije się cała masa właścicieli innych stron. Pozycjonowanie stron wymaga znajomości zasad, jakie obowiązują w wyszukiwarce oraz wiedzy na temat zachowań użytkowników. Umiejętny dobór słów kluczowych, analiza konkurencji, zaplanowanie, a następnie stworzenie wartościowych treści, a także stały monitoring i optymalizacja - wbrew pozorom nie jest to szybkie i proste zadanie, na pewno nie da tak szybkich efektów, jak płatne kampanie reklamowe w social mediach czy w Google. Ale wykonane prawidłowo i skrupulatnie w dłuższej perspektywie czasu sprzyja pozyskaniu klientów, zwiększeniu sprzedaży, a także budowie wizerunku eksperta w swojej branży. Dobrze przemyślany i konsekwentnie wdrażany content marketing potrafi zdziałać cuda. Posłuchaj więcej na temat strategii SEO.
Customer Experience
Customer Experience (CX) oznacza doświadczenie klienta. Dbałość o CX to troska o wszystkie doświadczenia klienta, które zaistnieją w związku z marką - od momentu, gdy ta osoba dowie się o naszej marce, poprzez moment zakupu, użytkowania produktu, aż po obsługę posprzedażową. Dbanie o doświadczenia klienta sprzyja budowaniu trwałej relacji i daje korzyści w dłuższej perspektywie. Przywiązując wagę do tej sfery, na pewno zauważysz wzrost LTV (Lifetime Value) klientów, co wpłynie na zmniejszenie kosztów pozyskania klientów. Po drugie z dużą dozą prawdopodobieństwa zadowoleni klienci będą Twoimi naturalnymi ambasadorami, zachęcając do zakupu u Ciebie kolejne osoby. Posłuchaj jak można dobrze robić Customer Experience.
Influencer marketing
Influencerzy to zjawisko stosunkowo nowe, a wokół influencer marketingu pojawia się wciąż chyba więcej pytań niż odpowiedzi. Zwolenników tego typu działań jest chyba tyle samo co przeciwników. Na pytanie "czy influencer marketing jest skuteczny?", jak to zwykle bywa, nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wiele zależy od branży, ale jeszcze więcej od sposobu prowadzenia działań. Zrealizowaliśmy 3 odcinki podcastu, które powinny rozwiać u Ciebie wszelkie wątpliwości w tym temacie.
Temat ecommerce marketing - kogo warto obserwować?
Wsparcie zewnętrznego Ecommerce Managera
Mnogość tematów związanych z ecommerce Cię przytłacza? Nie masz czasu zajmować się wszystkim samodzielnie? Oferujemy usługę niezależnego Ecommerce Managera, który pokieruje Cię w rozwoju Twojego sklepu. Taka osoba będzie Cię wspierała swoim kilkunastoletnim wsparciem zarówno w kwestii stworzenia jak i egzekucji strategii ecommerce, budowy zespołu jak i współpracy z firmami zewnętrznymi. W tym case study możesz zobaczyć przykład działań, jakie wykonaliśmy w ramach tej usługi u jednego z naszych Klientów.