Priorytety produktów – jak zarządzać listami produktów?

Sortowanie produktów to standard występujący w praktycznie każdym sklepie online. Dzięki temu użytkownicy mogą szybko znaleźć treści i przedmioty, które ich interesują. Automatyczne sortowanie może jednak być niewystarczające, aby skutecznie dotrzeć z ofertą do klientów, w szczególności w przypadku sklepów, które posiadają w swoim asortymencie setki produktów. W takiej sytuacji pomocne może być nadanie poszczególnym produktom odpowiednich priorytetów. Poniższe case study prezentuje, dlaczego jest to istotne i w jaki sposób zarządzamy priorytetami w Convertis.

Do zespołu Convertis zgłosił się właściciel sklepu internetowego z ubraniami, który został zbudowany w oparciu o platformę SOTE Shop. Zauważył, że na samym początku listy produktów pojawiają się ubrania, których liczba dostępnych rozmiarów była mocno ograniczona. Natomiast te produkty, które dostępne były w wielu rozmiarach znajdowały się często na samym końcu. Przez to klienci nie docierali do ubrań w swoim rozmiarze i opuszczali sklep bez dokonania zakupu. 

Uporządkowanie listy było również istotne ze względu na reklamy Google. Właściciel sklepu płacił za każde kliknięcie reklamy konkretnego rodzaju lub modelu ubrania, jednak współczynnik odrzuceń po przejściu na stronę przekraczał 90%. Było to spowodowane dwoma czynnikami: 

  • na liście produktów pojawiały się ubrania niedopasowane do aktualnej pory roku, 
  • najwyższe pozycje na liście produktów zajmowały modele, których liczba dostępnych sztuk i rozmiarów była mocno ograniczona. Nie widząc na pierwszych pozycjach żadnych ubrań, które odpowiadałyby użytkownikowi rozmiarem, szybko opuszczał stronę. 

W celu zminimalizowania współczynnika odrzuceń programiści zespołu Convertis opracowali specjalny algorytm, który nadaje poszczególnym produktom lub grupom produktów odpowiednie priorytety, a te z kolei wpływają na ich pozycję na liście wyników.

Wskazanie sortowania wg priorytetu

Wskazanie sortowania wg priorytetu

Jak działają priorytety produktów? 

Algorytm obliczający priorytety produktów bierze pod uwagę dwa rodzaje danych: 

  • liczbę dostępnych sztuk danego produktu w poszczególnych rozmiarach,
  • liczbę dostępnych rozmiarów. 

Na podstawie powyższych danych algorytm nadaje poszczególnym produktom odpowiedni priorytet i zgodnie z nim umieszcza je w odpowiednim miejscu na liście towarów dostępnych w sklepie. Im więcej dany produkt ma dostępnych rozmiarów i im więcej sztuk danego ubrania jest dostępnych w magazynie, tym wyżej znajduje się na liście.

W omawianym przykładzie algorytm bierze pod uwagę tylko produkty, których liczba dostępnych sztuk jest mniejsza niż 10. Jeżeli jednak właściciel sklepu byłby zainteresowany promowaniem konkretnego produktu, może nadać mu indywidualny priorytet za pomocą odpowiedniego pola. 

Pole priorytet i dodatkowy priorytet

Pole priorytet i dodatkowy priorytet

Dodatkowy priorytet

Dodatkowy priorytet został dodany, aby jeszcze skuteczniej zarządzać pozycjami poszczególnych produktów na liście. W tym polu można ręcznie ustawić dla danego produktu lub kategorii produktów indywidualny priorytet. Jeżeli zatem w sezonie zimowym, właściciel sklepu chciałby promować kurtki zimowe, może nadać poszczególnym produktom z tej kategorii odpowiednią wartość. Zwiększy ona obliczany dla nich priorytet i umieści je na szczycie listy. 

Dodatkowe pole umożliwia również wskazanie ujemnej wartości. Tym samym w przypadku, gdy właściciel sklepu chciałby umieścić dany produkt na końcu listy, może nadać mu ujemną wartość w polu dodatkowego priorytetu. W przypadku, gdy produkty w danej kategorii mają priorytet +100, a konkretnemu produktowi zostanie nadana indywidualna wartość -150, to ten jeden model będzie miał ostateczną wartość -50 i zgodnie z nią zostanie tak umieszczony na liście produktów. 

Algorytm priorytetu produktów aktualizuje się raz na godzinę i biorąc pod uwagę dwa podstawowe parametry oraz wartość z pola dodatkowego priorytetu, odpowiednio porządkuje listę dostępnych produktów. 

Zarządzanie dodatkowym priorytetem 

Dodatkowym priorytetem można zarządzać poprzez plik XLS zawierający informacje o produktach. Administrator lub właściciel sklepu w dokumencie Excel może nadać poszczególnym produktom żądaną wartość, a następnie zaimportować plik do sklepu internetowego. Algorytm automatycznie na nowo porządkuje listę produktów w e-sklepie. 

Aby zarządzać priorytetami, wystarczy pobrać plik XLS z danymi produktów

Aby zarządzać priorytetami, wystarczy pobrać plik XLS z danymi produktów

Dokonywanie zmian w dodatkowym priorytecie z poziomu pliku XLS

Dokonywanie zmian w dodatkowym priorytecie z poziomu pliku XLS

Automatycznie dodatkowy priorytet przyjął wartość nadaną mu w pliku XLS

Automatycznie dodatkowy priorytet przyjął wartość nadaną mu w pliku XLS

Jak to wpływa na sortowanie po cenach? 

Algorytm nadający produktom priorytety jest w pełni zintegrowany z sortowaniem listy produktów. W przypadku, gdy użytkownik sortuje dostępne ubrania od najniższej ceny, to w przypadku ubrań o tej samej cenie, pierwszeństwo na liście będą miały te, które dostępne są w większej liczbie sztuk i rozmiarów. 

Priorytety produktów – efekty po wdrożeniu

Po zaimplementowaniu priorytetu produktów do sklepu internetowego, na liście dostępnych produktów w danej kategorii, na pierwszych pozycjach znajdują się modele, których liczba sztuk i dostępnych rozmiarów jest największa. Dodatkowo – np. w sezonie zimowym można ubraniom dedykowanym dla tej pory roku nadać dodatkowy priorytet, dzięki czemu w kategoriach najwyższego poziomu (najbardziej ogólnych) kurtki zimowe będą pojawiały się wyżej niż kurtki wiosenne. Tym samym lista produktów porządkowana jest zgodnie z priorytetem sezonowości oraz liczby dostępnych sztuk i rozmiarów. 

Obecnie użytkownicy wchodzący na sklep internetowy, po wybraniu kategorii produktu, który ich interesuje, w pierwszej kolejności zobaczą te modele, których liczba sztuk i rozmiarów jest najwyższa. Taka sama sytuacja występuje w momencie, gdy użytkownik kliknie reklamę danego produktu. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że klient kupi produkt, znacznie wzrasta, a współczynnik odrzuceń jest skutecznie minimalizowany. 

W Convertis tworzymy tylko takie moduły i usprawnienia, które skutecznie zwiększają sprzedaż. Jeżeli zastanawiasz się, co możemy Tobie zaproponować – zapraszamy do kontaktu. Nasi eksperci po przeprowadzeniu rzetelnej analizy zaproponują odpowiednie narzędzia informatyczne i marketingowe, abyś mógł zarabiać więcej i bez zwiększania Twojego zaangażowania czasowego.

 

Zobacz także:

Moduł zarządzania komponentami