Trendy e-commerce 2023 – co musisz wiedzieć?

12 stycznia 2023

Trendy e-commerce zmieniają się tak dynamicznie, że ciężko za nimi nadążyć. Rok 2023 będzie kolejnym rokiem, w którym będziemy odczuwać skutki pandemii i inflacji z poprzednich lat, ale spodziewamy się powolnej stabilizacji i wychodzenia z kryzysu. Wśród najważniejszych trendów w e-commerce, o których warto wiedzieć, znajdują się między innymi: rozwój handlu w social mediach, coraz większe znaczenie video contentu czy live commerce. Poniżej przedstawiamy kwestie, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę w rozwijaniu swojego e-commerce w 2023 roku.

Na skróty:

 

Mobile to podstawa

Era przeglądania internetu za pomocą komputera bezpowrotnie minęła. Ponad 67% światowej populacji korzysta obecnie z telefonu komórkowego, a liczba unikalnych użytkowników na początku 2022 roku wyniosła 5,31 mld (źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report)

Wygodny, komfortowy i bezdotykowy charakter zakupów online to niezaprzeczalny trend ostatnich czasów. Zakupy online są teraz łatwiejsze, bardziej przyjazne i dostępne niż kiedykolwiek. Ponieważ technologie i algorytmy wciąż ewoluują, spodziewamy się dalszego rozwoju większości firm, które przeniosą się do e-commerce. Jeśli chcesz, aby ruch i konwersja w Twoim sklepie wzrosła – wersja mobile sklepu musi być bez zarzutu. Spraw, aby była ona jak najbardziej przyjazna dla użytkownika i algorytmów Google’a.

Milenialsi rządzą w sieci

Z raportu Millennial Shopping Habits: Trend Report wynika, że ​​80% konsumentów w wieku od 25 do 40 lat twierdzi, że robi zakupy głównie online. Optymalizacja witryn internetowych pod kątem priorytetów i zainteresowań młodszych kupujących pomoże Ci zwiększyć potencjał sprzedaży i współczynniki konwersji. Jednym z łatwych sposobów sprawdzenia atrakcyjności witryny jest przeprowadzenie badań dotyczących danych demograficznych klientów, do których kierujesz ofertę i sprawdzenie użyteczności twojej witryny. Dokąd dociera Twój marketing? Czy możesz poprawić projekt witryny, wrażenia użytkownika lub obrać nową ścieżkę, jeśli chodzi o marketing w mediach społecznościowych?

Najszybszy wygrywa

Mniej więcej 7 na 10 użytkowników lubi wygodę natychmiastowego kupowania produktów tam, gdzie je przeglądają. „Klienci przyzwyczaili się również do tego, że mają wszystko od razu.” – mówi Shaza Mahmoud, szef działu sprzedaży detalicznej w Daily Paper. „Chcą tego teraz. To po prostu epoka, w której żyjemy. Wszystko dostępne za jednym kliknięciem.” Konsumenci chcą, aby ich zakupy były osobiste, błyskawiczne i responsywne — i chcą tego wysokiej jakości doświadczenia w dowolnym miejscu.

Obsługa klienta na medal

Obsługa klienta na wysokim poziomie powinna być priorytetem każdej marki. Niepewne czasy, inflacja, ogromna konkurencja, przebodźcowanie konsumentów sprawiły, że ta kwestia staje się jeszcze bardziej istotna. Zaopiekowany klient to lojalny klient. Coraz trudniej jest pozyskać nowych klientów w sieci, więc na kwestię perfekcyjnej obsługi klienta szczególnie zwróć uwagę w 2023.

Wysokie koszty pozyskania klienta

Niestabilne rynki zmuszają konsumentów do wypróbowywania nowych marek. W czasie pandemii 3 na 4 konsumentów wypróbowało nową markę, produkt lub metodę zakupu. Przekonwertowanie potencjalnych klientów jest jednak coraz trudniejsze. Duża konkurencja, coraz wyższe koszty reklamy oraz zaostrzone przepisy dotyczące prywatności zmuszają marki do coraz mniejszego polegania na danych stron trzecich lub dotarcia do osób, które są najbardziej skłonne do zakupu.

Zadbaj o feedback klientów 

Gdy zatroszczyłeś się już o obsługę klienta na najwyższym poziomie, warto abyś zadbał także o feedback od klientów. Polecenia klientów mają niemal 9 razy większy wpływ niż treści tworzone przy współpracy z influencerami! Recenzje, zdjęcia, filmy, posty na blogach, komentarze, udostępnienia i polubienia są postrzegane jako 3 razy bardziej autentyczne niż treści tworzone przez marki i prawie 6 razy bardziej autentyczne niż treści influencerów. Klienci uwielbiają czuć się częścią marek, więc w 2023 zmotywuj ich do podzielenia się swoją opinią na temat Twojej marki. Przeczytaj też artykuł, z którego dowiesz się więcej, jak ważny w e-commerce jest social proof.

Przyjazność środowisku, zrównoważony rozwój i wartości firmy

Ludzie na całym świecie stali się bardziej świadomi ekologicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Konsumenci chcą wspierać etyczne biznesy. Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, sprawiedliwy handel, zrównoważona produkcja, wspieranie lokalnych biznesów, pozytywna kultura firmy oraz inne proekologiczne i prospołeczne ruchy odpowiedzialności nabrały rozpędu i z pewnością można je zaliczyć do trendów e-commerce 2023. Przejście Twojej firmy na bardziej ekologiczny model biznesowy i dostosowanie wartości firmy do dzisiejszych konsumentów zwiększy potencjał sprzedaży i pomoże Ci stworzyć bazę lojalnych klientów. 

Dobre social media to podstawa

9 na 10 osób kupuje od marek, które śledzi w mediach społecznościowych. Handel społecznościowy zmniejsza dystans pomiędzy klientem a Twoją marką, przy tym zwiększając zaangażowanie i lojalność. Przyjemne doświadczenia z marką na Instagramie, Facebooku czy Tik Toku sprawiają, że 78% konsumentów chętniej ją wybiera, 77% częściej wybiera ją zamiast konkurencji, a 72% wydaje więcej na produkty obserwowanej marki. Brzmi przekonywująco? Już teraz sprawdź, jak i co komunikujesz w social mediach. Według badań przeprowadzonych dla Shopify, wykorzystywanie kanałów społecznościowych do celów marketingowych i promocyjnych jest najważniejszą strategią pozyskiwania i utrzymywania klientów, która będzie napędzać wzrost w ciągu najbliższych kilku lat. 

Zakupy w mediach społecznościowych

Social media to już nie tylko kanały, w których ogląda się piękne zdjęcia i filmy. To też miejsce sprzedaży, które stanie się jeszcze bardziej popularne w 2023 roku. „Handel jest wszędzie. Ścieżka zakupowa klientów jest nieliniowa. Zakup może się zdarzyć, gdy zobaczysz reklamę na Instagramie, osobę wpływową na TikTok’u, wpis na Twitterze […] lub znajomy wyśle Ci link.” – mówi Arpan Podduturi, Director of Product Retail and Messaging, Shopify.

Marketing produktów i reklamy umożliwiające zakupy płynnie zintegrowały się z niemal wszystkimi platformami mediów społecznościowych, w tym z Facebookiem, Twitterem, TikTokiem i Instagramem. Około 68% użytkowników deklaruje dokonywanie zakupów za pośrednictwem platformy społecznościowej i prawie wszyscy zamierzają dokonać takiego zakupu w ciągu najbliższego roku. Budowanie obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych i skuteczne promowanie produktów w tych witrynach pomoże Ci dotrzeć do konsumentów i zwiększyć potencjalną sprzedaż. Jeśli jesteś już w mediach społecznościowych, sprawdź czy to, co robisz, działa. Jeśli nie, to może czas spróbować czegoś innego?

Visual Commerce and Video

W miarę rozwoju e-commerce, rośnie znaczenie zapewniania atrakcyjnej prezentacji produktów. Masz świetne zdjęcia produktowe? Super, ale to w 2023 roku nie wystarczy. Przed podjęciem decyzji o zakupie konsumenci coraz częściej chcą dogłębnie zapoznać się z produktem. Udostępnianie filmów, recenzji i interaktywnych treści dotyczących Twojej oferty pomoże zwiększyć jej atrakcyjność w sieci i pozwoli ci wyprzedzić tych, którzy zatrzymali się na etapie zdjęć produktowych. 

Influencerzy wciąż na topie

Lockdowny przyspieszyły popularność influencer marketingu. Wobec braku możliwości dotknięcia i przetestowania produktów w sklepie, konsumenci oglądali transmisje na żywo z rozpakowywania lub recenzję produktów, aby ich doświadczyć w domowym zaciszu. Obecnie średnio 7 na 10 firm uważa, że influencerzy staną się jeszcze ważniejsi dla ich marek w przyszłości. Konsumenci chcą łączyć się z ludźmi, a nie tylko z firmami. Prawie 1/3 kupujących twierdzi, że rekomendacje influencerów są ważniejsze niż rekomendacje przyjaciół i rodziny, a 71% firm spodziewa się, że influencerzy online staną się jeszcze ważniejsi w przyszłości. Posłuchaj jak robić skuteczny influencer marketing.

Live ecommerce

Handel na żywo, a dokładniej live commerce w Chinach jest tak duży, że przyćmiewa prawie każdy krajowy rynek e-commerce, od 2019 roku zakupy na żywo również nabierają rozpędu w Stanach Zjednoczonych i Europie. Facebook, Instagram, Pinterest i TikTok zainwestowały w możliwość zakupów na żywo na swoich platformach w ciągu pandemii. W 2023 zastanów się, jak możesz wykorzystać live commerce w swoim biznesie. Może rozważysz bezpłatne webinary, na których oprócz tego, że dasz odbiorcom realną wartość w formie wiedzy, zaprezentujesz również swoją ofertę?

Bye bye cookies

Wycofanie plików cookies to duże wyzwanie dla reklamujących się w sieci. Apple i Mozilla już zrezygnowały z “ciasteczek” a Google pójdzie w ich ślady w 2024 roku. Kiedy Apple zaczęło zezwalać swoim klientom na blokowanie śledzenia w październiku 2021 r., reklamodawcy stracili 30% dokładności algorytmów, co kosztowało około 10 miliardów USD przychodów z reklam. Ruch w kierunku większej prywatności konsumentów utrudnia markom dotarcie do docelowych odbiorców, generowanie ruchu i mierzenie skuteczności ich wysiłków. Przeczytaj więcej na temat tych zmian. Grupa Boston Consulting stwierdziła, że 95% marketerów już doświadczyło negatywnych skutków tych trendów w zakresie prywatności danych lub spodziewa się ich w nadchodzącym roku.

Współpraca między markami

Współpraca między markami, w ramach której niekonkurujące ze sobą brandy współtworzą produkty lub doświadczenia w celu wzajemnego dotarcia do odbiorców, pozwala na wzajemną promocję przy niskich kosztach. Współpraca zapewnia markom dostęp do nowych odbiorców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów konwersji. Podobnie jak spotkanie kogoś przez wspólnego znajomego zamiast rozmowy telefonicznej, klienci, do których marki docierają poprzez współpracę, są potencjalnie bardziej chętni do rozpoczęcia rozmowy handlowej. „Współpraca to naprawdę korzystny dla marek sposób na znalezienie nowych odbiorców w sposób, który nie osłabia Twoich marek.” – mówi Alex Danko, Dyrektor Blockchain i myślenia systemowego, Shopify.

 

Podsumowanie dla Ciebie

  • Sprawdź wersję mobile swojego sklepu. Zadbaj, aby była ona przyjazna dla użytkownika i wyszukiwarki Google.
  • Zadbaj o perfekcyjną obsługę klienta i  świetne opinie o Twojej firmie.
  • Zastanów się, jaki wpływ na środowisko ma Twoja firma i jakie wartości wyznajecie. Warto wprowadzić eko „standardy” i zakomunikować klientom, że troszczycie się o planetę.
  • Sprawdź swoje profile w social mediach – czy są atrakcyjne dla odbiorców, czy Twój content zachęca do odwiedzenia sklepu i zakupów, czy nadążasz za trendami? Może warto pomyśleć o profilu na TikToku, jeśli jeszcze Cię tam nie ma?
  • Pomyśl, jak swoje usługi możesz zaprezentować klientom w formie wideo. To filmy będą królowały w 2023 roku, zdjęcia będą tylko dodatkiem.
  • Zastanów się nad współpracą z inną marką, aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. 

Źródła. Tutaj doczytasz więcej: