5 najczęstszych powodów, dla których upadają sklepy internetowe

15 maja 2020

Badania marketingsignals.com przeprowadzone na grupie 1253 brytyjskich przedsiębiorców pokazały, że niemal 90% start-upów w branży e-commerce kończy się niepowodzeniem po zaledwie 120 dniach. Nieznajomość cech potencjalnych kupujących, a co za tym idzie, nieodpowiednie dostosowywanie komunikatów, brak zaufania do witryny czy wysokie koszty dostawy, to tylko niektóre z licznych powodów, dla których upadają sklepy internetowe. Znajomość podstawowych błędów pozwoli wyeliminować przyczyny i przekuć je w e-commerce’owy sukces.

1. Niejasna strategia sklepu internetowego

Jednym z kluczowych czynników, który przyczynia się do upadku sklepów internetowych, jest brak jasno określonego celu oraz strategii komunikacji. Aby móc budować skuteczne komunikaty, niezbędne jest poznanie potencjalnych kupujących i mówienie w ich języku.

Wielu właścicieli sklepów internetowych budując swój e-biznes zapomina o zbudowaniu strategii marki, komunikacji oraz historii, koncentrując się jedynie na sprzedaży produktów. Tymczasem zbudowanie właściwych komunikatów, które towarzyszyć będą Klientom podczas ich podróży zakupowej to sposób na e-sukces. Tworząc strategię sklepu internetowego należy dokładnie zdefiniować grupę odbiorców, a więc potencjalnych zainteresowanych danym produktem.  Warto więc zdefiniować następujące cechy:

  • wiek oraz płeć
  • obszar geograficzny (miejsce zamieszkania)
  • dochód oraz sytuacja zawodowa
  • wykształcenie
  • styl życia
  • zainteresowania
  • zachowania
  • wyznawane wartości
  • cele zakupowe
  • poszukiwane korzyści
  • problemy, wyzwania oraz ograniczenia związane z zakupem produktu

itp.

Precyzyjne określenie grupy, do której kierowane są komunikaty pozwoli lepiej zrozumieć język oraz stworzyć zawartość sklepu e-commerce.

2. Niezoptymalizowanie treści pod kątem SEO

Odpowiednia optymalizacja treści pod kątem SEO to klucz do skutecznej budowy e-sklepu i jeden ze sposobów, dzięki któremu można zapobiec upadkowi sklepu internetowego. Już samo zoptymalizowanie strony oraz znajdujących się na niej treści ma znaczący wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie, znacząco ułatwia proces przejścia Klienta na stronę sklepu. Unikalne opisy produktów oraz kategorii to element, o który powinien zadbać każdy właściciel sklepu internetowego. Ważne jest, aby tworzone treści były wzbogacone słowami kluczowymi, a nie nimi nafaszerowane. Zdania powinny być czytelne, napisane w sposób zrozumiały i przystępny, tak aby Klient zainteresowany produktami na stronie nie miał poczucia, czytania SEO bełkotu. Optymalizacja treści to nie tylko nasycenie ich słowami kluczowymi,, ale także na zadbaniu o jej strukturę. W tym celu warto pamiętać o technikach, takich jak:

  • używanie unikalnych zdjęć oraz filmów o właściwej wielkości i wadze
  • odpowiednie tytuły stron
  • meta description
  • nagłówki H1/H2/H3
  • itp.

Zwiększenie ROAS-u działań promocyjnych – Suzana

Zobacz, jak udało się zwiększyć

ROAS i rentowność

w sklepie suzana.pl

Zobacz case study

3. Brak obecności w mediach społecznościowych

Obecność marki w mediach społecznościowych to jeden z podstawowych sposobów generowania ruchu na stronie. Kanały w mediach społecznościowych pozwalają na budowanie i utrwalanie wizerunku marki, jej rozpoznawalności, a także dystrybucję contentu. Profile w mediach społecznościowych umożliwiają również komunikację z Klientem, a także pomagają angażować konsumentów w historię sklepu. Obecność w social media pozwala dotrzeć do świadomości konsumenta, zainteresować go, a następnie skierować do e-sklepu, aby podjął decyzję o zakupie produktu. Jednak aby tak się stało, konieczne jest precyzyjne poznanie potencjalnego kupującego, a więc scharakteryzowanie go i w oparciu o zgromadzone informacje zbudowanie odpowiedniego komunikatu. W dobie social media brak obecności w jakimkolwiek kanale niemal od razu wiąże się z upadkiem sklepu internetowego.

4. Wysokie koszty dostawy

Jak wynika z badań, jednym z najważniejszych kryteriów mających decydujący wpływ na dokonanie zakupu są koszty dostawy. Ważne jest, aby dostosować cenę wysyłki towaru do cen produktów znajdujących się w sklepie. Prowadząc e-sklep z drogimi, ekskluzywnymi meblami można pozwolić sobie na nieco wyższe koszty dostawy, niż w przypadku internetowej drogerii ze średnimi cenami na poziomie 20 zł. Co więcej, okazuje się, że im niższa cena towaru, tym większe znaczenie odgrywają koszty dostawy. Sposobem na zbudowanie lojalnej grupy Klientów jest wprowadzenie darmowej dostawy lub dni darmowej dostawy. Dzięki temu potencjalny kupujący chętniej zdecyduje się na zakup produktów.

5. Strona niewzbudzająca zaufania

Wielu potencjalnych Klientów rezygnuje z dokonania zakupów w e-sklepie, kiedy strona nie wzbudza ich zaufania. Warto więc już na wczesnym etapie zadbać o bezpieczeństwo i komfort kupujących. Sklep internetowy szybko upadnie, jeśli jego Klienci nie będą mieli pewności, że zarówno płatności, jak i forma dostawy są bezpieczne. Elementy, które powinny znaleźć się w witrynie e-commerce to przede wszystkim:

  • dane kontaktowe właściciela sklepu internetowego
  • polityka zwrotu produktów oraz pieniędzy
  • regulamin sklepu internetowego
  • możliwość wystawienia opinii
  • znak jakości produktów

Sukces w branży e-commerce nie jest kwestią przypadku, a następstwem właściwych decyzji, przemyślanej strategii i konsekwentnej komunikacji. Planując e-sklep warto dokładnie zapoznać się z mechanizmami stojącymi za sukcesem sklepów internetowych.