Marketing Automation – symulacja kosztów i zysków, czyli zobaczmy jak to wygląda na przykładowych liczbach.
Bazując na rozmowach z firmami, które są dostawcami rozwiązań Marketing Automation (dalej MA), z osobami, które z takich narzędzi korzystają, a także na naszym doświadczeniu przygotowaliśmy bardzo prostą symulację. Jest to uproszczenie, by pokazać szacunkowe koszty, ale także i zyski , które generuje Marketing Automation.
Założenia symulacji
- Zyski: Zakładamy, że wdrożenie MA przełoży się dwojako na finanse sklepu:
-
- zwiększenie obrotu dzięki zwiększeniu wartości koszyka, a także dzięki zwiększaniu konwersji w sklepie
- zwiększeniu zyskowności w sklepie dzięki temu, że zapłacimy mniej za reklamę
- Koszty – w zależności od obrotu zakładamy, że sklep wykupi mniejsze lub większe pakiety Marketing Automation, a co za tym idzie będzie potrzebował różne ilości pracy, które będą do wykonania. Bazujemy tutaj na naszym doświadczeniu i zdrowym rozsądku.
- Dla uproszczenia przyjmujemy, że nie mamy Proof of Concept (bezpłatnego okresu testowego).
Stawka godzinowa = 100 zł / h
Przyjęliśmy taką stawkę uśrednioną: programista zarabia zazwyczaj więcej, a np. grafik mniej, freelancer może mieć niższą stawkę, agencja wyższą, itd.
Przykładowa tabela uwzględnia najważniejsze koszty (czyli koszt samego narzędzia oraz koszt prac związanych z jego uruchomieniem oraz optymalizacją) i właśnie na ich podstawie obliczymy całkowity koszt przedsięwzięcia.
Symulacja kosztów
Uruchomienie Marketing Automation
(to przede wszystkim koszt prac po Twojej stronie. W zależności od wielkości sklepu proces jest bardziej skomplikowany)
Miesięczny obrót sklepu | Ilość prac jednorazowych na start* [h] | Koszt prac |
---|---|---|
300 000 zł | 65 | 6 500 zł |
1 000 000 zł | 210 | 21 000 zł |
3 000 000 zł | 345 | 34 500 zł |
W tej tabelce uwzględniliśmy czas potrzebny na:
- wybór oferty – spotkania z oferentami, analiza ofert, podjęcie decyzji, negocjacje, dogranie umowy
- integrację – jeśli istnieje gotowa integracja, połączenie systemu z Twoim sklepem nie powinno zająć wiele czasu, jeśli jej * nie ma – może to być czasochłonne, do tego dochodzą inne prace programistyczne np. związane z analityką czy feedem produktowym
- poznanie narzędzia – szkolenie i nauka (zakładając, że dostawca systemu nie obsługuje go sam)
- ustalenie strategii i ustawienie pierwszych scenariuszy, a także przygotowanie materiałów takich jak grafiki oraz copy
Więcej na ten temat piszemy w tym artykule.
Comiesięczne koszty w pierwszym roku
koszt narzędzia miesięcznie | koszt prac miesięcznie | suma kosztów miesięcznie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Miesięczny obrót sklepu | koszt narzędzia (opcja minimum) | koszt narzędzia (opcja zaawansowana) | ilość prac [h] | koszt prac | suma kosztów (opcja minimum) | suma kosztów (opcja zaawansowana) |
300 000 zł | 1 500 zł | 4 500 zł | 12 | 1 200 zł | 2 700 zł | 5 700 zł |
1 000 000 zł | 2 500 zł | 7 000 zł | 40 | 4 000 zł | 6 500 zł | 11 000 zł |
3 000 000 zł | 7 000 zł | 12 000 zł | 70 | 7 000 zł | 14 000 zł | 19 000 zł |
Comiesięczne koszty w drugim roku
koszt narzędzia miesięcznie | koszt prac miesięcznie | suma kosztów miesięcznie | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Miesięczny obrót sklepu | koszt narzędzia (opcja minimum) | koszt narzędzia (opcja zaawansowana) | ilość prac [h] | koszt prac | suma kosztów (opcja minimum) | suma kosztów (opcja zaawansowana) |
300 000 zł | 1 725 zł | 5 175 zł | 12 | 1 200 zł | 2 925 zł | 6 375 zł |
1 000 000 zł | 2 875 zł | 8 050 zł | 40 | 4 000 zł | 6 875 zł | 12 050 zł |
3 000 000 zł | 8 050 zł | 13 800 zł | 70 | 7 000 zł | 15 050 zł | 20 800 zł |
Zwróć uwagę, że w drugim i następnych latach odpadają Ci koszty związane z wdrożeniem i nauką narzędzia. Ale za to weź pod uwagę możliwość wzrostu ceny samego narzędzia, po pierwsze ze względu na waloryzację, po drugie ze względu na zwiększenie Twojej bazy oraz ilości użytkowników. Dlatego w naszej symulacji bezpiecznie założyliśmy 15% wzrost kosztu narzędzia.
Symulacja zysków
Poniższe tabele pokazują dodatkowe zyski wygenerowane zyski przez Marketing Automation.
Zysk jest generowany przez dodatkowy przychód, a także przez zwiększoną zyskowność całego zysku.
W ostatniej kolumnie jest pokazany tylko ten dodatkowy zysk wygenerowany przez MA, czyli jest to różnica między zyskiem z MA a zyskiem bez MA.
Przy estymacji zysku zakładamy:
- Wzrost przychodu:
- przez pierwsze 3 miesiące nie odnotujesz wzrostu przychodów wynikającego z wdrożenia Marketing Automation,
- w miesiącach 4-6 zakładamy, że uzyskasz wzrost przychodów o 5%,
- miesiącach 7-12 o 10%.
-> to daje łącznie wzrost obrotu o 6,25% w ciągu pierwszego roku
- W drugim roku zakładamy od pierwszego do ostatniego miesiąca 10% wzrostu obrotów dzięki Marketing Automation.
- Załóżmy, że Twój zysk to 10% przychodów. (Wiemy, że wiele ecommerce takiego zysku nie osiąga, ale dla ułatwienia obliczeń przyjęliśmy tę liczbę. Jeśli masz mniejszy zysk to odpowiednio sobie przelicz.)
Estymacja zysku za pierwszy rok
Miesięczny obrót sklepu | Zysk sklepu obecnie | Wzrost obrotu dzięki MA | Dodatkowa zyskowność dzięki MA | dodatkowy ZYSK MIESIĘCZNY dzięki MA |
---|---|---|---|---|
300 000 zł | 10% | 7% | 5% | 3 705 zł |
1 000 000 zł | 10% | 7% | 5% | 12 350 zł |
3 000 000 zł | 10% | 7% | 5% | 37 050 zł |
Estymacja zysku za drugi rok
Miesięczny obrót sklepu | Zysk sklepu obecnie | Wzrost obrotu dzięki MA | Dodatkowa zyskowność dzięki MA | dodatkowy ZYSK MIESIĘCZNY dzięki MA |
---|---|---|---|---|
300 000 zł | 10% | 10% | 5% | 4 650 zł |
1 000 000 zł | 10% | 10% | 5% | 15 500 zł |
3 000 000 zł | 10% | 10% | 5% | 46 500 zł |
Zauważcie, że zysk dla małych sklepów jest niewielki. Czy warto więc poświęcać tyle wysiłku ?
Zwrot z inwestycji – czyli czy MA zwróci się?
Znając koszty oraz przychody łatwo możesz obliczyć jakiego zwrotu z inwestycji możesz się spodziewać.
Liczymy ROI w pierwszym roku i osobno w drugim roku.
Pierwszy rok:
Miesięczny obrót sklepu | dodatkowy ZYSK MIESIĘCZNY | Koszty MA (środkowa wartość z naszych widełek) | Koszt uruchomienie MA (średnio na miesiąc) | Różnica ZYSK – KOSZTY (miesięcznie) | ROI |
---|---|---|---|---|---|
300 000 zł | 3 705 zł | 4 200 zł | 542 zł | -1 037 zł | -25% |
1 000 000 zł | 12 350 zł | 8 750 zł | 1 750 zł | 1 850 zł | 21% |
3 000 000 zł | 37 050 zł | 16 500 zł | 2 875 zł | 17 675 zł | 107% |
Drugi rok:
Miesięczny obrót sklepu | dodatkowy ZYSK MIESIĘCZNY | Koszty MA (środkowa wartość z naszych widełek) | Koszt uruchomienie MA (średnio na miesiąc) | Różnica ZYSK – KOSZTY (miesięcznie) | ROI |
---|---|---|---|---|---|
300 000 zł | 4 650 zł | 4 650 zł | 0 zł | 0 zł | 0% |
1 000 000 zł | 15 500 zł | 9 463 zł | 0 zł | 6 038 zł | 64% |
3 000 000 zł | 46 500 zł | 17 925 zł | 0 zł | 28 575 zł | 159% |
Wnioski
Wszystko zależy od tego jaki masz ROI w Twoim biznesie, a także jak dobrze zaimplementujesz MA. Przy małych sklepach trudno uzyskać satysfakcjonujący zwrot, który by uzasadniał taką ilość pracy nad MA.
Oczywiście weź pod uwagę, że są to tylko symulacje – nikt nie jest w stanie przewidzieć, czy uda się je zrealizować. A może uda się je przekroczyć? Tego też nie wiemy. Pamiętaj, że do obliczeń przystąpiliśmy upraszczając temat – w innym wypadku ilość danych i możliwych wariantów pewnie zniechęciłaby do obliczeń większość osób, które chcą podejść do tematu.
Pamiętaj, że inwestycja w Marketing Automation ma również inne cele niż zwiększenie przychodów i zysków. Cele te, takie jak lojalizacja klientów (więcej o tym, jakie to ważne możesz przeczytać w naszym artykule Lojalizacja klientów sklepu internetowego – po co mi to?), mogą nie przynieść korzyści widocznych w krótkim okresie, ale mogą być istotne dla strategii długoterminowej (3-5-letniej).
Zrób własną symulacje
Przygotowaliśmy dla Ciebie specjalny plik, gdzie wpisując własne dane możesz zasymulować jakie powinien dać Ci wyniki MA, by warto było w niego inwestować. Plik jest oparty o powyższe założenia. Aby dokonać obliczeń, utwórz kopię tego dokumentu na swoim dysku Google lub pobierz ten plik do Excela.
Przejdź do pliku, by dokonać obliczeń