Według danych dostarczonych w 2016 roku przez Doofinder, na każde 10 sklepów internetowych, aż 8 nie osiąga wieku trzech lat. Dzieje się tak dlatego, że wiele osób zapomina, jak ważną rolę odgrywa dokładne określenie strategii i zasobów, jakie posiada sklep.

Mówiąc o zasobach, mamy na myśli nie tylko pieniądze, ale także czas. Żeby jednak móc poświęcić odpowiednią ilość czasu na przygotowanie i realizację strategii swojego sklepu internetowego,  musisz nauczyć się oszczędzać go na elementach, które w szybki i łatwy sposób, można zautomatyzować. Przesyłki, formalności, zarządzanie dostawcami – to wszystko może stać się o wiele prostsze. W końcu stare dobrze znane powiedzenie mówi, że „czas to pieniądz”.

Co to jest automatyzacja?

Czy potrafisz sobie wyobrazić, że musisz wyprać stertę prania ręcznie? Co ty na to, żeby chociaż przez jeden dzień dzwonić do wszystkich Klientów, jeden po drugim i przekazywać im informacje o nowościach w Twoim sklepie? To trudne i w dużej mierze jest zwyczajną stratą czasu. Przecież wysłanie wiadomości e-mail do wszystkich Klientów jest znacznie prostsze i pozwala zaoszczędzić masę czasu.

Automatyzacja polega na zoptymalizowaniu i zastąpieniu wszystkich niezbędnych dla prawidłowego działania firmy procedur, które są wykonywane ręcznie przez zautomatyzowane systemy. 

W procesie automatyzacji interwencja człowieka jest minimalna, ale jednocześnie musi być bardzo elastyczna”. Konieczne jest dostosowywanie jej do możliwych zmian, które mogą wystąpić w przyszłości.

Po co automatyzować procesy e-commerce?

Automatyzacja procesów e-commerce ma wiele zalet, zwłaszcza w przypadku:

  1. Koszty – procesy są w pełni automatyczne, co oznacza, że zmniejszone są koszty produkcji.
  2. Błędy – dzięki automatyzacji procesów, wyeliminowany zostaje czynnik błędu ludzkiego. Pozwala to usprawnić przebieg działań i poprawia wydajność.
  3. Czas – nie tylko spędzony w sklepie, ale także zaoszczędzony na wykonywaniu zadań.

Automatyzacja procesów ecommerce to także doskonały sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji. Pozwala ona zapewnić lepszą obsługę, co prowadzi do wyższej konwersji.

Jakie procesy należy zautomatyzować w swoim sklepie internetowym?

Automatyzacja procesów jest niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania sklepu internetowego. Zwłaszcza dotyczy to procesów pracochłonnych lub często się powtarzających.

Ceny produktów

Sporym ułatwieniem jest wykorzystanie aktualizatora cen produktów, który na bieżąco aktualizuje ceny w sklepie, a także filtruje je według kategorii, dostawy itp. 

Faktury

W systemie PrestaShop możliwe jest zainstalowanie modułu, który umożliwi automatyczną wysyłkę faktur do Klientów.

Katalog

Jeśli Twój sklep PrestaShop będzie zawierał dużą liczbę kategorii, może być bardziej wydajne importowanie pliku kategorii CSV zamiast tworzenia każdej kategorii pojedynczo w back office PrestaShop. 

Monitorowanie cen

Możliwa jest automatyczna wysyłka powiadomienia do Klientów o obniżce cen produktu w przypadku, gdy Klient wyraził chęć na otrzymanie takiego powiadomienia. Jest to doskonały sposób na zwiększenie konwersji, ponieważ Klienci, widząc zainteresowanie konkretnym produktem, chętniej go kupią.

Zarządzanie zamówieniami

Automatyzacja zarządzania zamówieniami umożliwia w pełni zautomatyzowanie wysyłki wiadomości informujących o statusie realizacji zamówienia, przyjmowania zamówień do realizacji, płatności, obsługi księgowej zamówień, kwestie magazynowe i logistyczne, a także zarządzanie zwrotami i reklamacjami.

Lejek sprzedaży

Jeśli potencjalny Klient przegląda w Twoim sklepie produkt, możesz wysłać do niego spersonalizowaną wiadomość e-mail, która zachęci go do sfinalizowania zakupów.

Logistyka, płace, zasoby ludzkie

Jeśli oferujesz bezpłatną wysyłkę powyżej określonej kwoty, możesz automatycznie pokazać Klientowi, jaka część kwoty pozostała do pokrycia, aby mógł skorzystać z bezpłatnej wysyłki.  W ten sposób zachęcisz Klienta do zwiększenia kwoty zamówienia.

Jak zautomatyzować zarządzanie swoim ecommerce

W przypadku PrestaShop jest to dość proste. Wystarczy, że zainstalujesz moduł dedykowany procesowi, który chcesz zautomatyzować i zoptymalizujesz go.

Jeśli dopiero rozpoczynasz sprzedaż na rynku ecommerce, nie potrzebujesz dużej inwestycji w wieloplatformową automatyzację wszystkich procesów w swoim sklepie. Skup się na małych zadaniach, które sprawią, że Twój e-commerce będzie bardziej opłacalny.

Ilość zautomatyzowanych procesów zależy w dużej mierze od wielkości Twojego sklepu internetowego.

Wnioski

Możliwości automatyzacji są nieograniczone. Jeśli dopiero zaczynasz działać w branży ecommerce i nie masz pieniędzy, nie musisz automatyzować wszystkich procesów od razu. Ogranicz się do tych zajmujących najwięcej czasu i najczęściej powtarzanych. 

Za wszelkie udogodnienia musisz zapłacić z własnej kieszeni. Nic więc dziwnego, że wiele rzeczy starasz się zrobić samodzielnie. Zastanów się jednak, czy czas potrzebny na zrobienie wszystkiego ręcznie, nie kosztuje Cię więcej, niż inwestycja w automatyzację.

25 czerwca 2020 | Tagi: , , , , , ,

Grzegorz Frątczak

Jego przygoda z eCommerce zaczęła się w 2010 od zbudowania start-upu, który zdobył 20 000 użytkowników. Doświadczony menedżer z dyplomem MBA, coach, a obecnie przede wszystkim przewodnik po ecommerce dla klientów Convertis. W Convertis odpowiada za sprzedaż, marketing i zarządzanie firmą.

UX expert | Strateg | Sprzedawca