Jeszcze zaledwie kilka lat temu e-commerce dopiero raczkował, a dziś, w ciągu kilku chwil, możemy robić zakupy za pomocą tabletów i smartfonów z praktycznie każdego miejsca na świecie. Popularność sprzedaży online spowodowała, że narosło wokół niej wiele mitów. Większość z nich, pomimo tego, że mogą brzmieć rozsądnie, jest po prostu nieprawdziwych. Aby rozwiać te wątpliwości, przeanalizujemy teraz cztery najpopularniejsze mity e-commerce, które pomimo upływu czasu wciąż dobrze się mają.

MIT 1: Rozpoczęcie handlu online nie wymaga inwestycji

Choć oczywiście możliwe jest zbudowanie sklepu internetowego w oparciu o jedną z darmowych platform, to jest to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu w handlu online. Stworzenie wartościowego i odnoszącego sukcesy przedsiębiorstwa e-commerce to długa i ciężka praca, wymagająca znacznych nakładów finansowych.

Można zaoszczędzić, wykonując wiele zadań samodzielnie. Wielu początkujących e-sprzedawców osobiście bierze się za tworzenie opisów i fotografowanie produktów. Niektóre osoby nawet samodzielnie prowadzą działania marketingowe. Nie zmienia to faktu, że w dalszym ciągu trzeba ponosić opłaty związane z hostingiem, obsługą płatności online, zakupem towarów, czy usługami księgowymi. Reklama w sieci także swoje kosztuje. Choć wydawać by się mogło, że zbudowanie sklepu internetowego, zwłaszcza na początku, może być tańsze niż budowa sklepu stacjonarnego, w późniejszych etapach jego utrzymanie, rozwój, promocja, marketing to koszty, które zdecydowanie mogą przewyższać koszty prowadzenia sklepu tradycyjnego.

MIT 2: Produkty online sprzedają się same

Sprzedaż wymaga nie tylko czasu ale i pieniędzy. Nieustannie trzeba szukać nowych kanałów dystrybucji i promocji. Ponadto handel elektroniczny, podobnie jak konwencjonalny, wymaga pracy i czasu, żeby wspomnieć tylko o:

  • wysyłce produktów, 
  • obsłudze klientów, 
  • kontakcie z dostawcami, 
  • zarządzaniu zwrotami
  • prowadzeniu działań marketingowych i reklamowych. 

Tego typu obszarów działalności jest dużo więcej, dlatego handel online nie jest biznesem, który przynosi czysty dochód pasywny. Podobnie jak w sklepie stacjonarnym, sprzedaż online polega na budowaniu relacji i dobrej opiece nad klientami. Aby mieć jakąkolwiek szansę na zarabianie pieniędzy bez angażowania się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, trzeba zatrudnić pracowników i delegować zadania. Najpierw jednak biznes online musi być stabilny i dochodowy. 

Kluczową rolę odgrywa dobrze przemyślana strategia marketingowa, bez której po prostu nie uda się pozyskać klientów. Czasy gdy wystarczyło wrzucić kilka produktów na Allegro aby liczyć zyski dawno minęły. 

MIT 3: Tylko młodzi ludzie kupują online

W pewnym sensie to prawda. W Polsce najczęściej w sieci kupują wciąż osoby poniżej 50 roku życia. Jednak już w Niemczech najliczniejszą grupą zakupową jest grupa w wieku 45-54 lat. Nie warto zamykać się na tę grupę, ponieważ często są to osoby, które dysponują większymi środkami finansowymi niż młodzi klienci. W miarę starzenia się wielu społeczeństw, udział osób 40 i 50+ w handlu e-commerce będzie bez wątpienia rósł, dlatego przedsiębiorcy powinni być przygotowani na obsługę tych grup wiekowych i brać pod uwagę ich potrzeby i preferencje. 

MIT 4: Niskie ceny napędzają sprzedaż

Nie warto przyciągać klientów niskimi cenami. To bardzo archaiczny czynnik sprzedaży. Oczywiście konsumenci zawsze chcą zapłacić jak najmniej, ale na ostateczną decyzję wpływa wiele innych czynników, m. in. wiarygodność firmy, obsługa klienta, popularność marki i dobrze zaprojektowana witryna sklepowa. Konkurencyjność cenowa nie zawsze jest kluczem do napędzania sprzedaży online. Warto pomyśleć o technikach, które sprawią, że oferowane produkty będą atrakcyjne na tle konkurencji. Wykreowanie wizerunku lidera i autorytetu lub oferowanie znakomitej obsługi klienta i łatwości zakupów może pozwolić w przyszłości na sprzedaż produktów bez konieczności konkurowania cenami

Jeżeli planujesz rozpoczęcie handlu elektronicznego warto rozwinąć swoje własne krytyczne myślenie. Ufanie jakimkolwiek stwierdzeniom, bez dogłębnej analizy, nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Zamiast tego lepiej polegać na faktach, które pozwolą Ci określić właściwe kroki dla Twojej firmy. Nie pozwól, aby mity związane z branżą e-commerce powstrzymywały Cię przed osiągnięciem sukcesu!

 

Zobacz także:

Jak osiągnąć sukces nie tylko w ecommerce?

15 powodów, przez które Twój sklep na PrestaShop nie sprzedaje

5 najczęstszych powodów, dla których upadają sklepy internetowe

23 października 2020 | Tagi: , , , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca