Jeden moduł – dwa sposoby na odzyskanie i zwiększenie sprzedaży

Moduł zwiększający i odzyskujący sprzedaż

Wszyscy zastanawiają się, jak podnieść wyniki sprzedażowe – zdobyć nowych Klientów, pozyskać kolejne zamówienia; skupiają się na tym, co na zewnątrz sklepu. Ale czy zwróciliście uwagę na prosty fakt, że sprzedaż w sklepie często już “jest”, tylko potencjalne zamówienia giną po drodze? Nasz Klient określił  jeden z takich etapów, a my zaprojektowaliśmy moduł, który pomaga mu odzyskiwać sprzedaż i lepiej nią zarządzać. Efekt – ponad 100 odzyskanych zamówień w ciągu pierwszego miesiąca, a to dopiero początek. Przeczytajcie, co konkretnie daje nasz autorski moduł zapytania o dostępność produktów niedostępnych.

Efekty naszej pracy

Dzięki współpracy z nami klient zyskał:

Od zera stworzyliśmy moduł, który przenosi na wyższy level zarządzanie sprzedażą – pozwala badać zainteresowanie Klientów konkretnymi produktami. Jest to również narzędzie do odzyskiwania i zwiększania sprzedaży.

Moduł zapytania o dostępność produktów niedostępnych:

  • pozwala precyzyjnie określić na jakie produkty jest zapotrzebowanie – model obuwia w konkretnym rozmiarze; Klient wie, które produkty i w jakich rozmiarach domówić;
  • dostarcza informacji o trendach sprzedażowych – ułatwia zarządzanie sprzedażą, modelowanie zamówień, weryfikowanie założeń o rozkładzie rozmiarów;
  • umożliwia odzyskiwanie sprzedaży, czyli zamówienie produktu czasowo niedostępnego (brak w magazynie), jeśli tylko znów pojawi się w sklepie;
  • podnosi zadowolenie Klientów sklepu – Klienci w łatwy sposób informują o zainteresowaniu produktem czasowo niedostępnym; otrzymują powiadomienie, jak tylko zakup pożądanej rzeczy jest możliwy.

Koszt inwestycji w moduł zwrócił się naszemu Klientowi po niespełna miesiącu. Tylko w pierwszych 6 tygodniach używania modułu powiadomienia o dostępności produktów wygenerowały 131 dodatkowych zamówień.

Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?

Dostarczenie narzędzia, które rozwiązuje konkretny problem Klienta i przenosi na wyższy poziom część działania sklepu, zawsze jest powodem do zadowolenia. W tym przypadku nasz Klient ma ich jeszcze więcej. 

  • Koszt inwestycji w moduł zwrócił się Klientowi w ciągu niecałego miesiąca! 
  • Skala wykorzystania modułu jest bez wątpienia duża – po pierwszych 6 tygodniach jego używania do sklepu spłynęło 2,5 tysiąca zapytań o produkty niedostępne.
  • Ok. 25% powiadomień, które zostały wysłane automatycznie po uzupełnieniu stanu, zakończyło się sprzedażą. Ta sprzedaż inaczej nie miałaby miejsca!

Moduł stał się de facto narzędziem do odzyskiwania sprzedaży.

Jeden moduł – dwa sposoby na odzyskanie i zwiększenie sprzedaży

Jeden moduł – dwa sposoby na odzyskanie i zwiększenie sprzedaży

Nasz klient działa w branży fashion. Prowadzi duży sklep internetowy z obuwiem dla kobiet, dzieci oraz mężczyzn. Oprócz popularnych i lubianych marek, sprzedaje również buty pod marką własną. Prowadzi wielokanałowy, zintegrowany marketing on-line. Z powodzeniem konkuruje z innymi, dużymi platformami jak born2be czy Renee. 

Nasza współpraca trwa od kilku lat. Wspólnie realizowaliśmy różnorodne projekty rozwojowe, w tym tak poważne prace, jak przeniesienie sklepu na platformę Sote.

Jeden moduł – dwa sposoby na odzyskanie i zwiększenie sprzedaży

Główne wyzwania

Projektowanie modułów czy funkcjonalności od zera zawsze jest mierzeniem się z wieloma niewiadomymi. Określenie jak coś ma działać, jest wyzwaniem. Ale jeszcze większym bywa zobaczenie wyjątków – różnych akcji, sytuacji, zachowań użytkowników, które nie są standardowe i ryzyk, które za sobą pociągają. 

W określeniu ich na pewno pomagają takie praktyki jak wymiana doświadczeń, wewnątrz zespołowe konsultacje. Podczas takiej wymiany doświadczeń, ktoś z zespołu zapytał: A co jeśli… Pytanie dotyczyło tego momentu, w którym przedmioty pojawiają się w magazynie i do użytkowników automatycznie wysyłana jest wiadomość – “Już dostępne, możesz kupić”. Co jeśli w magazynie są jedynie 2 przedmioty, a chętnych jest 15? Taka sytuacja, może wygenerować dużo niepotrzebnych, złych emocji u Klientów. Tego nikt nie chce. 

Właśnie to pytanie, ta rozmowa sprawiła, że rozszerzyliśmy moduł o kolejną funkcjonalność – możliwość określenia liczby produktów, przy której automatyczne powiadomienie o dostępności jest wysyłane do Klientów. 

Nie wszystko da się przewidzieć. Ale testy, a przede wszystkim monitoring po wdrożeniu, pozwalają szybko wyłapać i naprawić nieprzewidziane lub niestandardowe błędy. Tego nigdy nie odpuszczamy. 

Główne cele współpracy

Nasz Klient, w kontekście zarządzania sprzedażą, zadał pytanie: “Które rozmiary konkretnych modeli butów najlepiej się sprzedają?” Potrzebował narzędzia, które pomoże badać potrzeby Klientów, umożliwi zbieranie szczegółowych danych, a docelowo przeniesie na wyższy level zarządzanie sprzedażą i zamówieniami.

Zamówienia obuwia u producentów i dystrybutorów rządzą się swoimi prawami – mają z góry narzucony harmonogram, częstotliwość. Dane były zatem kluczowe dla podniesienia ich efektywności, a tym samym skali sprzedaży.

Skala zamówień w sklepie jest duża – średnio kilkaset dziennie. Kontrolowanie zapotrzebowania nie jest proste, jeśli brak właściwego narzędzia. Nowa funkcjonalność miała to ułatwić – jasno pokazywać:

  • którego obuwia i w jakim rozmiarze brakuje w danym momencie
  • które produkty trzeba domówić,
  • które rozmiary globalnie są najbardziej popularne – by już na starcie zamawiać ich więcej.

W standardzie Sote nie ma funkcjonalności, która pozwala kontrolować dostępność produktu w tak szczegółowym kontekście. Tylko dedykowany moduł – zaprojektowany i zakodowany od zera – mógł rozwiązać problem. I tak zaczęliśmy pracować nad modułem zapytania o dostępność produktów niedostępnych.

Co zoptymalizowaliśmy?

Moduł zapytania o dostępność produktów niedostępnych pozwala:

  • sprawdzić zainteresowanie danym produktem – i modelem obuwia, i konkretnymi rozmiarami tego modelu;
    na podstawie danych znacznie efektywniej zarządzać zamówieniami towaru, co finalnie przekłada się na wyższą sprzedaż;
  • modelować zamówienia towaru na podstawie konkretnych potrzeb Klientów sklepu – konkretnych danych liczbowych;
    bardziej precyzyjne zarządzać stanami magazynowymi i samą sprzedażą;
  • odzyskiwać sprzedaż dzięki powiadomieniom o dostępności produktów niedostępnych;
  • poinformować Klientów sklepu o możliwości zakupu konkretnego przedmiotu, który nie jest dostępny i dokonać zakupu, kiedy tylko znów pojawi się w sklepie.

Co składa się na to rozwiązanie? Na jakie korzyści możesz liczyć? 

Powiadom mnie o dostępności

Ogromne ułatwienie dla Klienta sklepu, który chce kupić produkt niedostępny, jeśli tylko ten znów pojawi się w sprzedaży. Na karcie produktu widać, które numery obuwia są dostępne, a które nie. Po wybraniu numeru niedostępnego pojawia się pop-up z informacją: Możesz otrzymać powiadomienie, jak tylko produkt będzie dostępny.  W tym samym pop-upie wystarczy wpisać maila, na którego powiadomienie zostanie wysłane.

Z poziomu panelu zarządzania, treść tekstów w pop-upie jest edytowalna.

Szczegółowa informacja dla sklepu

Zapytania od Klientów spływają do panelu zarządzania tworząc listę zapytań o dostępność. W widoku listy każde zapytanie jest opisane przez:

  • rodzaj produktu,
  • kod produktu,
  • rozmiar,
  • adres e-mail pytającego,
  • status wiadomości (wysłane / niewysłane).

To ułatwia dostęp do wszystkich zapytań i zarządzanie nimi. Co ważne, otrzymane zapytanie jest precyzyjne – dotyczy konkretnego rozmiaru obuwia.

Zautomatyzowane zarządzanie zapytaniami oparte na cronie

Jeśli niedostępny produkt znów wchodzi na stan magazynowy, nie trzeba “ręcznie” wysyłać informacji do Klientów. Moduł zrobi to za Ciebie. Rozwiązanie oparte jest na cronie, który cyklicznie sprawdza i wysyła wiadomości. Całość jest sprzęgnięta ze stanami magazynowymi. Wiadomość o dostępności produktu jest wysyłana do Klientów automatycznie.

Konkretne dane dostępne od ręki

Nasz Klient chciał znać konkretne dane dotyczące zapotrzebowania na produkty. Co umożliwia mu moduł?

Na liście produktów sprawdza zainteresowanie Klientów modelem – jak często w ogóle ktoś pyta o dany produkt; widzi: globalną ilość zapytań o produkt od początku działania modułu oraz zerowaną ilość zapytań czyli liczbę osób, które zapytały o dostępność produktu i czekają na jego pojawienie się – na wiadomość z informacją: Tak, już jest na stanie.

Kiedy zagłębi się w opcje produktowe ma dostęp do jeszcze bardziej szczegółowych danych: ilość zapytań o dostępność konkretnego rozmiaru, co równa się ilości osób oczekujących na powiadomienie, że produkt w wybranym przez nich rozmiarze jest dostępny.

Moment informowania o dostępności 

Moduł pozwala na ustalenie, jaka ilość sztuk produktu inicjuje wysłanie informacji do Klientów, że produkt jest znów dostępny. To pozwala uniknąć sytuacji, która mogłaby zirytować Klientów – np. zainteresowanie produktem jest duże, ilość znów dostępnych sztuk niewielka, a zatem większość osób nie będzie mogła kupić produktu, pomimo deklaracji, że jest dostępny.

Nasza rola

Kiedy od zera budujemy nowe narzędzie, ogarniamy wszystko, co z tym procesem związane. Po naszej stronie jest koncepcja, analiza wykonawcza, zaprojektowanie narzędzia w detalach funkcjonalnych, projekt graficzny, wyłapanie ryzyk, testowanie, monitorowanie. W tym przypadku była to w pełni kompleksowa realizacja projektu. 

3 rady dla Ciebie

  • Badaj sprzedaż, sprawdzaj na jakim etapie lub przez jakie działania tracisz potencjalne zamówienia. To też bardzo ważny element podnoszenia wyników sprzedażowych.
  • Rada typowo sprzedażowa – sprawdź, czy możesz domawiać produkty u swoich dostawców, jeśli jeszcze tego nie robisz. Zastanów się, jak dodatkową dostawę osadzić w swoim harmonogramie zamówień.
  • Koncepcja narzędzia jest najistotniejsza. Jeśli jest ono dobrze pomyślane, zaprojektowane, to programowanie rozwiązań idzie znacznie sprawniej. To właśnie na etapie projektowania wszystko powinno być zrobione maksymalnie dokładnie i to właśnie wtedy powinny być wdrażane ewentualne zmiany koncepcyjne. Robienie tego po kodowaniu lub w jego trakcie kosztuje niepomiernie więcej czasu, a co za tym idzie, pieniędzy.
Powered by Trust.Reviews