Znaczenie testowania w ecommerce

22 lipca 2021

Poza dopasowaniem do klienta dobrze zaprojektowana strona powinna również odpowiadać w sposób poprawny na wyzwania stawiane przez wyszukiwarki internetowe. Dobra pozycja w wyszukiwarce to klucz do wysokiej sprzedaży, a prawidłowe dopasowanie się do współczesnych algorytmów Google wymaga ciągłego testowania.

W tym artykule pokażemy Ci, jakie formy testów w e-commerce warto wykonywać. Zastanowimy się też, jaki mają one wpływ na wyniki Twojego sklepu. Zacznijmy od podstaw, czyli od testów A/B.

Na czym polegają testy A/B?

Test A/B jest niczym innym jak porównaniem różnych wariantów jednego projektu, najczęściej graficznego lub tekstowego. Testy A/B są też bardzo popularne w przypadku stron internetowych i landing pages. Do jego wykonania potrzebne są minimum dwie wersje strony/tekstu/grafiki, które następnie są ze sobą porównywane na bazie reakcji użytkowników. Celem jest zweryfikowanie, która wersja daje lepsze rezultaty, czy to więcej wyświetleń, czy lepszą konwersję.

Warto dodać, że w przypadku testów A/B nie jest konieczna całkowita zmiana wyglądu strony. Często sprzedawca może zmienić tylko jeden element, który następnie będzie analizowany pod kątem jego wpływu na sprzedaż/wyświetlenia. Jest to przydatne rozwiązanie dla sklepów internetowych, które chcą sprawdzić wpływ pojedynczego fragmentu np. grafiki lub tekstu na atrakcyjność oferty.

Aby ten rodzaj testów był najskuteczniejszy, powinno korzystać się z dostępnych narzędzi (Optimizely, Omniconvert, Crazy Egg, AB Tasty, Freshmarketer, Convert). Wykorzystując je, można być pewnym, że zostanie on wykonany w sposób poprawny i przedstawi rzetelne wyniki. Dodatkowo weryfikację należy przeprowadzać w sposób ciągły, czyli taki, który umożliwi dalsze poprawianie kolejnych elementów sklepu internetowego. Takim podejściem właściciel witryny może dość sprawnie zoptymalizować swoją ofertę.

Jakie możliwości daje test A/B?

Kluczowe znaczenie podczas wykonywania testów ma konwersja, czyli współczynnik mierzący ile procent odwiedzin strony kończyło się wykonaniem jakiejś akcji np. rejestracją, bądź zakupem. Poprawnie zaprojektowany test może dać odpowiedź, jaka forma reklamy będzie najodpowiedniejsza do danego produktu. Po przeanalizowaniu współczynników można łatwo określić, która metoda okazuje się skuteczniejsza. Kolejnym krokiem powinno być ciągłe ulepszanie oferty, więc dobrze jest porównać nie dwie, ale kilka wersji danej strony.

W całej branży e-commerce współczynnik konwersji według raportu Wolfgang Digital wynosi zaledwie 1,85%. Dlatego podniesienie tego wskaźnika nawet o niewiele punktów procentowych daje bardzo dużą przewagę na rynku. Pamiętaj też, że reklamy muszą być dopasowane do różnych urządzeń. Ruch w internecie pochodzi, według badań z 2019 roku, z następujących nośników:

  • 53% urządzenia mobilne,
  • 37% urządzenia stacjonarne,
  • 10% tablety.

Dzisiaj prawdopodobnie wyniki te byłby nieco inne, natomiast bez wątpienia nadal urządzenia mobilne grają pierwsze skrzypce i doskonale rozumie to także Google (sprawdź, na czym polega polityka mobile-first indexing). 

Wykorzystując testy A/B można dokładniej dopasować reklamę nie tylko do odbiorcy,
a również do urządzenia, na którym ten przegląda ofertę. Wykonując poprawnie wszystkie elementy, otrzymujesz pełną informację na temat sprawności reklamy, co przekłada się znacząco na współczynnik konwersji oraz uzyskiwane zyski. Następnie możesz planować kolejne kroki w celu uzyskania lepszej optymalizacji swojej strony internetowej.

Optymalizacja kampanii PCC to klucz do efektywnej reklamy

Dobrze dopasowana strategia marketingowa umożliwia dotarcie do wielu uczestników rynku. Podczas wyboru reklamy powinno się zbadać, w jaki sposób wydać na nią pieniądze, żeby w zakładanej perspektywie zwróciły się one z nawiązką. Przy obecnym wzroście sprzedaży towarów przez internet, nie jest prosto przebić się z ofertą do konsumenta. Według badań 79% Polek i 70,5% Polaków czas spędzony w internecie poświęca głównie na przeglądanie mediów społecznościowych. Oznacza to, że to właśnie tam reklama powinna być najszersza. Przydadzą się w tym celu kampanie PPC, czyli rozliczane za każde kliknięcie. 

Zwiększenie ROAS-u działań promocyjnych – Suzana

Zobacz, jak udało się zwiększyć

ROAS i rentowność

w sklepie suzana.pl

Zobacz case study

Podczas tworzenia kampanii PCC należy zwrócić uwagę na szereg zagadnień, które doprowadzą do efektywnej reklamy. Podstawowym problemem są błędne frazy kluczowe, czyli hasła, które są wyszukiwane przez użytkowników. Optymalizacja pozwala na ich poprawne dopasowanie. Temat ten powinno się badać i korygować na bieżąco. Poza zadbaniem o słowa kluczowe powinno się również zweryfikować linki prowadzące do sklepu. Przekierowania z reklam muszą być dokładnie przemyślane, żeby kończyły się jak najczęściej kupnem.

Ważne jest również dopilnowanie występowania atrakcyjnych zwrotów, które mają zachęcić do działania. Call to action, czyli wezwanie do działania powinno przekonać użytkownika do zapoznania się z ofertą Twojego sklepu, a następnie do dokonania zakupu. Istotny element to także możliwość sprawdzenia stworzonej reklamy i naniesienie poprawek przed jej publikacją. Wszystkie powyższe kroki doprowadzą do zorganizowania efektywnej kampanii reklamowej z dopasowanym kosztem do osiąganych wyników.

Testy UX – coraz ważniejsze!

Kolejną weryfikacją, którą powinno się przeprowadzać są różnego rodzaju testy UX. Obecnie witryny internetowe coraz chętniej korzystają z tego typu analiz. Wykrywają one błędy, na które może natknąć się użytkownik podczas przeglądania Twojego sklepu. Tester, który wykonuje takie sprawdzenie, bierze pod uwagę wszystkie szczegóły na stronie, takie jak: atrakcyjność, intuicyjność, ewentualne nieprawidłowości w funkcjonowaniu. Optymalizacja wykonana pod tym kątem jest szybka i stosunkowo tania. Daje jednak bardzo dużo informacji, które pozwalają sprawnie wdrożyć rozwiązania zwiększające współczynnik konwersji.

Sposobów wykonywania tych testów jest bardzo dużo. Początkowo tester wykonuje normalne działania dostępne na stronie. Sprawdza wszystkie dostępne opcje oraz weryfikuje sposób ich działania. Kolejny krok to tzw. heatmapy. Dostarczają one masę informacji o tym, w jaki sposób użytkownik czyta stronę, które części są pomijane, a które przyciągają uwagę. Mając taką wiedzę, można skierować zaangażowanie w miejsce, które wybierze sprzedawca. Dodatkowo możliwe jest poznanie preferencji odbiorców i stworzenie nowych funkcji, które są przez nich oczekiwane. 

Testowanie eksploracyjne serwisów e-commerce

Podczas wykonywania testów eksploracyjnych znany jest wyłącznie cel jego wykonania. Nie znając innych założeń, tester może zweryfikować poprawność danego zagadnienia oraz zakomunikować wszystkie błędy. W branży e-commerce wykonuje się je głównie do sprawdzenia systemu zakupów, który składa się z kilku kroków. Tester może stwierdzić czy jest on intuicyjny i nie spowoduje rezygnacji użytkownika w trakcie zakupów. Można również zweryfikować, jak działa strona, posiadając różne uprawnienia. Standardowy odbiorca nie może mieć tych samych możliwości co administrator, więc powinno zostać to dokładnie sprawdzone. Test eksploracyjne wspomogą również ocenę sprawność strony od strony możliwości działania różnych rodzajów użytkowników. Zweryfikowane zostaną dostępne funkcje w zależności od statusu rejestracji, przyznanych rabatów itd.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez IAB Polska/PwC nakłady na reklamę w Polsce pomiędzy pierwszym, a trzecim kwartałem 2020 roku spadły tylko o 0,4%. Pomimo szeregu niesprzyjających warunków przedsiębiorcy nie zaniechali promowania, która pomogła im przetrwać miesiące zastoju gospodarczego. Mimo wszystko pandemia koronawirusa spowodowała nacisk na mocniejsze kontrolowanie wydatków firmowych. Świadomi przedsiębiorcy przeanalizowali koszty związane z reklamą i poczynili kroki zmierzające do ich optymalizacji między innymi dzięki testowaniu.

Mając na uwadze powyższe punkty, możemy stwierdzić, że testowanie jest podstawą działania sklepów internetowych. Widząc twarde dane, możesz odnaleźć skuteczne formy promocji, które przełożą się na podwyższenie osiąganych zysków. Warto przy tych działaniach oprzeć się na profesjonalnych narzędziach, dostosowanych do branży, w której się funkcjonuje.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i potrzebujesz pomocy w jego rozwoju – zapraszamy serdecznie do kontaktu! Convertis to doświadczona agencja e-commerce, która specjalizuje się w obsłudze sklepów na platformie PrestaShop i Sote Shop. Z przyjemnością pomożemy Ci rozwinąć sprzedaż i pozyskać więcej klientów.

 

Zobacz także:

Jak pozyskać stałego klienta w sklepie internetowym?

Sposób prezentacji produktu w sklepie internetowym