Dla kogo jest Multistore w PrestaShop?

Zdarza się, że właściciele biznesów e-commerce zarządzają kilkoma sklepami internetowymi jednocześnie. Z takiego rozwiązania korzystają na przykład duże firmy, które mają w swojej ofercie produkty z różnych segmentów i kategorii. Jednak w pewnym momencie, kwestia zarządzania wieloma biznesami może stać się prawdziwym wyzwaniem. Dlatego platforma eCommerce PrestaShop wprowadziła do swojej oferty opcję Multistore, która pozwala nadzorować pracę wielu sklepów z poziomu jednego panelu administracyjnego. Jak działa to rozwiązanie? I jak wdrożyć je na platformie PrestaShop 1.7?

Wraz z rozwojem firmy ecommerce, może pojawić się kwestia prowadzenia sprzedaży produktów w dwóch lub więcej sklepach internetowych. Czasami są to sklepy z różną ofertą, a czasami te same produkty są sprzedawane w kilku sklepach. Oczywiście można zarządzać każdym takim sklepem oddzielnie, ale jest to rozwiązanie nieopłacalne z finansowego i czasowego punktu widzenia. Nie wspominając o potencjalnych przeoczeniach czy błędach w opisach produktów. 

Odpowiednie rozwiązanie oferuje platforma PrestaShop. Wprowadzona jakiś czas temu funkcja Multistore pozwala zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego. Co ciekawe, wszystkie sklepy będą korzystać z jednej bazy produktów. To zarówno duże ułatwienie, ale i ryzyko. Takie rozwiązanie bardzo przyspiesza i ułatwia pracę. 

Prowadzenie kilku sklepów w opcji Multistore ułatwia wiele spraw: 

  • wymaga to tylko jednego konta hostingowego i jednej bazy danych. Z drugiej strony należy pamiętać, że jeśli utrzymujemy na hostingu kilka sklepów o sporym ruchu i dużej bazie produktów  to wydajność takiego hostingu powinna być wyższa niż dla jednego sklepu. Jednak i tak jest to tańsze niż kilka hostingów.
  • wszystkie sklepy może obsługiwać ta sama grupa pracowników, choć możemy podzielić kompetencje i uprawnienia do poszczególnych sklepów na poszczególnych członków zespołu. Prestashop jest tu bardzo elastyczna.
  • jedna platforma PrestaShop dla kilku sklepów – to jeden koszt serwisu programistycznego, wtyczek i różnych integracji. Co prawda poszczególne prace są trudniejsze i bardziej kosztowne, ale i tak sumarycznie jest to tańsze i łatwiejsze do opanowania, niż prace w trzech sklepach oddzielnie.

Możliwości Multistore w PrestaShop 1.7

Korzystając z Multistore, możesz łatwo: 

  • Gromadzić zamówienia w jednym miejscu – dzięki temu wszystkie kwestie związane z logistyką są łatwe do odnalezienia, niezależnie od tego, w którym sklepie klient złożył zamówienie. 
  • Zarządzać płatnościami, opcjami dostawy i stanami magazynowymi – to także duża oszczędność czasu. Warto też podkreślić, że także tutaj osoby zarządzające sklepami mają duże pole do działania. Można oferować różne opcje dostawy i płatności w różnych sklepach.
  • Dopasowywać szablony graficzne do danego sklepu – właściciele nie są zmuszeni do zunifikowania wyglądu poszczególnych witryn. Każdy sklep może zachować własny odrębny layout, kolorystykę i branding. To bardzo ważne elementy z punktu widzenia budowania marek poszczególnych sklepów i zdobywania zaufania klientów. 

Korzyści są oczywiste. Dzięki Multistore w PrestaShop możesz szybciej rozwijać swoją firmę, łatwo zarządzać ofertami poszczególnych sklepów, a także uprościć procesy związane z obsługą zamówień i logistyką

Jak uruchomić opcję Multistore w PrestaShop 1.7?

Właściciele platformy zadbali, aby cały proces był przyjazny i krótki. Aby uruchomić funkcję Multistore, należy przede wszystkim zezwolić na takie rozwiązanie w panelu administratora w sekcji Preferencje. Na samym dole znajdziesz pole „Włącz Multisklep” i do wyboru TAK/NIE. Po wybraniu TAK należy zapisać zmianę. Od tego momentu w sekcji „zaawansowane” pojawi się nowa zakładka o nazwie Multisklep. W tej zakładce, w prawym górnym rogu znajdziesz opcję „dodaj sklep”. Przez kolejne kroki i pola do wypełnienia platforma przeprowadzi Cię już w zasadzie automatycznie.

Oczywiście, aby dodać nowy sklep, musisz posiadać domenę, na której zostanie on zainstalowany. Po prawidłowym dodaniu kolejnego sklepu do panelu PrestaShop, w prawym górnym rogu będzie widoczny przełącznik do wyboru sklepu, w ramach którego w danym momencie pracujesz. 

Grupy sklepów

W tym miejscu warto wspomnieć również o funkcji dodawania grup sklepów. W ramach jednej grupy można stworzyć wiele sklepów, które mogą (aczkolwiek nie muszą!) mieć wiele elementów wspólnych. 

Należy jednak pamiętać, że o ile włączenie opcji Multistore w PrestaShop jest stosunkowo proste, o tyle wycofanie się z niej może nastręczać trudności. Dlatego przed startem należy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań, które zależą od specyfiki naszego biznesu, a mianowicie czy chcemy: 

  • współdzielić bazę klientów między poszczególne sklepy?
  • aby stany produktów były kontrolowane osobno w każdym sklepie?
  • współdzielić bazę zamówień

Jak widzisz, opcja Multistore to mnóstwo nowych możliwości dla Twojego biznesu e-commerce. Jeśli potrzebujesz pomocy z wdrożeniem tego rozwiązania albo chciałbyś zacząć handlować w sieci przy pomocy sklepu zbudowanego na platformie PrestaShop – zespół Convertis jest do Twojej dyspozycji. Zapraszamy do kontaktu!

 

Zobacz także:

Wybór hostingu dla sklepu na PrestaShop

PowerShop Updater dla sklepu internetowego na PrestaShop

6 najlepszych modułów czatu dla sklepu na PrestaShop 1.7