Jakie są różnice pomiędzy migracją, aktualizacją i upgrade’em?

02 grudnia 2020

Jedyną pewną jest zmiana – ta prawda wprost idealnie opisuje środowisko, w jakim działają wszystkie biznesy e-commerce. Technologia to obszar najszybciej postępujących zmian. Dynamika rozwoju wymusza dotrzymywanie im kroku. Migracja, aktualizacja i upgrade systemu sklepu internetowego, to procesy umożliwiające wdrażanie zmian i zarządzanie nimi. Powinien rozumieć je każdy właściciel e-sklepu. 

Migracja sklepu internetowego – co to jest? Kiedy się ją przeprowadza?  

Rzadko się zdarza, by pierwszy zakładany e-sklep, był tym docelowym. W procesie rozwoju sklepu możemy dojść do punktu, w którym dostępny system i jego narzędzia są niewystarczające. Brak konkretnych funkcjonalności lub niewydajny silnik systemu stanowią widoczną barierę rozwojową. Do tego mogą dochodzić względy bezpieczeństwa, braki w wersji mobilnej, błędy systemowe czy słaba optymalizacja szablonu pod SEO. Te czynniki mają największy wpływ na podjęcie decyzji o zmianie starego systemu na nowy – bardziej użyteczny dla właściciela i klienta.  

Tym właśnie jest migracja sklepu internetowego. To proces przenoszenia danych z jednego systemu do drugiego, przy czym najistotniejsze jest, by finalnie obie bazy danych były kompletne i spójne ze sobą. Zakres migracji, poziom jej skomplikowania i czas trwania zależy od wielkości sklepu, ilości danych do przeniesienia oraz liczby dobrze sprawdzających się funkcjonalności, które chcemy przenieść i wdrożyć również na nowej platformie. 

Czym jest aktualizacja sklepu internetowego i dlaczego nie warto jej pomijać?

Aktualizacje czyli update’y mogą być wprowadzane w różnych obszarach systemu. Służą przede wszystkim jego optymalizacji, podniesieniu wydajności, bezpieczeństwa czy komfortu korzystania z dodatkowych funkcji. Na update’y często patrzy się jak na poprawki, niezbędne do wdrożenia korekty. Rzeczywiście, ich znakomita większość ma na celu wyeliminowanie ewentualnych błędów, które, co dość normalne, mogą pojawić się w oprogramowaniu, szczególnie w pierwszych jego wariantach. Aktualizacje zapewniają poprawne działanie systemu (również dzięki eliminacji błędów) i dają możliwość skorzystania z rozwijanych, dodatkowych funkcjonalności. 

Upgrade systemu sklepu internetowego 

Można powiedzieć, że idea upgrade’u systemu jest wspólna z ideą update’u. W obu przypadkach chodzi o ewolucję systemu, na którym pracujemy, o wprowadzenie zmian podnoszących jakość dostępnych rozwiązań. Tym, co różni oba procesy jest kaliber zmian. Upgrade systemu sklepu internetowego to jego modernizacja, zmiana, która ma znaczący charakter. Zazwyczaj mamy tutaj do czynienia z kolejną, wyższą wersją oprogramowania. W stosunku do wersji poprzedniej, najczęściej jest ona dużo bardziej innowacyjna, wydajna, zaawansowana technologicznie. 

Na bieżąco ze zmianami

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z niewielkimi, kosmetycznymi zmianami, czy są one wręcz rewolucyjne, ich wdrażanie to konieczność. Powinno to być oczywiste, jeśli na uwadze mamy pełną poprawność działania systemu i pełen komfort korzystania z możliwości, które nam daje. Finalnie wszystko to przekłada się na wyniki biznesowe.

 

Zobacz także:

4 najpopularniejsze mity na temat e-commerce

Jak osiągnąć sukces nie tylko w ecommerce?

Jak zoptymalizować obrazy w sklepie internetowym?