Rzeczy niemożliwe od ręki, na cuda potrzebujemy kilku dni. Case study spółki Pora na Pola
Ile razy, słyszeliście: “Nie da się”? Nasz Klient – spółka Pora na Pola – słyszał to kilkakrotnie, ponieważ mierzył się z problemem, którego nie można było rozwiązać w standardowy sposób. Po rozmowach z kilkoma agencjami, trafił do nas. To, co zdaniem innych było niewykonalne, jednak okazało się możliwe do zrealizowania. I właśnie takie zadania lubimy najbardziej, wymagające od nas “gimnastyki” programistycznej Co stanowiło problem i jak go rozwiązaliśmy? Koniecznie przeczytajcie.
Efekty naszej pracy
Dzięki współpracy z nami klient zyskał:
Zrealizowaliśmy to, co teoretycznie było niemożliwe. Nie zatrzymaliśmy się na poziomie standardowych rozwiązań, dobrze, to było dla nas za mało 😉 – szukaliśmy innych sposobów. Finalnie przemodelowaliśmy proces założony przez Klienta i osiągnęliśmy cel:
- W jednym koszyku lądują produkty przypisane do oddzielnych spółek – muszą być oddzielnie rejestrowane. Presta nie ma dedykowanego rozwiązania takiego problemu – dlatego stworzyliśmy swoje.
- Pokazaliśmy, co jeszcze można zrobić, by było bardzo dobrze. Zaproponowaliśmy zmiany, dzięki którym konkretne zadania zostały zrealizowane bardziej kompleksowo.
- Doradziliśmy jakie funkcjonalności możemy jeszcze wdrożyć, aby poprawić działanie sklepu. Rozszerzyliśmy zakres ich działania i zaproponowaliśmy konkretne rozwiązania.
- Doradziliśmy biznesowo i procesowo. Analizowaliśmy i opiniowaliśmy możliwość wdrożenia pożądanych rozwiązań, których potrzebował Klient. Dzięki temu Klient polegając na wiedzy Ekspertów Convertis, miał jasny obraz, co i w jaki sposób można zrealizować, a co jest niemożliwe do wdrożenia.
Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?
“Kawał dobrej roboty” – tak określił efekt współpracy nasz Klient. Jak go osiągnęliśmy?
- Doradztwo biznesowo-procesowe – Klient oczekiwał od nas jednoznacznych opinii, których mogliśmy dostarczyć, krytycznego spojrzenia na jego pomysły, a także podpowiedzi rozwiązań, które będą wartościowe. To nasza mocna strona – łączymy pomoc programistyczną z zasobami typowymi dla ecommerce. Mamy też zoptymalizowane procesy – dzięki nim łatwiej zarządzać wspólną pracą i celami.
- Rozpoznanie potrzeb Klienta – skupiliśmy na konkretnych potrzebach, a nie na gotowych scenariuszach rozwiązań, które opracował nasz Klient. Zanim rozpoczęliśmy prace programistyczne, bardzo szczegółowo poznaliśmy problemy i ich podłoże – “od podszewki”. To podejście bardzo pomaga w zabezpieczeniu się przed niespodziewanymi, dodatkowymi pracami. Wiemy też, że na każdym etapie prac rozumiemy się – czasem wymaga to długich rozmów, dociekania – ale zawsze ten czas jest wartościowy!
- Wybór właściwych rozwiązań – dobrze znając potrzeby, dopasowaliśmy rozwiązania rozsądne budżetowo i możliwe wdrożeniowo, które odpowiadały na problemy Klienta.
Co na ten temat napisał nasz Klient?
“Dla nas ważne było usłyszeć od kogoś, kto zna temat, że nie da się się zrealizować scenariusza, który wymyśliliśmy – to ważniejsze i lepsze niż mydlenie oczu “może się uda” – przynajmniej wiedzieliśmy na czym stoimy.”
Podział 1 zamówienia na kilku sprzedawców – Pora na Pola
Pora na Pola to internetowy targ dobrego jedzenia. Jego Klienci mają dostęp do naturalnej, świeżej żywności pochodzącej od lokalnych dostawców i wytwórców. Sklep jest pomostem pomiędzy wymagającymi, poszukującymi wysokiej jakości produktów Klientami a wyselekcjonowanymi, zaufanymi rolnikami, wytwórcami i rzemieślnikami, którzy takich produktów mogą dostarczyć – “prosto z pola” na Ich stoły.
Pora na Pola jest spółką akcyjną opartą na społecznym finansowaniu. Ma za sobą trzy emisje akcji spółki:
- w pierwszej rundzie emisyjnej w 2019 r. spółka zebrała ponad 260 tys. zł;
- rok później było to 900 tys. zł;
- trzecia emisja akcji w roku 2021 zakończyła się imponującym wynikiem ponad 2 mln 600 tys. zł.
Akcjonariuszami Pora na Pola są dostawcy, rolnicy, mali producenci, Klienci targu, pracownicy spółki oraz ponad 1500 prywatnych inwestorów.
W 2020 roku Pora na Pola została laureatem nagrody Startupy Pozytywnego Wpływu, nad którą czuwa Kozminski Business Hub – spółka zależna Akademii Leona Koźmińskiego. Do tego grona dołączają organizacje, marki, kooperatywy, które, wykorzystując nowoczesne technologie, wdrażają rozwiązania odpowiadające najważniejszym współczesnym wyzwaniom. Ich działalność ma realny, pozytywny wpływ na społeczeństwo, podnoszenie jakości życia i tworzenie nowych form współdziałania na rzecz równowagi ekonomicznej.
Główne wyzwania
Nasz Klient zdecydował się na poszerzenie swojej oferty o kolejną kategorię produktową – wyselekcjonowane napoje alkoholowe. Za sprzedaż napojów alkoholowych odpowiedzialna jest nowo powstała spółka Pole i Alkohole, a za regularne produkty spożywcze spółka Pora na Pola. Oba rodzaje produktów miały być sprzedawane przez dwie odrębne spółki w ramach jednego e-sklepu – jak już pisaliśmy, nie jest to możliwie na poziomie gotowych rozwiązań oferowanych przez platformę Prestashop.
Pierwsze wyzwanie:
- jak, korzystając z innych rozwiązań, przemodelować proces sprzedaży, by w praktyce osiągnąć cel Klienta – rozdzielność sprzedaży i koszyka zamówienia na dwie spółki?
Drugie wyzwanie:
- czy możliwe jest podzielenie finalnej płatności za zamówienie tak, by kwota za zakupione alkohole trafiała bezpośrednio na konto spółki Pole i Alkohole, a kwota za inne, regularne produkty do spółki Pora na Pola? Czy napisanie konkretnego modułu rzeczywiście rozwiąże problem Klienta?
Trzecie wyzwanie:
- jak kompleksowo zabezpieczyć ścieżki dostępu do napojów alkoholowych dla niepełnoletnich Klientów sklepu?
Główne cele współpracy
- Wdrożenie funkcjonalności umożliwiających podział zamówienia i przypisywanie produktów do konkretnego, sprzedającego je podmiotu oraz innych wymaganych prawnie rozwiązań, wskazujących na rozdzielność spółek.
- Analiza wykonalności wdrożenia pozwalającego na rozdzielenie płatności za zamówienie na etapie jej księgowania. Finalnie zaopiniowaliśmy brak możliwości zrealizowania tej funkcji zgodnie z zamysłem Klienta, gdyż nie w konsekwencji nie byłoby ono korzystne dla NIEGO – temat rozwijamy w dalszej części tekstu.
- Stworzenie funkcjonalności ograniczającej dostęp do produktów alkoholowych, jeśli Klient nie złoży oświadczenia o pełnoletności.
- Zasugerowaliśmy Klientowi, by przeanalizować wszystkie przypadki, kiedy odbiorca może mieć styczność z alkoholem i zabezpieczyć również te ścieżki. To wymagało stworzenia scenariuszy odpowiedzi systemu na podejmowane przez użytkownika działania.
Dlaczego klient wybrał nas jako partnera?
Jak stwierdził nasz Klient: “Przeprowadziliśmy kilka rozmów z poleconymi agencjami zajmującymi się Prestą – call z Wami wyszedł najlepiej, potem przesłaliście sensowną wycenę i udało się płynnie ustalić wszystkie detale; to zaważyło na wyborze Convertis.” Dosłownie stajemy na głowie, aby nasza komunikacja z klientem była klarowna. Wiemy że to nasza mocna strona, tak samo jak to, że jesteśmy ekspertami od PrestaShop.
Co zoptymalizowaliśmy?
-
Jeden sklep - dwa podmioty sprzedające. Jak rozwiązaliśmy ten problem?
Wiemy już, że rozdzielenie sprzedaży na dwa podmioty w ramach jednego sklepu nie jest możliwe na poziomie technicznym – platforma Prestashop nie oferuje takiego rozwiązania. Standardem jest: jeden podmiot – jeden sklep – jeden koszyk zakupowy. Pomimo tego ograniczenia, znaleźliśmy inne rozwiązanie, które spełnia wszystkie formalne wymagania związane z rozdzielnością sprzedaży.
-
Podzielony koszyk zamówienia
Końcowym wynikiem procesu miało być wyraźne rozdzielenie zamówień na poziomie koszyka bez zakłócania procesu zakupowego. Dla odbiorcy końcowego miało być jasne, że sprzedaż alkoholi prowadzi spółka Pole i Alkohole, a sprzedażą innych produktów zajmuje się spółka Pora na Pola.
Rozwiązanie oparliśmy na możliwościach, jakie daje przypisywanie produktom konkretnych atrybutów. Wprowadziliśmy dwie nowe cechy: alkoholowe/niealkoholowe. Na tej podstawie dochodzi do rozróżnienia produktów i spółek prowadzących ich sprzedaż. Koszyk zakupowy podzielony jest pomiędzy dwa podmioty, do których przypisywane są konkretne produkty.
-
Łatwe zarządzanie w back-endzie
Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Jest bardzo wygodne w obsłudze na poziomie zarządzania produktami w back-endzie – nie wymaga podejmowania skomplikowanych działań, by każdy nowo wprowadzony produkt był przypisany do spółki, która prowadzi jego sprzedaż.
-
Istotne detale
Informacja o tym, jaki podmiot odpowiedzialny jest za sprzedaż produktu, powinna pojawić się nie tylko w koszyku zakupowym. To małe, ale ważne w kontekście prawnym detale, o które trzeba było zadbać na etapie:
- akceptacji regulaminu – dokonanie zamówienia zawsze jest związane z koniecznością akceptacji regulaminu sklepu; wprowadziliśmy dwa checkboxy, ponieważ sprzedaż prowadzą dwie spółki;
- podsumowania zamówienia – tutaj również pojawia się informacja o tym, jaki podmiot jest odpowiedzialny za sprzedaż.
-
Podzielona płatność - ważne, żeby wiedzieć, czego zrealizować nie można
Rozdzielenie płatności za zamówienie – czyli zaksięgowanie jej na dwóch odrębnych kontach – było bardzo istotne dla naszego Klienta. Według Jego zamysłu, kwota za zakupione alkohole trafiałaby do spółki Pole i Alkohole, a za regularne produkty do spółki Pora na Pola; cały proces miał być zautomatyzowany. Klient radził się w tej kwestii innych wykonawców, którzy stwierdzali, że nie da się tego wykonać, ale nadal nie miał 100% pewności.
Przeanalizowaliśmy zagadnienie i potwierdziliśmy to, co Klient już wiedział – pomysłu nie można było zrealizować. Naszą opinię poparliśmy konkretnymi argumentami. O ile taką funkcjonalność można by napisać – teoretycznie było to możliwe – to na poziomie praktycznym nie rozwiązałaby ona problemu Klienta. Clue sprawy stanowią ograniczenia po stronie zewnętrznego serwisu odpowiedzialnego za płatności internetowe. Ze względu na wiele obostrzeń natury finansowo-prawnej, usługa nie jest dostępna.
-
Ograniczenie dostępu do produktów alkoholowych
Zamierzeniem Klienta było stworzenie funkcjonalności, która blokowałaby dostęp do produktów alkoholowych niepełnoletnim użykownikom. Początkowo miała ona dotyczyć jedynie kategorii alkohole. Po przeanalizowaniu zagadnienia doradziliśmy, by rozszerzyć tę funkcjonalność, ponieważ punktów styku z produktami alkoholowymi podczas działań podejmowanych przez użytkownika na stronie było znacznie więcej.
-
Zastosowane rozwiązania
Produkty alkoholowe nie są dostępne dla Klientów sklepu, dopóki nie wykonają oni konkretnych, wymaganych przez system akcji. Na tym etapie nie mogą nawet zobaczyć oferty – na zdjęcia produktów alkoholowych nałożona jest blenda, niewidoczna jest ich nazwa i cena. Pojawiający się pop-up informuje użytkownika, że oferta alkoholi dostępna jest jedynie dla pełnoletnich i zalogowanych użytkowników. Drugi etap weryfikacji to złożenie oświadczenia pełnoletności podczas zakładania konta użytkownika.
Wprowadzone ograniczenia dostępu do wyrobów alkoholowych dotyczą:
- niezalogowanego użytkownika lub użytkownika nieposiadającego konta;
- użytkowników, którzy na etapie zakładania konta Klienta nie potwierdzili pełnoletności – nie złożyli oświadczenia przez zaznaczenie checkboxa.
-
Zabezpieczenie innych ścieżek dostępu
Wprowadzenie zabezpieczeń dostępu do alkoholi jedynie w ramach kategorii głównej produktów nie jest wystarczające, ponieważ produkty alkoholowe mogą pojawiać się na wielu innych listach i etapach ścieżki zakupowej. By zabezpieczenie było pełne, należało stworzyć scenariusze działań użytkownika, które mogą być punktami styku z produktami alkoholowymi. To rozwiązanie podpowiedzieliśmy Klientowi i finalnie wdrożyliśmy wielopoziomowe ograniczenia dostępu:
- na listach w ramach kategorii głównej alkohole i podkategorii produktowych;
- na listach tworzonych na etapie wyszukiwania produktów;
- na listach promocyjnych, listach nowych produktów i produktów polecanych;
- w koszyku zakupowym;
- w linku z produktem alkoholowym przesłanym do innego użytkownika.
Nasza rola
Ten projekt wymagał przeanalizowania dostępnych możliwości, ustalenia co i w jaki sposób należy zrobić, by końcowe wdrożenia rozwiązywały konkretne problemy Klienta. Ważną częścią tego procesu były konsultacje i doradztwo biznesowo-procesowe. Naszą rolą było zrozumienie potrzeb Klienta i stworzenie takich rozwiązań, dzięki którym osiągnął swoje cele biznesowe.
W kontekście zarządzania projektem duży nacisk położyliśmy na odpowiednią organizację pracy i zaplanowanie naszych zasobów. Czas wyznaczony na realizację projektu był stosunkowo krótki. Dodatkowo musieliśmy uwzględnić współpracę z programistą Klienta i jego zasoby czasowe.
A co mówi sam klient o wspólnie wypracowanych wynikach?
“Byliśmy bardzo zadowoleni z jakości wykonanej przez Was pracy – prace wykonane zostały z dużą starannością, bez problemów technicznych i bez potrzeby przypominania o poszczególnych punktach. Zmiany były na bieżąco omawiane, jak pojawiała się potrzeba calla Ewa [project managerka] szybko go zorganizowała – bardzo na plus. Jedyne, co mnie trochę uwierało, to szybkość komunikacji z Waszej strony – ale przy tak krótkim projekcie zazwyczaj jest to problem. Alkohole są już na naszej stronie (…) – kawał dobrej roboty. Myślę o nawiązaniu z Wami stałej współpracy jako supportu i wsparcia w developmencie.”
Antoni Dmowski, COO PoranaPola.pl
3 rady dla Ciebie
- Choć implementacja wielu końcowych rozwiązań nie jest skomplikowana, to nie można tego zrobić przy użyciu gotowych, standardowych modułów. Personalizacja funkcjonalności czy modułów pozwala na wdrożenie mniej typowych rozwiązań, które mogą być ważne dla rozwiązania konkretnego problemu.
- Kierowanie się z góry założonymi scenariuszami nie zawsze prowadzi do rozwiązania problemu. Dużo ważniejsze jest zrozumienie potrzeb – takie podejście otwiera na inne, alternatywne rozwiązania i pozwala lepiej dopasować je do założonych celów.
- Realizując projekty, szczególnie te mniej standardowe, warto współpracować z agencją, która reprezentuje proaktywne podejście do pracy – szuka nowych/innych rozwiązań, potrafi doradzić, dostrzec i wdrożyć jeszcze lepsze rozwiązania dla tych, które już zostały wymyślone.