E-sklep – szybkie i mało kosztowne wdrożenie na start. Z jakich rozwiązań skorzystaliśmy?

Jeden z naszych klientów zlecił nam odrobinę nietypowe zadanie, jak na projekty, których realizacji zazwyczaj się podejmujemy. Chciał szybko wdrożyć sklep internetowy, przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów wdrożenia. Po analizie dostępnych możliwości, zdecydowaliśmy się przeprowadzić prace na platformie Prestashop i dostępnym w jej ramach szablonie Warehouse. 

Wybór platformy i szablonu

Warehouse jest jednym z najlepszych rozwiązań, jeśli chcemy ograniczyć nakład kosztów potrzebnych do uruchomienia e-sklepu i przeprowadzić cały proces w stosunkowo krótkim czasie. To potężne, elastyczne narzędzie, które pozwala na łatwą konfigurację nawet drobnych elementów szablonu. Jest to jeden z motywów Prestashop oparty o w pełni funkcjonalny edytor motywów na żywo. Poza tym posiada bardzo dużo funkcjonalności i dodatków niezbędnych w sklepie internetowym.  

Warehouse – responsywny szablon bez kodowania

Warehouse to szablon responsywny. Do jego obsługi nie jest wymagana wiedza z zakresu HTML czy CSS. Jest to narzędzie intuicyjne i stosunkowo proste w obsłudze, o ile zanany jest zakres jego funkcjonalności. Zatem bez znajomości kodowania, stworzyć można unikalny projekt e-sklepu, dostosowany pod względem estetycznym i funkcjonalnym do indywidualnych potrzeb. Warehouse opiera się o „gotowe”, zróżnicowane moduły, które można konfigurować i łączyć, przygotowując w ten sposób layout poszczególnych stron i ich komponentów. 

  • IQIT live theme editor

Najmocniejszą stroną Warehouse jest IQIT live theme editor czyli edytor motywów, które konfiguruje się na żywo, w czasie rzeczywistym widząc rezultaty prac. Przy pomocy live theme editor można na różne sposoby modelować takie elementy strony jak menu, karta produktu czy nagłówek strony – co ważne, również w jej wersji mobilnej. 

  • IQIT megamenu

Do tego należy dodać jeszcze jedno narzędzie dostępne w Warehouse, którym jest IQIT megamenu. Podobnie jak Elementor, oparte jest o funkcję drag&drop. Jest to bardzo elastyczne i łatwe do konfigurowania menu. Pozwala na tworzenie zaawansowanych i dostosowanych do potrzeb: menu horyzontalnego, wertykalnego, a także menu w wersji mobile. Przy tej okazji warto dodać, że IQIT megamenu dostępne jest jako oddzielny moduł, który można dokupić i wdrożyć poza motywem Warehouse. 

  • Elementor

Trzecim, istotnym narzędziem, jest Elementor. To kreator stron oparty o funkcję drag&drop (przeciągnij i upuść). Ci, którzy znają WordPressa, słusznie właśnie z nim go skojarzą. Elementor oparty jest o wtyczkę WordPress, która pozwala, również na żywo, konfigurować poszczególne elementy szablonów. Tego typu rozwiązanie dostępne jest w motywie Warehouse. Używając Elementora sformatujemy stronę główną. Elementora możemy użyć również na stronach CMS. Doskonale sprawdza się również na karcie produktu – elastyczna konfiguracja poszczególnych elementów (obrazów, dedykowanych ikon, tekstu, video) umożliwia stworzenie bardzo ciekawej i zachęcającej prezentacji produktów. A jak wiadomo, wyeksponowanie wartości produktu w e-sklepie jest niezwykle istotne.

Zalety użycia Warehouse

Warehouse jako narzędzie sprawia, że na projektowanie i wdrażanie e-sklepu poświęcamy w gruncie rzeczy minimum czasu, przy osiągnięciu bardzo zadowalających efektów końcowych. Jak już pisaliśmy, wdrożenie sklepu na tym motywie nie wymaga kodowania. Korzystając z rozwiązań dostępnych w ramach Warehouse przygotowaliśmy bazową architekturę strony sklepu. Praca nad layoutem i uzupełnianiem treści była po stronie klienta. Ze względu na intuicyjność rozwiązań i prostotę obsługi motywu, wystarczyła podstawowa edukacja klienta, by mógł samodzielnie prowadzić te prace. 

Dużą zaletą Warehouse jest również to, że posiada sporo bardzo funkcjonalnych rozszerzeń, dostępnych już w ramach szablonu, za które nie trzeba dopłacać. A to niewątpliwie bardzo ważne, jeśli chodzi o ograniczanie kosztów. Dla naszego klienta przydatna okazała się chociażby możliwość tworzenia pakietów czyli zestawów produktowych. Pochwalić też trzeba proces integracji strony z Google Analytics czy Tag Managerem. Implementacja kodów śledzących jest bardzo łatwa, ponieważ szablon w konfiguracji posiada możliwość wklejenia tagów w sekcję head i body. Podobnie jest jeśli chodzi o wstawianie innych, niezależnych skryptów. 

W kontekście minimalizacji czasu potrzebnego na wdrożenie sklepu, uważamy, że warto zwrócić uwagę na narzędzie ekstremalnie przyspieszające proces instalacji Prestashop. Jest to Installatron czyli pakiet preistalowanych skryptów, dzięki któremu instalacja wybranej aplikacji trwa zaledwie kilka minut. Jest on dostępny w panelach do zarządzania hostingiem opartych o np. DirectAdmin.

Projekt i wdrożenie e-sklepu – co osiągnęliśmy?

Decydując się na motyw Warehouse z Prestashop i wszelkie dostępne w jego ramach rozwiązania: 

  • zrealizowaliśmy założenia projektowe (gotowy do użycia i rozwijania e-sklep) w zaledwie 38 godzin; 90% czasu zajęło przygotowanie architektury strony sklepu na motywie Warehouse;
  • ograniczyliśmy do minimum prace programistyczne – było to jedynie 10% czasu całościowo poświęconego na realizację projektu; w zasadniczy sposób wpłynęło to również na ograniczenie kosztów projektu;
  • wdrożyliśmy sklep, który posiada wszystkie niezbędne funkcjonalności pozwalające na rozpoczęcie sprzedaży; 
  • dostarczyliśmy klientowi niezbędnego know-how, potrzebnego do obsługi motywu Warehouse i dostosowywania elementów layoutu do przyszłych i obecnych potrzeb sprzedażowych.

Komu polecamy takie rozwiązanie?

To rozwiązanie najlepiej sprawdzi się, jeżeli klient nie chce inwestować zbyt wiele, ponadto oczekuje szybkiego wdrożenia i chce zintegrować swój e-sklep z popularną Prestashop. Elastyczne rozwiązania na poziomie funkcjonalnym i estetycznym dają bardzo zadowalające efekty końcowe, pozwalające na szybkie rozpoczęcie sprzedaży. 

 

Zobacz także:

Moduł – generator kodów rabatowych

Sklep internetowy – o czym musisz wiedzieć na początku?