PrestaShop szablon – czy warto tworzyć sklep internetowy PrestaShop na gotowym szablonie?

13 września 2019

Część klientów zamiast dedykowanej grafiki i projektowania sklepu dostosowanego do indywidualnych potrzeb decyduje się na użycie gotowego szablonu PrestaShop. Czy jest to słuszna decyzja? Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, czy rzeczywiście w Twoim przypadku takie rozwiązanie się sprawdzi.

Zastanów się… Dlaczego chcesz użyć gotowego szablonu? Jedna z pierwszych odpowiedzi, która się nasuwa to szybsza realizacja projektu i niższe koszty wdrożenia. Patrząc na te dwa czynniki często zapominamy jednak o tym, co w dłuższej perspektywie czasu przyniesie nam większe korzyści. Warto zastanowić się, czy nasze wstępne założenia, przyniosą oczekiwane efekty i czy są dostosowane do naszej branży.

Szablon PrestaShop, a oszczędność czasu

Gotowe szablony to dobra opcja dla małych i średnich firm. Takich, które posiadają specjalistów IT i jednocześnie nie potrzebują high-endowej witryny www. Jeśli jednak zależy Ci na większej konwersji, która w dłuższej perspektywie czasu bezpośrednio wpłynie na wzrost sprzedaży, wykorzystanie dedykowanych i „szytych na miarę”rozwiązań stanie się koniecznością.

Warto też mieć świadomość, że branża e-commerce zmienia się dynamicznie i  na bieżąco musisz dostosowywać się do zmian na rynku i konkurencji. Musisz śledzić i testować rozwiązania tak, aby dostosować stronę do oczekiwań i przyzwyczajeń użytkowników. A raz postawiony sklep będzie wymagał bieżącej modyfikacji i aktualizacji.

Jeżeli masz szablonowe potrzeby, to gotowe motywy pozwalają – w początkowej fazie tworzenia sklepu internetowego – zaoszczędzić na kosztach tworzenia strony. Możesz uzyskać niezły efekt, nie angażując specjalistów. Takie jednak rozwiązania mają ostatecznie swoje ograniczenia. Jeśli nie wszystkie elementy będą Ci odpowiadać, finalnie pojawi się konieczność zmodyfikowania szablonu.

Modyfikacja szablonu na PrestaShop – czy to się opłaca?

Jeśli szukasz informacji na ten temat, to oznacza, że się zastanawiasz, a wybrany szablon nie do końca Ci odpowiada. W przypadku modyfikacji gotowego szablonu oszczędności, które możesz uzyskać na początku, są przeważnie wydawane na naprawę błędów oraz kolejne zmiany, konfigurację strony itp. Szablon bowiem nie jest w stanie zaspokoić specyficznych potrzeb zamawiającego. Dlatego, jeżeli chcemy uzyskać bardziej złożoną funkcjonalność, której nie ma w szablonie, będzie trzeba ją przygotować i zaprogramować od nowa.

Szablony są stworzone według zasad ich twórców. To powoduje, że edycja i dodawanie dodatkowych funkcji może być trudniejsze do zrealizowania. Dlaczego? Między innymi: ze względu na zaszyte w szablonie frameworki i rozwiązania, z którymi trzeba się dodatkowo zapoznać. Im bardziej odmienny efekt chcemy uzyskać od wyjściowego projektu szablonu, tym trudniej będzie go uzyskać i tym więcej problemów może się pojawiać w trakcie.

Konstrukcja gotowych szablonów ma też to do siebie, że poprawnie wprowadzone zmiany jednego elementu, mogą spowodować błędy w innych miejscach.

Gotowy szablon PrestaShop, a szybka migracja istniejącego sklepu

Kupowanie szablonu po to, aby szybko zaktualizować sklep do nowszej wersji PrestaShop to pomysł jeszcze gorszy. Jeśli sklep istniał wcześniej i był modyfikowany na potrzeby klienta – wszystkie modyfikacje trzeba jednocześnie dostosować do nowszej wersji PrestaShop oraz do ‘skórki’. A więc i tak trudna sprawa dodatkowo się komplikuje…

Wszystkie płatne moduły dodatkowe również trzeba dopasować. Na czystej ‘Preście’ byłoby z nimi mniej problemów niż na systemie z zainstalowanym, gotowym tematem graficznym. Może się wręcz okazać, że przeniesienie sklepu na gotową grafikę będzie tak samo kosztowne jak opracowanie pomysłu na nowy layout strony.

Przeniesienie sklepu na PrestaShop – 7mil

Zobacz, jak sprawnie wdrożyliśmy sklep 7mil.pl

na PrestaShop

Zobacz case study

Wydajność i aktualizacja sklepów internetowych na gotowych szablonach PrestaShop

Szablonowa strona sklepu posiada nadmiar funkcji i predefiniowanych, czyli stworzonych na zapas elementów. Elementy takie jak: fonty ikonowe, style CSS oraz skrypty galerii i slajderów ładują się ze stroną, nawet wtedy, kiedy ich nie używamy. Nie dziw się zatem, że przeładowany sklep internetowy będzie działał wolniej, co negatywnie wpłynie na konwersję i odstraszy klientów. Jeśli chcesz wiedzieć jak poprawiać wydajność strony przeczytaj nasz artykuł: Google PageSpeed Insights dla Soteshop i PrestaShop.

Kolejnym wyzwaniem jest utrudniona aktualizacja systemu. Niektóre funkcje przestają być zgodne z najnowszą wersją PrestaShop, a to oznacza, konieczność programowania niektórych funkcji od nowa.

Gotowy szablon PrestaShop, czy dedykowana grafika – oto jest pytanie?

Gotowe szablony można wykorzystać w low-endowych stronach o niskim budżecie lub, gdy chcemy w bardzo krótkim czasie zbudować sklep. Łączymy wówczas szablonowe rozwiązanie z szablonowymi potrzebami, przy założeniu, że nie będziemy wprowadzać zbyt wielu zmian w wykorzystanym “gotowcu”. Takie rozwiązanie świetnie się sprawdza m. in.: w przypadku początkujących przedsiębiorców, którzy chcą szybko i przy minimalnych nakładach finansowych zweryfikować swój pomysł na biznes.

Natomiast indywidualnie opracowany projekt strony daje klientowi pewność, że jest ona niepowtarzalna i idealnie dopasowana do  potrzeb i oczekiwań klientów. W przypadku szablonu nie ma tej gwarancji. Szablony często się powtarzają, a to uniemożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji. Ma to znaczenie szczególnie w takich branżach jak fashion, w których wygląd sklepu jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie.

A Ty jakie rozwiązanie wybierzesz dla swojego sklepu?