Black Friday, Darmowa Dostawa, czy Cyber Monday? Nie bierz w tym udziału!

23 listopada 2018

Możesz posłuchać podcastu powyżej lub obejrzeć video na YouTube. Oglądając zasubskrybuj, proszę mój kanał Ekomersowa Kawa.  A jeśli jesteś ciekawy kolejnych filmików, kliknij Dzwoneczek, będziesz otrzymywał powiadomienia, gdy wrzucę coś nowego.

 

Black Friday, Cyber Monday, dzień darmowej dostawy, trzy święta i wszyscy Ci mówią „Bądź tam!”, „Promuj się!”, „Przygotuj się na to!”, a ja Ci mówię „Nie! Zapomnij o tym, nie bądź tam!”, szczególnie jak masz mały, średni sklep do miliona obrotu miesięcznie. Dlaczego? To już za chwilę. Co zrobisz w zamian? Na samym końcu.

Dlaczego nie?

Jeden podstawowy argument – wszyscy tam będą, wszyscy będą walczyć o uwagę klienta i o jego kasę.

“A skoro wszyscy tam będą, wszyscy będą walczyć o uwagę klienta to stawki reklamy będą rosły.”

Czyli jeśli chcesz się promować tego dnia w kanale na Facebook, na Adwords’ie, na Ceneo, to ludzie będą klikać, klikać, klikać i będą szukać najtańszej ceny, bo to jest dzień, gdzie się szuka najtańszej ceny, więc musisz spuścić majtki, żeby się wyróżnić. A będzie ciężko, nie dość, że stawka jest wysoka, to jeszcze ciężko się wyróżnić.

Weź pod uwagę, że na Super Bowl (taki puchar amerykańskiej ligi), trzydzieści sekund kosztuje pięć milionów dolarów, reklamy w telewizji. Firmy starają się tam zrobić jak najlepsze wideo, które będzie niesamowite i wszyscy je zapamiętają pod pewnymi względami. Te firmy są majstersztykiem, bo mają ogromne budżety, pewnie też z kolejne pięć milionów dolarów, więc oni wszyscy o to walczą. A Ty, mając mały, średni sklep internetowy, czy masz taki budżet? Więc jeśli chcesz tego dnia promować siebie, swój sklep, to ja się pytam po co?

Po co chcesz promować się na Black Friday?

Bo być może zdobędziesz nowych klientów, być może sprzedasz dużo, ale czy na tym zarobisz? Czy tylko będziesz mielił kasę? Mielił kasę cały czas.

“Ja mówię „Daj se spokój”, no bo oprócz tego, że reklama jest droga, to jeszcze musisz spuścić majtki czy spodnie, jak to się mówi, z ceną, żeby się wyróżnić, bo czym się innym wyróżnić?”

Dla kogo warto być tego dnia?

Tego dnia ciężko będzie się wyróżnić czymkolwiek oprócz ceny, więc olej, olej dzień darmowej dostawy, olej Black Friday, olej Cyber Monday. Chyba że… masz powracających klientów,masz klientów stałych, którzy tego dnia pójdą do konkurencji, bo będzie taniej albo chcą kupić, a u Ciebie tego nie ma. No to wtedy dla nich można to zrobić. Można im wysłać newsletter’a, można zareklamować się do nich, bo cena reklamy do tych klientów będzie tania i nie pójdą do konkurencji, a spełnisz ich oczekiwania.

Ale pozyskanie nowego klienta tego dnia będzie strasznie drogie. Może nie warto?

“Może warto zawalczyć tylko o tych istniejących, jeśli już!”

To wszystko zależy od Twojej strategii marketingowej i tego, jaką masz relację z klientami i czy warto.

Co zamiast Black Friday, Cyber Monday?

Ok, mówię „Nie rób”, to co w zamian?

“Jest prosta rzecz – zrób swoje święto, swoje święto, gdzie będziesz wykupował reklamę, gdzieś, gdzie nie będziesz musiał konkurować z tysiącem innych firm, setką twoją konkurencji o uwagę tego jednego klienta.”

Wtedy zrób super promocję, wtedy zrób kampanię promocyjną, wtedy ściągnij majtki i przygotuj się na to, tak jakbyś się przygotowywał na Cyber Monday czy Black Friday czy dzień darmowej dostawy. A wtedy będzie to dużo tańsze i dużo bardziej skuteczne, bo możesz zdobyć dużo więcej klientów. I to Ci polecam, to może być dzień urodzin Twojej firmy, to może być jakiekolwiek inne święto, które sobie wybierzesz, które ci pasuje i wiesz, że, na przykład, to jest sezon na Twoje produkty, bo oczywiście nie warto tego robić poza sezonem na twoje produkty. Można, ale  trzeba się zastanowić, jak to wpłynie na całość, a można dwa święta zrobić swoje, tak?

Twoje własne święto

Dlatego proponuję dzień, a może nawet święto Twojego sklepu, czy urodziny Twojego sklepu. Ale już nie przedłużając, bo kawa stygnie, trzeba ją wypić i iść do roboty to na koniec zapraszam Cię jeszcze na Instagrama, na Ekomersową Kawę, tam się spotkajmy, instastory i posty i tak dalej.  Zobaczysz, myślę, że to będzie całkiem niezłe uzupełnienie tego, co ja tutaj mówię. Do usłyszenia i do zobaczenia.

Nie rób kampanii na Cyber Monday, Black Friday i dzień darmowej dostawy! Zrób coś innego w zamian, gdzie nie będziesz musiał walczyć z swoją konkurencją o uwagę Twoich klientów. Powodzenia!