Jedną z największych zagwozdek dotyczących aktualizacji sklepu internetowego na PrestaShop jest to, czy takie aktualizacje w ogóle są potrzebne. Jako właściciel znasz już swój sklep od podszewki, wiele zmian jesteś w stanie wprowadzić bez pomocy programisty, a do tego wszystko działa, jak należy, więc właściwie, po co cokolwiek zmieniać?

Dlaczego należy aktualizować sklep internetowy na PrestaShop?

Przede wszystkim aktualizacje zawierają wiele poprawek błędów, które pojawiają się w nowych, nie zawsze dopracowanych do perfekcji wersjach platformy. Aktualizacje pozwalają więc na wyeliminowanie większości błędów. Niezwykle ważnym aspektem jest kwestia technologiczna. Przestarzałe oprogramowanie nie jest wydajne ani zoptymalizowane. Chcąc liczyć się w branży, musisz zadbać, aby Twój sklep był dla Klientów wygodny, a zakupy w nim proste i spełniające oczekiwania.

Bezpieczeństwo kaskadowe

PrestaShop, jak każde oprogramowanie, a w szczególności Open Source, integruje elementy składowe bibliotek i komponentów z różnych źródeł. Aktualizacje sklepu internetowego na PrestaShop mogą obejmować poprawki samego PrestaShop, ale także aktualizacje wspomnianych komponentów. Specyfika powstania kodu Open Source pozwala zmniejszyć koszty rozwoju platformy, ale wymaga regularnych aktualizacji komponentów. Zazwyczaj jednak aktualizacja w zabezpieczeniach komponentu wymaga aktualizacji całego oprogramowania. 

Zgodność między środowiskami

Aby umożliwić działanie sklepu, komponenty mogą być dołączone do oprogramowania, ale mogą też działać z zewnątrz. Pojawienie się PHP 7 spowodowało, że ponownie pojawiła się ścisła zależność pomiędzy PHP (i w pewnym sensie hostingiem) oraz daną wersją PrestaShop. Uruchomienie starej wersji PrestaShop, wymusza jednocześnie starą wersję PHP. 

Rozwój standardów

Sieć i jej standardy szybko się zmieniają. Oprócz dodawania nowych funkcjonalności konieczne jest dostosowanie niektórych z nich do reszty ogólnych standardów. Jeszcze do niedawna https zarezerwowany był dla wrażliwych danych (płatności). Tymczasem dzisiaj stał się niemal standardem każdego sklepu internetowego. Jego rozpowszechnienie na wszystkie sklepy internetowe, uwydatniło pewne ograniczenia w rozwiązaniach oferowanych przez PrestaShop.

 Czy aktualizacja sklepu na PrestaShop jest trudna?

Przede wszystkim należy wyróżnić dwa rodzaje aktualizacji: mniejsze oraz większe.

  • mniejsze aktualizacje zawierają drobne poprawki, które nie mają wpływu na stan techniczny. Wersje te są identyfikowane przez zmianę dwóch ostatnich cyfr np. PrestaShop 1.7.3.1.
  • większe aktualizacje mają wpływ na stan techniczny sklepu. Wersje te można rozpoznać po zmianie dwóch pierwszych cyfr np. PrestaShop 1.7.3.1

Co do zasady, drobne aktualizacje nie powinny wymagać korekty kodu. Niemniej jednak złożoność i trudność aktualizacji sklepu w dużej mierze zależy od ilości zastosowanych dodatków. Niemodyfikowany sklep na PrestaShop bez problemu przejdzie duże aktualizacje, podczas gdy mocno zmodyfikowany z pewnością będzie wymagał więcej zaawansowanych działań technicznych. 

Niestandardowe lub płatne motywy

W zależności od posiadanej wersji PrestaShop konieczne może być dostosowanie aktualnego motywu do wymogów sklepu po aktualizacji. Mimo, że w ostatnich latach technologie front-endowe bardzo się rozwinęły, po aktualizacji sklepu internetowego na PrestaShop np. z wersji 1.6 do 1.7 motywy bardzo często wymagają odpowiedniego dostosowania do nowych standardów.

Niestandardowe moduły do sklepu 

Niestandardowe moduły są oczywiście modyfikacjami, które są droższe w utrzymaniu od standardowych. Każda większa aktualizacja wymaga odpowiedniej analizy, a w szczególnych przypadkach przepisania kodu. 

Należy pamiętać, że każda modyfikacja sklepu na PrestaShop może skomplikować jego aktualizację, a tym samym zwiększyć koszty jego utrzymania. Dlatego ważne jest, aby rozważyć wszystkie za i przeciw dotyczące modyfikacji sklepu, w szczególności zastanowić się, czy istnieje moduł odpowiadający, choćby w przybliżeniu moim potrzebom?

Zgodność ze standardami programistycznymi opublikowanymi przez PrestaShop, z gwarancją aktualizacji jednym kliknięciem, znacznie przyczynia się do ograniczenia kosztów. Jakość pracy agencji, która wykonuje prace programistyczne w Twoim sklepie, wpłynie zatem na koszty jego utrzymania.

Zasady aktualizacji sklepu na PrestaShop

Wielu sprzedawców pomija regularne aktualizacje sklepu. Zdecydowanie częściej wybierają oni całkowitą zmianę wersji PrestaShop. Rekomenduje się jednak, aby aktualizować sklep na bieżąco. Wynika to z kilku powodów:

  1. Bezpieczeństwo! Włamanie może mieć poważne konsekwencje dla Twojej działalności. Ponadto RODO wyraźnie nakłada na użytkowników oprogramowania zarządzającego danymi osobowymi konieczność regularnej aktualizacji.
  2. Regularne aktualizowanie sklepu daje większą kontrolę nad platformą, a tym samym obniża jej całkowity koszt. Wraz ze zwiększeniem ilości aktualizacji, zwiększa koszt i większe ryzyko.

Wyobraź sobie aktualizację PrestaShop 1.4 do PrestaShop 1.7: różnica 6 lat. Jest to wystarczająco dużo czasu, aby programiści opanowali wersję 1.4 do perfekcji. Tymczasem brak kompatybilnej technologii między 1.4 a 1.7 może powodować wiele kłopotów podczas aktualizacji.

Drobne aktualizacje

W przypadku drobnych aktualizacji PrestaShop obsługuje tylko najnowszą wersję, więc powinieneś zaktualizować swój sklep PrestaShop, gdy tylko wersja pomocnicza stanie się dostępna. Przykład: jeśli używasz wersję PrestaShop 1.6.0.3, a PrestaShop publikuje 1.6.1.0. Zalecane jest, aby jak najszybciej dokonać aktualizacji. W przypadku naruszenia bezpieczeństwa PrestaShop poprawi tylko najnowszą wersję (1.6.1.0) z 1.6.1.1.

Główne aktualizacje

W przypadku większych aktualizacji PrestaShop obsługuje równolegle 2 wersje, aby dać handlowcom czas na aktualizację sklepu. Czas trwania tego podwójnego wsparcia jest ustalany przez PrestaShop i trwa na ogół od 1 do 2 lat. PrestaShop wciąż dopracowuje PrestaShop 1.6.x do dziś, podczas gdy pierwszy stabilny PrestaShop 1.7 został wydany w listopadzie 2016.

Czas trwania wsparcia dla dwóch wersji równolegle zależy od złożoności aktualizacji sklepu do nowej wersji. Im więcej prac technicznych należy wykonać, tym więcej czasu trwa wsparcie.

Zalecamy nie spieszyć się z przejściem na pierwszą dostępną wersję, ale należy pamiętać również, by nie zostawać w tyle. Wersja platformy PrestaShop 1.7 jest stabilna i optymalna. Jeśli nowe moduły nie są dedykowane wersji 1.6, to doskonały czas, aby przejść na PrestaShop 1.7.

Wnioski

Zarówno Internet, jak i branża ecommerce dynamicznie się rozwijają, a wszelkie zmiany dotyczą również narzędzi m.in platformy PrestaShop. Wraz z rozwojem handlu elektronicznego ewoluować będą również nowsze narzędzia, aby były bardziej wydajne i bezpieczne.

Takiemu rozwojowi towarzyszy również stale rosnące zaawansowanie technologiczne, co wiąże się z koniecznością posiadania coraz to bardziej specjalistycznych umiejętności. Prowadząc sklep internetowy, musisz pamiętać, że bycie wśród liderów w branży jest bardzo ważne. W końcu konkurencja nie śpi! 

27 lipca 2020 | Tagi: , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca