Google PageSpeed Insights dla Sote Shop i PrestaShop – dlaczego warto poprawiać wyniki i jak się do tego zabrać?
04 lipca 2019
Google PageSpeed Insights to bezpłatne narzędzie, które analizuje zawartość strony internetowej, a następnie sugeruje sposoby zwiększenia szybkości jej wyświetlania.
Dlaczego szybkość ładowania strony internetowej jest ważna?
- W badaniach Backlinko, w których przeanalizowano ponad milion stron odkryto, że jednym z głównych czynników, który wpływa na to, czy dana witryna znajdzie się w pierwszej 10 wyników wyszukiwania w Google czy nie, jest średnia szybkość ładowania strony. Witryny znajdujące się na czele rankingu mają bardzo niski współczynnik odrzuceń w porównaniu z wynikami drugiej lub trzeciej strony wyszukiwarki Google. Witryny znajdujące się w czołówce mają szybkość ładowania stron poniżej 3 sekund.
- Powołując się na Google: jeśli załadowanie Twojej strony zajmuje 10 sekund, prawdopodobieństwo, że ktoś opuści Twoją witrynę, wzrasta o ponad 120%!
- Portent w swoich badaniach dodatkowo potwierdził, że, przyspieszenie szybkości działania strony z dwóch sekund do jednej sekundy, zwiększą Twoje przychody o 100%
W jaki sposób wynik testu PageSpeed Insights na wysokim poziomie wpływa na konwersję i pozycjonowanie strony?
- Google zapewnia preferencyjne traktowanie stron internetowych, które ładują się bardzo szybko, co wpływa na ich pozycjonowanie
- Większość kliknięć jest wygenerowana przez sklepy, które znalazły się na pierwszej stronie wyszukiwania
- Szybkość strony ma przełożenie na miejsce w rankingu w wyszukiwarkach Google, a to z kolei przekłada się na konwersję
Jakie czynniki wpływają na szybkość ładowania strony?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – czasami jest to wolny serwer, czasami wolne generowanie strony, czasami nie włączenie opcji optymalizacyjnych, wklejenie zbyt wielu skryptów zewnętrznych, a czasami brak optymalizacji ładowania obrazków lub ich zbyt duży rozmiar. Narzędzie Google PageSpeed Insights analizuje kilkadziesiąt elementów
i rzadko da się określić jeden czynnik, który samodzielnie wpływa na wolne wczytywanie strony. Zazwyczaj dopiero poprawa 5-6 elementów pozwala osiągnąć znacząco wyższą punktację. W zależności od budżetu można się pokusić o zmiany kodu w celu jego zoptymalizowania i ewentualnego ładowania w tle.
Na co zwrócić uwagę, aby uzyskać wynik bliski 100% w teście PageSpeed Insights dla Sote Shop i PrestaShop:
- Motywy i wtyczki wykorzystywane w Twojej witrynie mogą wpływać na szybkość działania Twoje witryny
- Odpowiedni hosting umożliwia zarówno odpowiednią szybkość generowania strony jak i wdrożenie odpowiednich zmian optymalizacyjnych
- Kod HTML powinien być skonstruowany w taki sposób, aby ładować zawartość strony w pierwszej kolejności, przed innymi elementami takimi jak np.: obrazki itp.
- Zminimalizuj kod – usuń z kodu białe spacje, nowe linie, niepotrzebny i nieużywany kod, komentarze itp.
- Zoptymalizuj zdjęcia – duże zdjęcia o niskiej kompresji mogą spowodować wolne ładowanie strony na urządzeniach mobilnych z wolniejszym połączeniem internetowym
- Kompresuj pliki
- Zadbaj o buforowanie przeglądarki – wykorzystaj odpowiednie usługi hostingowe albo odpowiednie wtyczki do WordPress
- Usuń JavaScript blokujący renderowanie – pliki CSS i JavaScript nie mogą się ładować przed treścią strony. Jeśli część kodu CSS i JavaScript jest niezbędna do wyświetlenia treści umieść go inline
- Przyspiesz ładowanie strony na urządzeniach mobilnych korzystając z technologii Accelerated Mobile Pages – AMP
Czy możliwa jest samodzielna optymalizacja PrestaShop pod kątem szybkości ładowania strony sklepu?
W przypadku PrestaShop można z poziomu backend-u samodzielnie włączyć kompresję plików JavaScript, CSS i cache. Większość prac wymaga jednak wiedzy programistycznej i przygotowania rozwiązania dla konkretnego przypadku.
Czy możliwa jest samodzielna optymalizacja Sote Shop pod kątem szybkości ładowania strony sklepu?
Jeśli chodzi o Sote Shop to z backend-u można tylko włączyć fastcache. Tak jak w przypadku PrestaShop większość prac wymaga wiedzy programistycznej i przygotowania odpowiednich rozwiązań przez specjalistów.
W jaki sposób przebiega optymalizacja sklepu internetowego naszych klientów pod względem szybkości ładowania strony?
- Wstępna diagnoza problemu za pomocą narzędzi:
– https://validator.w3.org
– https://gtmetrix.com
– Lighthouse - Kosztorys prac
- Przeciętna ilość godzin potrzebna do wprowadzenia wymaganych zmian to ok 6-8h. Niektóre optymalizacje można zrealizować w mniejszym budżecie. Czasami jest to tylko drobna zmiana jak np. ustawienie pakowania i kompresowania plików CSS i JavaScript
- Ustalenie terminu realizacji – w zależności od zakresu prac dla nowych klientów orientacyjny czas rozpoczęcia prac to około 1-2 tygodnie.
Posługując się przykładem optymalizacji wprowadzonych u jednego z naszych klientów zwiększyliśmy szybkość ładowania strony z 50% na 88% dla urządzeń mobilnych oraz z 60% na 99% dla komputerów.
Poprawa szybkości ładowania strony nie jest rzeczą prostą. Sam Google nie osiągnął wszędzie trzycyfrowego wyniku! 🙂 Trzeba przy tym pamiętać, że nie chodzi tu o to, żeby za wszelką cenę osiągnąć 100%, ale o to, aby poprawić wynik. Odpowiednia optymalizacja nie jest też zabiegiem jednorazowym. Google zmienia algorytm liczenia, a kolejne zmiany wprowadzane na stronie sklepu mogą wpływać na szybkość ładowania strony. Warto jednak na bieżąco monitorować te wartości i dzięki odpowiednim zmianom mieć szansę na to, że to właśnie twój sklep będzie w czołówce wyszukiwarki Google. My pomożemy ci to osiągnąć. Cytując za Google:
„Bez względu na wszystko, szybciej znaczy lepiej, a mniej znaczy więcej”!
Powodzenia 🙂