Płatności one click – czy jesteśmy na to gotowi? Możliwości i ograniczenia
21 stycznia 2020
Metoda płatności jednym kliknięciem (1-click payment/buying) polega na dokonaniu zakupu przy użyciu danych z karty kredytowej lub debetowej zapisanych podczas pierwszej transakcji. Dane nie są zapisywane w sklepie internetowym, są przechowywane u pośrednika płatności za pomocą API lub Tokenu banku. Całość zakupu trwa około 30 sekund, czyli średnio o 2 minuty krócej niż podczas przelewu online, czy przy typowych płatnościach kartą kredytową. Czy taka metoda płatności może się spopularyzować w Polsce?
Brak potrzeby wpisywania danych karty za każdym razem na pewno sprawi, że dla części użytkowników będzie to ogromne ułatwienie i będzie pozytywnie wpływać na ich lojalność. A przecież tego pragną e-sklepy… Szczególnie warto jej się przyjrzeć jeśli:
- grupa docelowa danego sklepu internetowego ma skłonność do impulsywnych, szybkich zakupów
- średnia wartość koszyka nie jest kwotą wygórowaną (około 100-200 zł).
- klient dokonuje regularnych zakupów w danym sklepie internetowym.
Płatności “1 – Click” – krótka historia
Aplikacja wpłynęła do urzędu 12 września 1997. Amerykański Urząd Patentowy opublikował patent Amazon.com nr 5 960 411 w dniu 28 września 1999 r. Od tej pory Amazon jest także właścicielem znaku towarowego „1-Click”.
Ten jeden z największych marketplace’ów na świecie oskarżył barnesandnoble.com o wykorzystanie podobnej metody na stronie swojego sklepu. Barnesandnoble oferował zakupy za pomocą jednego kliknięcia (Express Lane) od początku 1998 roku. Barnes & Noble opracował później sposób obejścia patentu, wymagając od kupujących dwóch kliknięć, aby potwierdzić ich zakup. Pozew został rozstrzygnięty w 2002 roku. Sprawa zakończyła się szumem medialnym z ugodowym finałem, którego szczegółów nie ujawniono.
W 2000 roku natomiast, Steve Jobs wykupił licencję na “1-Click” od Amazona za 1 mln $. Zakup licencji opłacił się, bo Apple wprowadził tego typu zakupy 1-Click do iTunes Store oraz iPhoto.
Licencjonowanie patentu i znaku towarowego Amazon.com 1-Click pozwoli nam zaoferować naszym klientom jeszcze łatwiejsze i szybsze zakupy online.
Steve Jobs
Patent Amazona na tę metodę płatności wygasł we wrześniu 2017 roku. Konkurencja może od tego momentu integrować tego rodzaju płatność z własnymi e-sklepami bez konieczności opłaty za licencję.
Płatności one click, a najpopularniejsze formy płatności w Polsce
Obecnie w Polsce najpopularniejszą formą płatności w Internecie jest szybki przelew elektroniczny. Po przekierowaniu ze strony sklepu do strony logowania danego banku następuje potwierdzenie płatności. Wszystkie dane kontrahentów wypełnione są automatycznie. Jest to wygodna i bezpieczna metoda.
Drugie miejsce wśród popularnych metod płatności zajmuje płatność kartą kredytową lub debetową. Po zatwierdzeniu płatności użytkownik proszony jest o podanie jej numeru, daty ważności oraz kodu karty (CVC lub CVV). Wszystkie wprowadzone informacje są przesyłane za pośrednictwem bezpiecznych połączeń SSL.
Istnieje jednak sposób na przyspieszenie tej procedury. Za pośrednictwem systemu płatności można zapisać dane karty, dzięki czemu następny zakup będzie uproszczony – i będzie mógł być dokonany za pomocą płatności „1-Click”. Pośrednik systemu płatności – powinien posiadać właściwe certyfikaty zabezpieczające dane klienta końcowego, np.: certyfikat od Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS).
W Polsce usługę zapisania danych karty i korzystania z nich przy kolejnych zakupach oferują między innymi: Polskie ePłatności Online, Przelewy24, PayU, Tpay czy Dotpay.
One click payment – zalety
Oferta szybkich płatności kierowana jest do odbiorców kupujących impulsywnie, głównie w przedziale wiekowym do 35 roku życia.
Usługa płatności jednym kliknięciem znacznie podnosi komfort zakupów. O ile jesteśmy zalogowani w danym sklepie, a nasze dane adresowe, czy dane karty płatniczej nie zmieniły się od momentu zapisu i nie ma potrzeby ich aktualizować. Przede wszystkim główne zalety jakie warto podkreślić dla Klientów sklepów: wygodę tej formy płatności oraz skrócenie czasu transakcji.
Co dzięki temu może osiągnąć biznes e-commerce?
- Zmniejszenie ryzyka porzucenia koszyka,
- Zwiększenie zaufania do naszego sklepu,
- Wzrost lojalności naszych klientów,
Dbając o doświadczenia użytkowników i przyspieszenie czasu transakcji warto również zadbać o możliwie jak najkrótszy czas oczekiwania na zamówienie oraz transparentność transakcji. Wtedy cały zakup rzeczywiście dokonywał się będzie sprawnie i szybko.
Płatność jednym kliknięciem w Allegro
Szybkie płatności dostępne są również w największym polskim marketplace. Konto Allegro połączone jest z pośrednikiem płatności PayU. Operator PayU współpracuje z bankiem przekazując do Allegro unikalny identyfikator, który umożliwia obciążenie karty lub rachunku bankowego. Płatność dokonuje się automatycznie, a raz zapisane dane nie wymagają dodatkowego uwierzytelnienia.
Ważne, żeby skorzystać z usługi “one click” trzeba być klientem jednego z banków: mBank, Pekao S.A., BGŻ BNP PARIBAS, Getin Bank, Noble Bank, Alior Bank i T-mobile Usługi Bankowe (dostarczane przez Alior Bank i posiadanie w nim karty płatniczej).
Poza tym klient powinien mieć świadomość, że każdy bank ma własne limity transakcyjne, warto się z nimi zapoznać, bo podczas zakupów może zostać poproszony o dodatkową autoryzację np.: poprzez SMS.
W przeszłości pojawiły się przypadki, gdy opcja szybkich płatności włączała się samoistnie u niektórych klientów. Wywołało to dyskusję dotyczącą bezpieczeństwa tej formy płatności. Pojawiły się wątpliwości, czy aby na pewno nikt nie może wykorzystać naszych zapisanych danych karty do nieograniczonych zakupów? W efekcie tych wydarzeń wprowadzone zostały limity transakcyjne. Dodatkowo, wprowadzono system antyfraudowy, który wymaga dodatkowego uwierzytelnienia w przypadku nieprawidłowości. Obecnie usługodawcy zapewniają o całkowitym bezpieczeństwie tego typu transakcji.
Jak wprowadzić one click payment w sklepie internetowym – na przykładzie PrestaShop
Każdy sklep może wprowadzić tego typu płatności podpisując umowę z pośrednikami płatności oferującymi taką usługę. Dla wielu platform e-commerce oferowane są gotowe moduły.
Wtyczka Paylane dla PrestaShop
Polskie epłatności oferują m. in.: zestaw wtyczek dla niemalże każdej popularnej platformy ecommerce w Polsce. Opcja “one click” jest dostępna w standardzie, nie potrzeba żadnych dodatkowych zgłoszeń, ani prac programistycznych.
Zawiera opcję expresowych zakupów “one click”, ale uruchomiona zostaje na prośbę sklepu. Po wysłaniu zgłoszenia mailem do PayU, następuje weryfikacja firmy.
Jeśli dopiero planujesz rozpoczęcie współpracy z PayU, możesz skorzystać ze specjalnej oferty prowizji obniżonej do 1,25% – tylko przy rejestracji przez ten link.
Deweloper zadbał o taką możliwość w standardzie, nie trzeba prac programistycznych, natomiast, aby móc korzystać z opcji “one click payment”, potrzebna jest dodatkowa umowa z działem handlowym.
Wtyczka Przelewy24 dla PrestaShop
Opcja “one click” dostępna do wersji PrestaShop 1.6-1.7. W celu uruchomienia usługi płatności “one click” trzeba się skontaktować z Przelewy24 dla potwierdzenia. Dodatkowo klient ma możliwość zarządzania zapisanymi kartami w zakładce „Twoje konto”, „Moje karty płatnicze”.
Jeśli dopiero planujesz rozpoczęcie współpracy z Przelewy24, możesz skorzystać ze specjalnej oferty prowizji obniżonej do 1,2% – tylko przy rejestracji przez ten link.
Zawiera opcję expresowych zakupów kartą “one click”, ale uruchomiona zostaje pod dwoma warunkami.
wymagane jest konto sprzedawcy w systemie Tpay.pl,
włączona obsługa kart kredytowych – osobna umowa z Elavon,
Jeśli dopiero planujesz rozpoczęcie współpracy z Przelewy24, możesz skorzystać ze specjalnej oferty prowizji obniżonej do 1,2% – tylko przy rejestracji przez ten link.
One click payment – zagrożenia dla klienta końcowego
W przypadku wszelkich płatności online zawsze istnieje (choćby minimalne) ryzyko włamania na konto czy to bankowe, czy pośrednika płatności. Przekazywanie numerów karty i włączanie (akceptowanie) funkcji szybkich płatności też niesie ze sobą ryzyko przejęcia danych przez nieupoważnione osoby.
Trzeba jednak podkreślić, że w przypadku płatności “one click” wszelkie dane klientów zapisywane są nie w sklepie internetowym, ale u pośrednika płatności (za pomocą API lub Tokenu). Szyfrowanie danych powinno być potwierdzone odpowiednimi certyfikatami jakie posiada dany pośrednik systemu płatności. Każdy serwis, który oferuje płatności kartą, powinien posiadać certyfikat PCI DSS Level 1.
Warto zwracać uwagę klientów końcowych na konieczność zapoznania się z regulaminem udostępnionym podczas rejestracji karty (debetowej/kredytowej) na stronie sklepu internetowego lub marketplace. Warto też poznać także regulamin pośrednika systemu płatności oraz jakie kwoty limitów transakcji posiada.
Podsumowanie
Płatności jednym kliknięciem to kolejny krok w przyszłość. Dbałość o sprawną i bezpieczną transakcję to wymóg naszych czasów. Dla właścicieli sklepów internetowych jest to na pewno ciekawa propozycja. W niektórych branżach, w których np. zakupy impulsywne stanowią większą część transakcji, możliwość dokonania szybkiej transakcji, może się okazać czynnikiem decydującym o dokonaniu zakupu, a tym samym przyczyni się do wzrostu konkurencyjności naszego sklepu.
Jeżeli interesuje Cię porównanie ofert operatorów płatności online, zerknij na nasz Ranking operatorów płatności.