Moduł Q&A na karcie produktu dla sklepu na SOTE
30 października 2020
Q&A to funkcjonalny plugin (wtyczka), który pozwala wyświetlić zakładkę ‘Zadaj pytanie’ na karcie konkretnego produktu. Jednocześnie, można dzięki niemu opublikować zadane pytania i odpowiedzi w postaci modułu, który widoczny jest również na karcie produktu. Jakie zalety ma plugin Q&A? Dla kogo będzie przydatny? Jakie są jego podstawowe funkcjonalności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.
Q&A – funkcjonalne narzędzie dla klienta i sklepu
Moduł Q&A na karcie produktu i zalety jego wdrożenia trzeba rozpatrywać z dwóch perspektyw. Z jednej strony mamy to, co klient widzi na stronie – moduł, którego celem jest maksymalne ułatwienie zdobycia bardziej szczegółowych informacji na temat produktu i jego zakup. Z drugiej strony – mamy narzędzie, które jest wsparciem dla właściciela czy administratora sklepu internetowego i samego sklepu. Zacznijmy od perspektywy klienta, bo to on jest przecież najważniejszy.
Moduł Q&A na karcie produktu – korzyści dla klienta
Korzyści dla klienta z wprowadzenia modułu Q&A na karcie produktu są oczywiste. W łatwy sposób, pozostając na karcie produktu, którym jest zainteresowany, może zadać pytanie odnośnie do konkretnego produktu. Po wybraniu opcji „Zadaj pytanie” pojawia się pop-up zapytania – bardzo wygodny, przejrzysty, z minimalna ilością pól do wypełnienia. Dane czyli imię klienta i mail, na który ma być wysłana odpowiedź, mogą być ustawione domyślnie czyli mogą to być dane, które podał podczas zakładania konta w e-sklepie. Zostaną one automatycznie zaciągnięte, jeśli klient jest zalogowany na swoje konto. Jednocześnie, istnieje możliwość wprowadzenia innych danych (imienia, maila). Odpowiedź klient otrzymuje na podanego maila.
Moduł Q&A – Zadaj pytanie
Moduł Q&A – pop-up zapytania
Prostsza ścieżka zakupowa
Ścieżka zdobywania dodatkowych informacji, a tym samym ścieżka zakupowa, jest dzięki Q&A maksymalnie uproszczona. Ilość kroków do wykonania przez użytkownika niewielka. Ta wygoda i prostota ma ogromne znaczenie – proste i intuicyjne rozwiązania zawsze zwiększają szanse na dokonanie zakupu, zachęcają klienta do pozostania akurat w tym sklepie, budują pozytywne doświadczenia zakupowe i dobry wizerunek samego sklepu.
Wartość dodana do produktu
Z czasem, czyli wraz z ilością pytań i odpowiedzi, które pojawiają się na karcie produktu, rośnie wartość informacji tam zawartych. Zostają one poszerzone o elementy, które są istotne dla samych klientów, a w procesie powstawania opisu produktu mogły zostać pominięte. To wartość dodana do produktu.
Pozytywny wizerunek e-sklepu
W kontekście Q&A trzeba też pamiętać o ważnym aspekcie wizerunkowym. Rzetelne odpowiadanie na pytania i publikacja wybranych Q&A świadczą o wysokiej jakości obsługi klienta i komunikacji z nim. Poza tym uwiarygodniają sam sklep, ułatwiają zakup i wybór produktu.
Q&A z perspektywy właściciela sklepu – opcje, funkcjonalności, korzyści
Plugin Q&A, jeśli pod uwagę weźmiemy jego funkcjonalność, ma sporo przydatnych opcji konfiguracyjnych. Zacznijmy od ścieżki przepływu informacji. Po zadaniu pytania przez klienta, administrator (lub inna osoba, której maila został wskazany) otrzymuje powiadomienie na maila, a w nim link do zapytania w panelu. Co dalej? Z jakich opcji można skorzystać?
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
Z poziomu panelu administrator może bezpośrednio odpowiedzieć na zapytanie klienta, odsyłając wiadomość na wskazanego maila.
Klarowna struktura treści
Treść tematu zapytania wskazuje dokładnie, którego produktu ono dotyczy. Pozwala to często zaoszczędzić sporo czasu w dochodzeniu do konkretnych informacji, co zdarza się w klasycznej mailowej komunikacji, jeśli klient mało precyzyjnie określił, o który produkt mu chodzi.
Wybór miejsca wyświetlania modułu
Miejsce wyświetlania modułu Q&A na karcie produktu możemy skonfigurować z poziomu panelu. W opcji „Pozycja” do wyboru mamy: przed opisem/po opisie/zakładki.
Moduł Q&A – wybór miejsca wyświetlania z poziomu panelu
Ta opcja pozwala na elastyczne kształtowanie struktury treści karty produktu – dostosowanie jej do własnych potrzeb. Na poniższym screenie widzimy moduł zamieszczony pośród zakładek.
Moduł Q&A na karcie produktu
Możliwość edycji treści i publikacji
Istnieje możliwość edycji każdego pytania i odpowiedzi z poziomu panelu zarządzania. Jednocześnie można podjąć decyzję o publikacji tej treści i wyświetleniu jej w module na karcie produktu lub nie. Edycja treści to bardzo przydatna funkcja. Dzięki niej można zadbać o poprawność językową, doprecyzować pytanie klienta. Warto wspomnieć, że edycji podlega również odpowiedź już wysłana do klienta z poziomu panelu – można ją chociażby skrócić, lepiej dostosować do funkcji komunikacyjnej, którą ma pełnić na karcie produktu.
Inne, rozbudowane funkcje
W podstawowym zakresie moduł bazuje na formule 1:1 czyli jedno pytanie – jedna odpowiedź. Ale jego funkcjonalność można rozwijać w zależności od potrzeb – na przykład wprowadzić opcję wielokrotnej odpowiedzi na pytanie lub dać możliwość udzielania odpowiedzi samym klientom. W danych strukturalnych jest również dostęp do opcji lajkowania czy też oddania głosu na odpowiedź, która na przykład okazała się najbardziej przydatna.
Moduł Q&A – pozytywny wpływ na pozycjonowanie e-sklepu
Treści, które pojawiają się w pytaniach i odpowiedziach, to zawsze dodatkowe treści dla Googla. A zatem mają wpływ na pozycjonowanie e-sklepu. Google traktuje ten moduł jako user generated content (treści stworzone przez użytkowników), co ma duże znaczenie w kontekście SEO. Strony z tego typu treściami i strukturą informacji są „premiowane” przez Google, bo uznawane za bardziej użyteczne, pomocne, rozwiązujące problemy użytkowników.
Te treści mogą mieć sporą wartość dodaną z jeszcze jednego powodu. Bywa, że pytania zadawane e-sprzedawcom a propos produktów często pokrywają się z zapytaniami wpisywanymi przez innych użytkowników do wyszukiwarki. W tym kontekście warto zadbać o strukturę i treść nagłówków pytań. Pamiętajmy, że mamy możliwość ich edycji w panelu przed wyświetleniem.
Dla kogo będzie przydatny moduł Q&A?
Tak naprawdę, mało jest sklepów, którym ten moduł nie byłby przydatny. Jedyne zastrzeżenia mogą dotyczyć takich sklepów, których asortyment składa się z szybko rotujących rodzajów produktów, których „życie” jest bardzo krótkie. Druga sprawa, która niekoniecznie jest zastrzeżeniem, dotyczy samej obsługi modułu. To konkretna osoba, np. administrator, jest odpowiedzialna za jego obsługę, odpowiadanie na pytania klientów i ich finalną publikację. Zatem wymaga to odrobiny zaangażowania własnego.
Zobacz także:
Jak bezpiecznie dokonywać masowych operacji na cenach produktów w sklepie na SOTE?
Moduł automatycznego przypisywania produktów – jak go wykorzystać?