Storytelling w sklepie internetowym – jak opowiadać historie?

Historia Twojej marki reprezentuje Ciebie, Twój biznes i przekazuje Twoje wartości. Kiedy jest dobrze skonstruowana i przekonująca, pozwala zwiększyć lojalność klientów. Sprawia, że marka jest zapamiętywana i generuje większe zaangażowanie. Pozwala nawet zjednoczyć klientów wokół jednej firmy i rozwijać w nich poczucie przynależności do społeczności. Istotne jest jednak zrozumienie, w jaki sposób opowiadać historie, aby to wszystko osiągnąć. Pozwól, że w tym poście przybliżymy Ci, czym jest storytelling w e-commerce. 

Jeżeli opowiemy Ci o naleśnikach, mówiąc, że potrzebujesz szklanki mąki, dwóch jajek, szklanki mleka i wody oraz szczypty soli, które następnie musisz ze sobą wymieszać i wylać na patelnię, to otrzymasz od nas techniczny przepis na naleśniki, czyli ich charakterystykę. A co, jeżeli poprosimy, abyś wyobraził sobie stos jeszcze ciepłych naleśników na talerzu, przywołał na myśl ich zapach i smak, a następnie wyobraził sobie, że polewasz je obficie czekoladą lub syropem klonowym i kroisz? Która charakterystyka naleśników wzbudzi w Tobie więcej emocji i sprawi, że ją zapamiętasz? Jesteśmy przekonani, że właśnie ta druga. To jest właśnie klucz do opowiadania dobrych historii. 

Storytelling – Jak opowiedzieć historię marki w przekonujący sposób? 

Tworząc storytelling dla Twojego sklepu internetowego, powinieneś kierować się jedną, podstawową zasadą: Twoi klienci mogą zapomnieć, co przeczytają, ale powinni zapamiętać, jak się w trakcie czytania czuli. Oto jak stworzyć historię marki w czterech krokach, tak aby opowiedzieć ją w przekonujący sposób.

#1 OCEŃ SWOJE WARTOŚCI

Kim jestem jako przedsiębiorca? Jaka jest historia powstania mojej marki? Jaka jest historia docelowych klientów? Jakie są moje produkty i ich wartość? Jaka jest moja osobowość? Znajdź odpowiedź na te pytania, aby nadać kierunek swojemu scenariuszowi. 

#2 SPEŁNIJ OCZEKIWANIA KLIENTÓW DOCELOWYCH

W storytellingu istotne jest, aby opowiadanie było zgodne z potrzebami i pragnieniami jego odbiorców. Jeśli opowiadasz swoją osobistą historię, uwzględnij w niej swoich klientów poprzez sformułowania typu „Jestem pewien, że wiesz, o czym mówię”. Pamiętaj również, aby dostosować język do grupy docelowej. W inny sposób będziesz konstruować storytelling przeznaczony dla młodych ludzi, a w inny dla osób po pięćdziesiątce. 

#3 MÓW PRAWDĘ

Tego punktu chyba nie trzeba wyjaśniać. Jeśli opowiadasz o sobie lub swojej firmie, nie zmyślaj. Twoim zadaniem jest wzbudzanie emocji za pomocą autentycznych historii. Wymyślanie historii prędzej czy później wyjdzie na jaw i prawie na pewno nie skończy się to dobrze. 

#4 BĄDŹ SPÓJNY ZE SWOIMI KREACJAMI

Historia powinna stać się integralną częścią Twojej tożsamości biznesowej. Twoi pracownicy również powinni być ambasadorami tej historii. Nie może to ograniczać się do sekcji „o nas” w sklepie internetowym. Storytelling w sklepie internetowym powinien znaleźć odzwierciedlenie w Twoich strategiach marketingowych oraz wszelkich biznesowych i społecznych aktywnościach. 

Tu zaczyna się Twoja opowieść

Storytelling to skuteczne narzędzie komunikacji służące do promowania marek w internecie. Nie będzie tanio ani szybko. Jednak długoterminowe korzyści są warte zaangażowania. Takie podejście do marketingu pozwala zgromadzić wokół marki naprawdę zaangażowaną społeczność, której członkowie po czasie mogą stać się jej aktywnymi ambasadorami. Jeżeli jednak pisanie historii dla Twojej marki nie brzmi dla Ciebie zachęcająco lub potrzebujesz w tym zakresie wsparcia – zapraszamy do kontaktu. Nie zostaniesz sam ze swoimi pytaniami i wątpliwościami. Pomożemy Ci opracować strategię komunikacji, która będzie pasowała do Twojego biznesu online i dotrze do przyszłych klientów.

 

Zobacz także:

Moduł zarządzania komponentami