Jak zweryfikować wykonawcę naszego e-sklepu?

02 lutego 2021

Jak zweryfikować wykonawcę naszego sklepu? Bez względu na to, czy jest to SaaS, PrestaShop czy Magento. Wiele osób wybiera wykonawcę, dostawcę systemu powierzchownie. Bo zobaczyli fajną stronę, przeczytali całkiem ciekawie napisane treści, mają dobrą cenę, bo ktoś w Internecie polecał, bo akurat ten dostawca zapewnia, że ma wszystkie funkcje, o które się pytamy. Ale czy to ma największe znaczenie w wdrożeniach ecommerce?

 Z moich obserwacji i rozmów z właścicielami ecommerce wynika, że najważniejsze jest to, co dzieje się w trakcie i potem.

W trakcie ważne są takie aspekty:

  • Jak bardzo projekt jest wykonany w terminie?
  • Jakie są ukryte koszty?
  • Jak bardzo komunikacja jest sprawna?
  • Jak szybko uzyskujemy odpowiedź od drugiej strony?

A po wykonaniu, już w trakcie działania sklepu, liczy się to:

  • Jak moje potrzeby, zmiany są realizowane w ramach w wsparcia?
  • W jakim terminie realizowane są moje zmiany ?
  • Czy w ogóle mogę liczyć na wsparcie?
  • Czy w razie pożaru mogę liczyć na szybką reakcję?
  • Jak długo czekam na odpowiedź wsparcia?

Nasuwa się więc pytanie, jak sprawdzić nasz wybór przed podpisaniem umowy, aby jak najmniej zaryzykować? Poniżej znajdują się 3 rzeczy, których praktycznie nikt nie robi decydując się na platformę, lub wykonawcę. A polecam bo dają dużo wartościowych informacji. 

  1. Zapytaj o referencje obecnych/byłych klientów. Poproś o telefon, email, zadzwoń i pogadaj. Jeśli odmawiają, znaczy, że coś jest nie tak.
  2. Zadzwoń znienacka do sklepów z listy na ich stronie internetowej (mamy kilku klientów opisanych w case study u konkurencji jako super realizacje, ale trafili do nas bo jednak tak super nie było ;)) Poproś o listę osób/firm, które nie były zadowolone z usług danego wykonawcy i zadzwoń do nich. Nie wierzę, że ktoś może nie mieć takich fuck up’ów :) Ja otwarcie przyznaję, że każdego roku zdarza się jeden lub dwóch niezadowolonych klientów. Czy to z powodu nie dopasowania naszych firm, czy tego, że popełniliśmy błąd, którego już nie byliśmy w stanie naprawić i klient się zraził. Każda historia jest indywidualna, ale tak po prostu jest. I przy dużej ilości projektów, pomimo starań takie rzeczy się zdarzają. Tak jak w sklepie. 98% zadowolonych klientów to naprawdę duży sukces.
  3. Zrób test wsparcia (supportu). Wyślij pytanie i sprawdź jak szybka i rzetelna będzie odpowiedź. Możesz podnieść poprzeczkę i zadać pytanie w niedzielę lub święto. Jeśli support za długo odpowiada, albo odpowiedź nie będzie dla Ciebie zadowalająca, to pytanie, czy chcesz decydować się na taką współpracę? Możesz zapytać też o to ich klientów. Gdy będziesz miał szczyt sprzedażowy i coś się stanie w sklepie, to kto Cię wtedy uratuje? Nasi stali klienci w przypadku pożaru czekają na odpowiedź maksymalnie godzinę (w dni pracujące). W weekendy nieco dłużej… ale też i nikt nie chce płacić za dyżury.

A jakie pytania zadawać klientom naszych potencjalnych partnerów?

  • Z czego są zadowoleni?
  • Co by chcieli poprawić?
  • Co im przeszkadza we współpracy?
  • Jak szybko reagują na pożary?
  • Jak wygląda z nimi komunikacja? Jak szybko odpowiadają?

 

Zobacz także:

Ranking najlepszych sklepów 2021 Newsweek i Statista

Zmiana w ustawie o ochronie konsumenta – co to znaczy dla ecommerce?

Data strategies – kilka słów o bazach danych