Google PageSpeed Insights to bezpłatne narzędzie, które analizuje zawartość strony internetowej, a następnie sugeruje sposoby zwiększenia szybkości jej wyświetlania.

Dlaczego szybkość ładowania strony internetowej jest ważna?

  • W badaniach Backlinko, w których przeanalizowano ponad milion stron odkryto, że jednym z głównych czynników, który wpływa na to, czy dana witryna znajdzie się w pierwszej 10 wyników wyszukiwania w Google czy nie, jest średnia szybkość ładowania strony. Witryny znajdujące się na czele rankingu mają bardzo niski współczynnik odrzuceń w porównaniu z wynikami drugiej lub trzeciej strony wyszukiwarki Google. Witryny znajdujące się w czołówce mają szybkość ładowania stron poniżej 3 sekund.
  • Powołując się na Google: jeśli załadowanie Twojej strony zajmuje 10 sekund, prawdopodobieństwo, że ktoś opuści Twoją witrynę, wzrasta o ponad 120%!
  • Portent w swoich badaniach dodatkowo potwierdził, że, przyspieszenie szybkości działania strony z dwóch sekund do jednej sekundy, zwiększą Twoje przychody o 100%

W jaki sposób wynik testu PageSpeed Insights na wysokim poziomie wpływa na konwersję i pozycjonowanie strony?

  • Google zapewnia preferencyjne traktowanie stron internetowych, które ładują się bardzo szybko, co wpływa na ich pozycjonowanie
  • Większość kliknięć jest wygenerowana przez sklepy, które znalazły się na pierwszej stronie wyszukiwania
  • Szybkość strony ma przełożenie na miejsce w rankingu w wyszukiwarkach Google, a to z kolei przekłada się na konwersję

Jakie czynniki wpływają na szybkość ładowania strony?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – czasami jest to wolny serwer, czasami wolne generowanie strony, czasami nie włączenie opcji optymalizacyjnych, wklejenie zbyt wielu skryptów zewnętrznych, a czasami brak optymalizacji ładowania obrazków lub ich zbyt duży rozmiar. Narzędzie Google PageSpeed Insights analizuje kilkadziesiąt elementów
i rzadko da się określić jeden czynnik, który samodzielnie wpływa na wolne wczytywanie strony. Zazwyczaj dopiero poprawa 5-6 elementów pozwala osiągnąć znacząco wyższą punktację. W zależności od budżetu można się pokusić o zmiany kodu w celu jego zoptymalizowania i ewentualnego ładowania w tle.

Na co zwrócić uwagę, aby uzyskać wynik bliski 100% w teście PageSpeed Insights:

  • Motywy i wtyczki wykorzystywane w Twojej witrynie mogą wpływać na szybkość działania Twoje witryny
  • Odpowiedni hosting umożliwia zarówno odpowiednią szybkość generowania strony jak i wdrożenie odpowiednich zmian optymalizacyjnych
  • Kod HTML powinien być skonstruowany w taki sposób, aby ładować zawartość strony w pierwszej kolejności, przed innymi elementami takimi jak np.: obrazki itp.
  • Zminimalizuj kod – usuń z kodu białe spacje, nowe linie, niepotrzebny i nieużywany kod, komentarze itp.
  • Zoptymalizuj zdjęcia – duże zdjęcia o niskiej kompresji mogą spowodować wolne ładowanie strony na urządzeniach mobilnych z wolniejszym połączeniem internetowym
  • Kompresuj pliki
  • Zadbaj o buforowanie przeglądarki – wykorzystaj odpowiednie usługi hostingowe albo odpowiednie wtyczki do WordPress
  • Usuń JavaScript blokujący renderowanie – pliki CSS i JavaScript nie mogą się ładować przed treścią strony. Jeśli część kodu CSS i JavaScript jest niezbędna do wyświetlenia treści umieść go inline
  • Przyspiesz ładowanie strony na urządzeniach mobilnych korzystając z technologii Accelerated Mobile Pages – AMP

Czy możliwa jest samodzielna optymalizacja PrestaShop pod kątem szybkości ładowania strony sklepu?

W przypadku PrestaShop można z poziomu backend-u samodzielnie włączyć kompresję plików JavaScript, CSS i cache. Większość prac wymaga jednak wiedzy programistycznej i przygotowania rozwiązania dla konkretnego przypadku.

Czy możliwa jest samodzielna optymalizacja Sote Shop pod kątem szybkości ładowania strony sklepu?

Jeśli chodzi o Sote Shop to z backend-u można tylko włączyć fastcache. Tak jak w przypadku PrestaShop większość prac wymaga wiedzy programistycznej i przygotowania odpowiednich rozwiązań przez specjalistów.

W jaki sposób przebiega optymalizacja sklepu internetowego naszych klientów pod względem szybkości ładowania strony?

  1. Wstępna diagnoza problemu za pomocą narzędzi:
    https://validator.w3.org
    https://gtmetrix.com
    Lighthouse
  2. Kosztorys prac
  3. Przeciętna ilość godzin potrzebna do wprowadzenia wymaganych zmian to ok 6-8h. Niektóre optymalizacje można zrealizować w mniejszym budżecie. Czasami jest to tylko drobna zmiana jak np. ustawienie pakowania i kompresowania plików CSS i JavaScript
  4. Ustalenie terminu realizacji – w zależności od zakresu prac dla nowych klientów orientacyjny czas rozpoczęcia prac to około 1-2 tygodnie.

Posługując się przykładem optymalizacji wprowadzonych u jednego z naszych klientów zwiększyliśmy szybkość ładowania strony z 50% na 88% dla urządzeń mobilnych oraz z 60% na 99% dla komputerów.

Poprawa szybkości ładowania strony nie jest rzeczą prostą. Sam Google nie osiągnął wszędzie trzycyfrowego wyniku! 🙂 Trzeba przy tym pamiętać, że nie chodzi tu o to, żeby za wszelką cenę osiągnąć 100%, ale o to, aby poprawić wynik. Odpowiednia optymalizacja nie jest też zabiegiem jednorazowym. Google zmienia algorytm liczenia, a kolejne zmiany wprowadzane na stronie sklepu mogą wpływać na szybkość ładowania strony. Warto jednak na bieżąco monitorować te wartości i dzięki odpowiednim zmianom mieć szansę na to, że to właśnie twój sklep będzie w czołówce wyszukiwarki Google. My pomożemy ci to osiągnąć. Cytując za Google:

„Bez względu na wszystko, szybciej znaczy lepiej, a mniej znaczy więcej”!

Powodzenia 🙂

4 lipca 2019 | Tagi: , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca