Chcesz uniknąć wysokich kar? Już dziś dowiedz się czym jest Consent Mode v2 i zaimplementuj go na swojej stronie!

21 października 2024

Czy wiesz, że od 6 marca 2024 r. każda witryna internetowa korzystająca z usług Google takich jak Analytics czy Ads powinna wdrożyć standard Consent Mode v2?

Z poniższego artykułu dowiesz się, czym ten standard jest oraz które z dostępnych narzędzi będzie najlepsze do jego implementacji na Twojej stronie. Zdecydowanie warto to zrobić, ponieważ konsekwencje zaniechania wdrożenia mogą okazać się znacznie poważniejsze niż nieprawidłowo działające usługi, czy straty wizerunkowe!

Czym jest i jak działa Constent Mode v2?

Z tego powodu firma Google stworzyła Consent Mode v2. Jest to zbiór reguł i standardów definiujących sposób, w jaki witryny internetowe powinny zbierać i przetwarzać zgody użytkowników na śledzenie ich aktywności w witrynie. Od strony technicznej działa on jak rodzaj pośrednika przekazujący od użytkownika zgody na przetwarzanie plików cookies do strony internetowej oraz zewnętrznych usług takich jak np. Google Analytics, oraz Google Ads.

Dlaczego musisz wdrożyć Consent Mode v2 na swojej stronie?

Wdrożenie Consent Mode v2 to nie tylko gwarancja właściwego przetwarzania zgód na wykorzystanie plików cookies wg ciągle zmieniającymi się przepisów, to także dowód dla użytkowników, że należycie dbamy o ich bezpieczeństwo. Jednocześnie jego wdrożenie daje nam szansę na zebranie dokładniejszych danych analitycznych w narzędziu Google Analytics oraz lepiej dopasowanych pod użytkownika reklam w kampaniach Google Ads co może przełożyć się na lepsze wyniki biznesowe. 

Niewdrożenie Consent Mode v2 może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami dla administratorów witryn. W świetle prawa i rozporządzenia Unii Europejskiej RODO jest to poważne naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Niedostosowanie się do tych przepisów może skutkować nałożeniem wysokich kar finansowych przez organy nadzorcze!  Warto więc jak najszybciej zadbać o zaimplementowanie Consent Mode v2!

Jak wdrożyć Consent Mode v2 w witrynie? 

Aby uprościć wdrożenia swojego standardu Constent Mode v2, należy zainstalować jedno spośród dostepnych narzędzi Consent Management Platform (CMP). Jest to usługa będąca implementacją standardu Consent Mode v2. Jej zadaniem jest zbieranie od użytkownika zgód na przetwarzanie plików cookies: od wyświetlenia komunikatu i opcji konfiguracji zgód, aż po ich zatwierdzanie i przekazywanie do witryny i usług na niej zainstalowanych.

W celu zagwarantowania, że narzędzia CMP będą w 100% zgodne z Consent Mode v2, Google powołało program partnerski: CMP Partner Program. Jest to zbiór autoryzowanych przez Google rozwiązań pozwalających na wdrożenie Consent Mode v2. Program jest dostępny pod adresem: cmppartnerprogram.withgoogle.com/. Zawiera pełny opis każdego autoryzowanego rozwiązania wraz ze spisem cech oraz informacjami o cenie rozwiązania. Warto pamiętać, że istnieją rozwiązania darmowe!

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze rozwiązania wraz z omówieniem ich funkcjonalności:

 

Cookiebot

CookieFirst

CookieHub

Cookie Information

Cookie Script

CookieYes

Funkcje Wielojęzyczna obsługa – ponad obsługiwanych 47 języków, automatyczne tłumaczenia i geolokalizacja.

W pełni personalizowany baner zgody – dostosowanie wyglądu, treści oraz lokalizacji banera do marki.

Zaawansowany skaner cookies – automatyczne wykrywanie ciasteczek i trackerów oraz regularne raporty.

Globalne repozytorium ciasteczek – baza danych ponad 13 000 wpisów z aktualizowanymi opisami ciasteczek.

Bezpieczne przechowywanie zgód – zabezpieczone SSL oraz szyfrowanie danych użytkowników.

Łatwa integracja – wsparcie dla Google Tag Manager, WordPress, Shopify i innych platform.
Zarządzanie skryptami zewnętrznymi – automatyczne blokowanie ciasteczek przed uzyskaniem zgody.

Automatyczny skan ciasteczek – regularne skanowanie i aktualizacja polityki ciasteczek.

Rejestr zgód – pseudonimizacja i szyfrowanie danych zgód użytkowników.

Zgoda dla wielu domen – jedna zgoda dla wielu domen i subdomen.

Personalizacja banera zgody – dostosowanie wyglądu, rozmiaru i położenia banera.

Wielojęzyczna obsługa – łatwa konfiguracja i dostosowanie tłumaczeń.
Dostosowanie wyglądu – możliwość pełnej personalizacji kolorów, przycisków i układu.

Łatwa integracja – współpraca z różnymi platformami CMS i narzędziami budowy stron.

Geolokalizacja – automatyczne dostosowanie ram prawnych w zależności od lokalizacji użytkownika.

Wsparcie dla 39 języków – automatyczne tłumaczenia w zależności od preferencji przeglądarki.

Raporty – szczegółowe dane na temat odpowiedzi użytkowników i sesji.

Compliance z CCPA i TCF 2.2 – zgodność z przepisami prywatności oraz możliwość pobrania historii zgód.
Obsługa GDPR, CCPA i Google Consent Mode – pełna zgodność z międzynarodowymi przepisami o ochronie prywatności.

Zaawansowana personalizacja banera – dostosowanie kolorów, logo i języka do potrzeb marki.

Zarządzanie zgłoszeniami użytkowników – granularne opcje zgody i możliwość edycji preferencji.

Bezpieczne przechowywanie zgód – zgody przechowywane na serwerach w UE, gotowe do audytów.

Integracja z Google Ads – optymalizacja kampanii dzięki Consent Mode v2.

Łatwa implementacja – wsparcie dla popularnych CMS-ów jak WordPress, Wix czy Shopify.
Responsywny baner zgody – przyjazny dla użytkownika i łatwy w dostosowaniu.

Skanowanie ciasteczek – automatyczna detekcja i raportowanie ciasteczek na stronie.

Baza danych ciasteczek – opisy i kategoryzacja wykrytych ciasteczek.

Blokowanie ciasteczek – automatyczne blokowanie ciasteczek zgodnie z preferencjami użytkownika.

Kontrola zgód – możliwość wycofania zgody przez użytkownika w dowolnym momencie.

Integracja z popularnymi platformami – kompatybilność z szeroką gamą platform CMS.
Skaner ciasteczek – głębokie skanowanie i automatyczna aktualizacja tabeli ciasteczek.

Baner zgody – dostosowanie kolorów, treści i zachowania zgodnie z przepisami GDPR i CCPA.

Automatyczne blokowanie – blokowanie skryptów do momentu uzyskania zgody.

Rejestr zgód – szczegółowy log zgód z możliwością eksportu danych.

Generatory polityki prywatności i ciasteczek – automatyczne tworzenie i aktualizacja polityk zgodnych z regulacjami.

Elastyczne integracje – wsparcie dla Google Consent Mode oraz integracja z popularnymi CMS-ami.
Koszty Free: dla 1 domeny – mniej niż 50 podstron

Premium Lite: 30 zł za domenę – ponad 50 podstron

Premium Small: 65 zł za domenę – do 350 podstron

Premium Medium: 135 zł za domenę – do 350 podstron

Premium Large: 225 zł za domenę – ponad 3500 podstron
Free: 1 skrypt strony trzeciej, tylko baner cookie, 1 obsługiwany język, wsparcie pomocy technicznej do 96 godzin

Basic: 9 euro + VAT – wszystkie skrypty stron trzecich, baner lub ramka z plikami cookie, wiele języków, statystyki zgód, wsparcie pomocy technicznej do 72 godzin

Plus: 19 euro + VAT – wsparcie supportu do 24 godzin, optymalizacja ipt-in, ustawienia skanera

Enterprise: wycena na podstawie indywidualnych potrzeb przedsiębiorca z uwzględnieniem potrzeby szerokie wsparcia integracji api.
Trial: 30 dni testów

Basic: 8€ – 25.000 sesji miesięcznie, skan do 100 skanowanych stron

Business: 25€ – 100.000 sesji miesięcznie, 1.000 skanowanych stron

Quote: indywidualna wycena – milion sesji miesięczne, 10.000 skanowanych stron
Trial: Przez 14 dni dla każdej wersji

Essential: od 15€ za domenę miesięcznie, cotygodniowe skany cookies, customizowany baner, wsparcie dla 44 języków, integrację Google Analytics + Tag Manager

Professional: od 34€ za domenę miesięcznie – monitor nieklasyfikowanych cookies
FREE: dla dwóch domen, do 10 skanowanych stron dla domeny, 10.000 wyświetleń witryny miesięcznie,

LITE: 8€ – 100 zeskanowanych stron dla domeny, nielimitowana liczba wyświetleń witryny miesięcznie, subskrypcja roczna, wycena dla dwóch domen

STANDARD: 1000 zeskanowanych stron dla domeny, nielimitowana liczba wyświetleń witryny miesięcznie, subskrypcja roczna, wycena dla dwóch domen

PLUS: 3000 zeskanowanych stron dla domeny, nielimitowana liczba wyświetleń witryny miesięcznie, subskrypcja roczna, wycena dla dwóch domen, dostępny trial.
Free: 100 skanowanych stron, 25.000 wyświetleń miesięcznie, podstawowa customizacja

Basic: – 10€ za domenę – 600 skanowanych stron, 100.000 wyświetleń miesięcznie, customizowany baner cookies (z opcjami brandingu)

Pro: – 20€ za domenę, 4000 skanowanych stron, 300.000 wyświetleń miesięcznie, customizowany baner cookies (geo-targetowany)

Ultimate: 40€ za domenę – 8.000 skanowanych stron, nielimitowana liczba wyświetleń, customizowany baner cookies (geo-targetowany), brak logotypu CookieYes
Link Cookiebot CookieFirst CookieHub Cookie Information Cookie Script CookieYes

 

Analiza plusów i minusów poszczególnych narzędzi

Przed wyborem najlepszego rozwiązania dla naszej witryny w pierwszej kolejności należy uwzględnić liczbę odwiedzających użytkowników w skali miesiąca oraz liczbę podstron. Jeżeli posiadamy małego bloga lub prostą stronę osobistą – wybranie rozwiązania darmowego powinno okazać się wystarczające. 

Co jednak gdy posiadamy większą witrynę, taką jak na przykład sklep internetowy? Tutaj skala przedsięwzięcia zobowiązuje nas do inwestycji w rozwiązanie komercyjne. W firmie Convertis, po wielokrotnych analizach i wdrożeniach jesteśmy zwolennikami rozwiązania Cookiebot.  Tę opinię potwierdzają także nasi klienci, którzy często decydują się na jego implementację. 

Jeżeli zamierzasz dopiero wdrożyć Consent Mode w swojej witrynie to zachęcamy Cię do skorzystania z naszego linku afiliacyjnego:

usercentrics.sjv.io/CONVERTIS

Ochrona danych osobowych użytkownika to już nie tylko dobra praktyka. To wymóg prawny, który jako właściciele witryn ecommerce musimy spełniać! Dlatego tak ważne jest bycie na bieżąco z nowinkami w świecie handlu elektronicznego. Zapisz się już dziś do bezpłatnego newslettera Convertis i nie przegap najnowszych aktualizacji! Skorzystaj z formularza poniżej lub odwiedź stronę convertis.pl/newsletter/.