Pierwszym krokiem do założenia sklepu internetowego jest wybór odpowiedniego hostingu. Mogłoby się wydawać, że na tle wszystkich innych działań, jakie trzeba wykonać, aby e-biznes powstał, hosting ma drugorzędne znaczenie. Nic bardziej mylnego. To właśnie na hostingu trzymana jest cała infrastruktura sklepu internetowego i to od niego zależy, czy witryna będzie działała poprawnie. W poniższym artykule wyjaśniamy dlaczego odpowiedni hosting sklepu na PrestaShop jest tak ważny.

Sklep internetowy, niezależnie od wybranej platformy, zużywa dużo więcej zasobów niż blog, czy strona firmowa. Szybkość działania strony ma bezpośredni wpływ na konwersję, a jakiekolwiek problemy techniczne mogą powodować utratę potencjalnych klientów i tym samym zmniejszać zyski, jakie przynosi sklep. Witryny e-commerce wymagają stabilnego i szybkiego hostingu, aby móc bez zakłóceń obsłużyć jednocześnie dużą liczbę klientów. Ta sama reguła tyczy się sklepów zbudowanych na platformie PrestaShop. Jakie są możliwości jeśli chodzi o hosting sklepu na PrestaShop?

Rodzaje hostingu

SHARED – HOSTING WSPÓŁDZIELONY

Hostingi współdzielone są bardzo popularne ze względu na niską cenę, która wynika z faktu, że na danym serwerze istnieje wiele innych witryn. Oznacza to jednocześnie, że gdy w sklepie online wzrośnie ruch, będzie musiał “rywalizować” o dostępną pamięć z innymi stronami na serwerze, a to może wpłynąć na jego wolniejsze działanie.

VPS – WIRTUALNY SERWER PRYWATNY

Tak jak w powyższym przypadku, jest to hosting współdzielony, jednak w przypadku VPS można samodzielnie zarządzać usługą i konfigurować ją według potrzeb. Serwer VPS jest tańszy niż serwer dedykowany i oferuje wysoką wydajność oraz duże możliwości, czasem większe niż podstawowe serwery dedykowane. 

SERWER DEDYKOWANY

“Dedyk” to innymi słowy fizyczny komputer, który oddany jest na wyłączność dla danego sklepu internetowego. Ten wariant jest dużo droższy, niż VPS i Shared, jednak gwarantuje on pełną dostępność stałych zasobów. Z tego rozwiązania korzystają zwykle bardzo duże sklepy internetowe, generujące ogromny, stały ruch każdego miesiąca. 

Jaki hosting dla PrestaShop?

Każdy sklep online generuje inny ruch na stronie i posiada inną zawartość. To nie tylko bazy danych produktów, ale także zdjęcia, filmy, prezentacje, banery czy animacje. Dlatego hosting współdzielony nie zawsze zapewni odpowiednią ilość zasobów, aby sklep na PrestaShop działał szybko i sprawnie. W większości przypadków najlepszym rozwiązaniem okazuje się hosting VPS lub dedykowany, które nie tylko eliminują wpływ innych stron na działanie sklepu internetowego, ale również są bezpieczniejsze w porównaniu z hostingiem współdzielonym. Nie ulega przecież wątpliwości, że ochrona danych klientów powinna być priorytetem. 

Najlepszy dostawca – hosting dla sklepu PrestaShop

Aby wybrać hosting, który będzie idealny dla Twojego sklepu internetowego na PrestaShop warto zwrócić również uwagę na:

  1. Skalowalność – wybrany hosting powinien dawać możliwość zwiększenia jego parametrów. W innym przypadku, gdy ruch na stronie wzrośnie konieczne może okazać się przeniesienie całej całego sklepu internetowego do innego hostingodawcy.
  2. PHP i MySQL – hostingodawca powinien zapewniać wsparcie PHP, czyli języka, w którym napisano PrestaShop. Najnowsza wersja PrestaShop wymaga PHP w wersji 5.6 lub nowszej. Równie istotna jest obsługa bazy danych MySQL 5 (lub nowszej), w której przechowywane będą dane sklepu
  3. Wsparcie techniczne 24/7 – kluczowy aspekt, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu. Awaria może zdarzyć się o każdej porze dnia i dobrze, aby administratorzy oraz programiści byli dostępni i mogli służyć pomocą. Każda przerwa w funkcjonowaniu sklepu może wpływać na zmniejszenie zysków.

Wybór hostingu dla PrestaShop należy rozpocząć od analizy biznesu pod kątem obecnych i przyszłych potrzeb. Decyzja o hostingu to inwestycja na przyszłość. Tanie rozwiązanie może okazać się skuteczne tymczasowo, ale co się stanie gdy w okresie świątecznym ruch na stronie znacznie wzrośnie? Warto przewidzieć taką możliwość i nie dopuścić do sytuacji, w której hosting będzie stanowił przeszkodę na drodze do maksymalizowania zysków. 

 

Zobacz także:

Moduł Q&A na karcie produktu dla sklepu na SOTE

PowerShop Updater dla sklepu internetowego na PrestaShop

PrestaShop Checkout – wszystko co musisz o nim wiedzieć!

3 listopada 2020 | Tagi: , , , , , , , , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca