Jak przygotować sklep na duże promocje. Nie tylko Black Friday.

Przejrzałem kilkanaście tegorocznych i zeszłorocznych artykułów z poradami, jak przygotować sklep do Black Friday. Niektóre były nudne i zdawkowe (typowe SEO klepanie), inne – naprawdę kompleksowe i rzetelne. Ale w żadnym nie było instrukcji technicznej – w zasadzie nic o technikaliach poza “przygotuj serwer na zwiększone obciążenie” i “przygotuj sklep od strony technicznej”. No i tutaj wchodzimy my cali na biało.

A konkretnie wchodzi Paweł – nasz mistrz kodowania, rycerz Jedi PHP-a (nie znam się na “Gwiezdnych wojnach”, ale fajnie brzmi), ninja PrestaShop. Paweł przygotował kilka konkretnych rad dla tych, którzy po przeczytaniu “przygotuj sklep od strony technicznej” krzyknęli: “Ale jak, do cholery?!”.

No to tak do cholery:

1. Najpierw musimy zastanowić się, na jaki ruch chcemy się przygotować, a następnie trzeba wykonać stress testy, które sprawdzą, czy nasz system jest w stanie obsłużyć zaplanowane obciążenia. Jeśli testy wyjdą niekorzystnie, to trzeba podjąć działania przygotowawcze obejmujące wiele elementów. Pierwszym z nich jest kontrola i optymalizacja samej aplikacji sklepu. Jeśli jest to Prestashop, to warto wykonać profilowanie, pousuwać wszystkie zbędne moduły, sprawdzić ustawienia wydajności, zainstalować jeden z modułów cachujących treści.

2. Kolejnym elementem jest serwer http i mysql, i tu niezbędna będzie pomoc doświadczonego administratora, który przygotuje system pod zakładane przez nas obciążenie. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie serwer litespeed. Mamy tu szereg możliwości zależnych od ruchu, na jaki chcemy się przygotować i budżetu jakim dysponujemy. Jeśli mamy odpowiednie zasoby można zastosować skalowanie serwerów mysql i http czyli rozszerzenie infrastruktury na kilka serwerów, ale jest to kosztowne.

Bardzo możliwe iż konieczne będzie zwiększenie wydajności serwera, na którym mamy uruchomiony sklep. Tu bardzo wygodne są hostingi, które udostępniają możliwość  dynamicznego zwiększania dostępnych zasobów okresowo – bo oczywiście większe zasoby to większy koszt.

Dla Prestashop niektóre firmy hostingowe oferują dedykowane rozwiązania dopasowane do tego konkretnego frameworka i zapewniające wysoką wydajność dla tej konkretnej platformy.

3. Jeśli mamy ograniczone zasoby finansowe warto także rozważyć skonfigurowanie na serwerze bramki – rodzaju filtra, który przy określonej ilości użytkowników, ograniczy możliwość wejścia na serwer nowym klientom – pozwoli to zapewnić tym klientom, którzy już korzystają ze sklepu, komfort dokończenia zakupów unikając załamania systemu.

4. Warto także skorzystać z mechanizmu CDN, aby rozłożyć obciążenie. I tu trzeba pamiętać, aby dopasować wykupiony plan CDN do zakładanego przez nas ruchu, żeby nie okazało się w krytycznym momencie, że przekroczyliśmy limity.

5. Po przygotowaniu systemu sklepu trzeba ponownie wykonać stress testy sprawdzające czy na pewno wszystko działa jak należy.

To tyle od Pawła. 

 

Nie dodaję akapitu o tym, czym jest Black Friday, skąd się wzięła nazwa, co znaczy po polsku (sic!), w który dzień wypada, o tym, że w USA to taaakie wyprzedaże… Oszczędzę Ci tego. (Oj, coś czuję, że ten artykuł nie trafi w Google do TOP10 – smuteczek).

Także co? Udanego handlowania!

Gdybyś potrzebował jeszcze jakichś porad i pomocy w tematach technicznych PrestaShop od Pawła i reszty naszej ekipy, odezwij się.

Jeśli jednak interesuje Cię pomoc od strony planowania promocji i przygotowania od strony marketingowej, to też mamy wymiataczy z tej dziedziny na pokładzie. Też się odezwij.