Marketing Automation – co to jest?

Marketing Automation to pojęcie używane bardzo często w powiązaniu z branżą e-commerce, ale nie tylko. Oferty systemów do automatyzacji są pełne nie zawsze zrozumiałych terminów, w gąszczu których można się pogubić. Co gorsza niektóre systemy nazywają różne funkcje po swojemu, przez co ciężko porównać kilka ofert ze sobą. Co właściwie oznacza Marketing Automation i na czym polega? Czym są systemy Marketing Automation? Jakie mają funkcje i czemu służą? W osiągnięciu jakich celów są przydatne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Marketing Automation - co to jest?

Czym jest Marketing Automation?

Systemy do Marketing Automation to oprogramowanie, którego celem jest zautomatyzowanie komunikacji z użytkownikami. Celem jest precyzyjne dotarcie do odpowiednich osób z odpowiednimi treściami i w dodatku w odpowiednim czasie, a przez to osiągnięcie zamierzonego efektu (np. sprzedaży). Marketing Automation jest kojarzone głównie z użytkownikami stron internetowych i komunikacją online. Ale okazuje się, że w dzisiejszym świecie, gdzie synergia działań online i offline oraz omnichanell zyskują na znaczeniu, Marketing Automation potrafi wykroczyć poza sferę wirtualną. Niektóre z systemów wiążą dane dotyczące zachowań na stronie internetowej z tymi, które pojawiają się w kontakcie z klientem offline.

Systemy do automatyzacji nie tylko gromadzą dane behawioralne (czyli oparte na zachowaniu w witrynie, a także poza nią) i transakcyjne (czyli dotyczące dokonanych zakupów) o użytkownikach strony. Wykorzystują one również te dane po to, aby segmentować bazę odbiorców i poprzez spersonalizowane komunikaty odpowiadać na zapotrzebowanie każdego usera, serwując mu komunikat czy ofertę “szytą na miarę”.

Systemy Marketing Automation pozwalają na komunikację z odbiorcą na każdym etapie lejka zakupowego. Pozwala to na docieranie z odpowiednimi komunikatami zarówno do potencjalnych jak i aktualnych klientów, a także lojalizowanie tych, którzy już coś u nas kupili.

Działania Marketing Automation

Większość systemów Marketing Automation pozwala przede wszystkim na:

  • zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę
  • segmentowanie użytkowników (czyli podział ich na grupy, które mają ze sobą coś wspólnego – najprostszy przykład to segment kobiet oraz segment mężczyzn)
  • scoring użytkowników (przyznawanie im punktów za określone akcje)
  • następnie możliwość tworzenia oddzielnych scenariuszy dla użytkowników o różnej ilości punktów
  • wysyłkę spersonalizowanych komunikatów (m.in. maili, web-pushy, sms-ów)
  • dynamiczne wyświetlanie na stronie treści dostosowanych do zachowania danego użytkownika (banerów, pop-upów czy rekomendacji produktowych, które pokazują rekomendacje np. na podstawie oglądanych przez daną osobę produktów lub odwiedzanych kategorii)

Niektóre systemy Marketing Automation posiadają znacznie szerszy wachlarz funkcjonalności, które mogą okazać się dla Ciebie przydatne. Są to:

  • CRM (baza informacji o klientach)
  • program lojalnościowy
  • chat
  • kreator landing page (dzięki któremu szybko i bez potrzeby kodowania stworzysz podstronę np. dedykowaną jakiejś akcji promocyjnej)
  • zapis na powiadomienie o dostępności wyprzedanego produktu
  • widget social proof (dzięki niemu możesz pokazać ile osób oglądało lub kupiło dany produkt)
  • wishlista
  • spięcie z Facebook Ads i Google Ads
  • Voice Commerce (wyszukiwanie głosowe)
  • targetowanie pogodowe
  • analizę RFM (system ocenia wartość użytkownika na podstawie: czasu od ostatniego zakupu, częstotliwości dokonywania zakupów oraz ich wartość w określonym czasie i na tej podstawie segmentuje bazę)

Zauważ, że większość tych funkcjonalności można wprowadzić w sklepie internetowym bez systemu Marketing Automation przy pomocy programisty lub przez pojedyncze zewnętrzne systemy. Narzędzia spod znaku Marketing Automation mają właśnie tę zaletę, że niejako “wyręczają” programistów oraz zastępują kilka systemów jednym.

Jeśli czeka Cię wybór narzędzia Marketing Automation oraz przeraża mnogość funkcji i dostępnych systemów… spokojnie – przygotowaliśmy przewodnik z myślą o tym, by pomóc Ci przez to przebrnąć i uczynić wybór znacznie łatwiejszym. Według nas w pierwszej kolejności powinieneś się zastanowić, czy w ogóle potrzebujesz narzędzia do Marketing Automation, a dopiero później dowiedzieć się, jak tego wyboru dokonywać.

Kontakt w sprawie współpracy

Chcesz nawiązać z nami współpracę w związku z naszymi rankingami lub przewodnikami? Napisz do nas: rankingi@convertis.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarze są publikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.