Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego na platformie PrestaShop, w którym znajduje się wiele produktów w różnych kategoriach, to jednym z podstawowych elementów, o które powinieneś zadbać, jest wygenerowanie mapy witryny. Na tej podstawie Google otrzymuje informację na temat tego, jak poruszać się po Twojej witrynie, na co zwracać uwagę itp. W ten sposób sprawisz, że adres Twojego sklepu nie zgubi się wśród tysiąca innych adresów URL.

Zanim jednak przejdziemy do konkretów, koniecznie zapoznaj się z podstawowymi pojęciami. 

Czym jest mapa witryny?

Mapa witryny to dokument (w formacie xml), w którym znajdują się wszystkie adresy URL danego sklepu internetowego na PrestaShop, które chcemy, aby zostały uwzględnione w indeksowaniu w Google. Możliwe jest wskazanie priorytetu indeksowania każdego adresu URL na podstawie jego istotności. Nie oznacza to jednak, że Google tak je potraktuje. Jeśli na przykład w sklepie znajdują się dwie lub trzy kategorie, które generują najwyższy współczynnik konwersji, to adresy URL tych kategorii będą miały pierwszeństwo przed pozostałymi.

Mapa powinna zawierać najważniejszą i skondensowaną trasę po Twoim sklepie (adresy URL). Potraktuj to, jak prawdziwą mapę dużego miasta, na której znajdują się najważniejsze ulice z najciekawszymi miejscami, wartymi odwiedzenia. Będzie dużo czytelniejsza, jeśli nie będzie na niej małych uliczek, na których nie ma niczego wartego uwagi. 

Koncepcją mapy witryny, jest to, aby zawierała wyłącznie te adresy URL, które chcesz indeksować. A więc najważniejsze adresy na stronie.

Na mapie nie muszą znajdować się wszystkie adresy URL danego sklepu. Co ważne: adresy zawarte w mapie witryny PrestaShop muszą mieć tag indeksu w kodzie HTML. Dzięki temu wskażesz Google, że może to zostać użyte w indeksie. W końcu umieszczanie na mapie ulicy, na której znajduje się zakaz przejścia, jest zupełnie bez sensu, prawda? 

Teraz możemy przejść do sedna sprawy, a więc generowania i konfiguracji mapy witryny dla sklepu internetowego na PrestaShop. 

Jak wygenerować mapę witryny dla sklepu na silniku PrestaShop 1.6 i 1.7 ? 

PrestaShop 1.6

W PrestaShop 1.6 moduł Google Sitemap jest w tzw. standardzie i został zintegrowany tak, aby skutecznie tworzyć mapę witryny. Aby znaleźć moduł, należy w panelu swojego sklepu internetowego wybrać kategorię moduły i usługi. Następnie w liście modułów należy wyszukać moduł “Mapa strony Google”. 

PrestaShop 1.6

Aby skonfigurować moduł, z menu rozwijanego należy wybrać opcję “Konfiguruj”. Następnie trzeba wskazać, które strony chcemy uwzględnić w mapie witryny oraz, jak często chcemy ją aktualizować.  

PrestaShop 1.7

Aby wygenerować mapę witryny w PrestaShop 1.7, również możesz skorzystać z dedykowanego modułu do generowania mapy witryny.  Znajduje się on w standardzie. 

PrestaShop 1.7

Ponadto, posiadając duży sklep internetowy, możliwe jest podzielenie mapy witryny według kategorii, produktów, a nawet zdjęć. Jeśli dodatkowo posiadasz blog z treściami, powinien on również posiadać własną mapę witryny. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, mapa nie powinna być zbyt duża. Ważne jest, by w miarę możliwości podzielić ją według np. kategorii. 

Mam mapę mojego sklepu internetowego, co dalej?

Po wygenerowaniu mapy witryny PrestaShop nie zapomnij wysłać adresu wygenerowanej Sitemapy za pomocą Google Search Console. W narzędziu Google Search Console należy wejść w sekcję indeks. Później odnaleźć sekcję mapa witryny, a na końcu skopiować adres URL mapy witryny i wkleić w przeznaczone do tego miejsce. 

Proces indeksowania przez Google może potrwać, nie jest to robione za jednym razem a sukcesywnie – adres po adresie.

Jak zaktualizować mapę witryny na PrestaShop?

Mapę witryny należy regularnie aktualizować. Częstotliwość zależy przede wszystkim od tego, jak często zmienia się stan Twojego sklepu internetowego. Prowadząc bloga, na którym umieszczasz treści co tydzień lub co miesiąc, adresy URL nowych wpisów, również muszą znaleźć się na mapie witryny.  

Jeśli produkty w Twoim sklepie znikają bardzo szybko, ale możesz pochwalić się codziennymi dostawami, to aktualizacja mapy również powinna odbywać się codziennie. Jeśli zaś sprzedajesz produkty sezonowe i zmieniasz asortyment dwa lub trzy razy do roku, to aktualizacja mapy będzie również kilka razy w roku. Innymi słowy, częstotliwość zależeć będzie od Twoich potrzeb.

W przypadku platformy PrestaShop 1.6 lub 1.7 korzystając z dedykowanego modułu Google Sitemap, możesz ustawić częstotliwość aktualizacji w opcjach konfiguracji modułu. 

UWAGA! Masz dwie możliwości wygenerowania mapy strony.

  1. Ręcznie: Używając formularza (tak często jak to potrzebne) generowania sitemapy.

lub

  1. Automatycznie: Poproś swojego dostawcę hostingu, aby stworzył zadanie „Cron job” ładujący adres URL zawierający mapę w wybranym przez Ciebie czasie: adres-sklepu.pl/modules/gsitemap/gsitemap-cron.php?token=962f&id_shop=1

Wnioski

Posiadanie mapy witryny sklepu internetowego na PrestaShop jest niezwykle ważne. Generując mapę witryny, należy pamiętać o anegdocie z mapą miasta. Warto, aby znalazły się w niej wyłącznie wartościowe i ważne dla danej witryny linki. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że Google pominie adresy, które dla Twojego sklepu są najważniejsze. Ma on do zaindeksowania tysiące adresów URL!

8 czerwca 2020 | Tagi: , , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca