Ebmia

Jak zmniejszyć ilość porzuconych koszyków? Daj swoim Klientom OPC

Kiedy Klienci finalizują zakup w Twoim sklepie, nie możesz pozwolić, by cokolwiek zbiło ich z tropu. Od tego jak wygląda checkout, zbyt wiele zależy. W tym case study opowiadamy o tym, jak możesz upgrade’ować koszyk zakupowy w oparciu o OPC – dać swoim Klientom większe poczucie bezpieczeństwa, wyraźnie zwiększyć komfort robienia zakupów oraz zminimalizować ilość porzuconych koszyków.

Czy OPC jest dla Ciebie? Jakie są jego zalety? Przeczytaj i sprawdź, jak to działa!

Efekty naszej pracy

Dzięki współpracy z nami klient zyskał:

One Page Checkout (OPC), w większości e-sklepów, szczególnie tych dużych, to must have. Nasz Klient – właściciel sklepu ebmia.pl – realizuje około kilkaset zamówień dziennie. To naturalne, że modelowanie koszyka zakupowego (checkoutu) i wdrożenie OPC stało się dla niego priorytetem.

W ramach tego projektu:

  • doradziliśmy w wyborze modułu; mamy w tym doświadczenie, więc mogliśmy polecić sprawdzony moduł, który dobrze przetestowaliśmy;
  • wybraliśmy rozwiązanie najbardziej korzystne dla Klienta -zarówno w kontekście jego możliwości funkcjonalnych, jak i kosztów inwestycji;
  • ostylowaliśmy moduł zgodnie z wszystkimi założeniami technicznymi i estetycznymi; zintegrowaliśmy go z ważnymi dla Klienta funkcjonalnościami;
  • OPC wyraźnie zwiększył komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas robienia zakupów; bazuje na najlepszych praktykach UX.

Nie obyło się bez dodatkowych wyzwań. Musieliśmy posprzątać spory bałagan w kodzie po poprzednim wykonawcy. Na szczęście w pracach naprawczych jesteśmy równie dobrzy, jak w tworzeniu nowych rzeczy.

  • Wzrost konwersji o 16-17% – dzięki naszym pracom naprawczym wydajność działania sklepu znacząco się poprawiła, a to wyraźnie wpłynęło na wzrost konwersji
  • Pracujemy nad prostowaniem zmian w silniku sklepu, które wprowadził poprzedni wykonawca – dzięki temu rozwój sklepu o kolejne aktualizacje i funkcjonalności będzie łatwiejszy i bardziej efektywny.
  • Przyspieszyliśmy działanie koszyka – z kilku minut do kilkunastu sekund – proces zakupowy przebiega znacznie sprawniej i szybciej, co bez wątpienia wpływa na sprzedaż
  • Zainstalowaliśmy zewnętrzny moduł do masowego generowania kodów rabatowych, który pozwolił na wykorzystanie tej opcji w systemie do Marketing Automation – pomyślnie przeprowadziliśmy integrację
  • Dzięki pracom naprawczym utrzymanie sklepu będzie tańsze – Klient oszczędza ponieważ:
    – instalacja modułów jest szybsza i mniej problemowa,
    – nie występują już nietypowe błędy związane ze zmianami w core, które trzeba naprawić,
    – mniej błędów = szybsze działanie sklepu.
    – Potrafimy wskazać wszystkie błędy, które popełnił poprzedni wykonawca i naprawić je.

Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?

Na pewno największą, namacalną wartością dla naszego Klienta jest to, że jego sklep staje się tym, czym powinien być – sprawnym, bez zarzutu działającym narzędziem. My zajmujemy się technologią, a On w końcu może być spokojny o rezultaty. 

Naszą współpracę opieramy na budowaniu zaufania – proponujemy rozwiązania, które pozwalają Mu zaoszczędzić, doradzamy i odradzamy. To, co robimy, widzimy w szerszym kontekście. Kompleksowe spojrzenie na cały ekosystem Klienta i jego działalność są podstawą do wypracowywania najlepszych dla Niego rozwiązań.

Ebmia

O Ebmia

Ebmia.pl to duży sklep internetowy sprzedający elementy budowy maszyn i automatyki. Oferuje ponad 350 tysięcy produktów, w tym 20 tysięcy najbardziej popularnych dostępnych jest od ręki. Imponująca liczba Klientów Ebmia.pl plasuje się na poziomie 70 tysięcy! Ponadto, firma Akcesoria CNC – właściciel sklepu – zajmuje się produkcją układów sterujących maszynami CNC oraz drobnej elektroniki.

Z Ebmia.pl współpracujemy od lutego 2022 roku. Po poprzednich ekipach, które zajmowały się sklepem, odziedziczyliśmy – jak to określił nasz programista – “niesprawną zabawkę” i spory bałagan w kodzie sklepu bez dostępu do repozytorium plików (historii zmian). 

To oznacza, że nasz Klient potrzebuje dużego supportu technicznego. Naprawiamy błędy w core, prostujemy niezgodności. Dajemy temu sporo uwagi i czasu – porządkowanie bałaganu po innych to coś, co również potrafimy zrobić. Finalnie doprowadzimy do tego, że sklep będzie działał bez zarzutu. 

Nasz Klient jest nastawiony na rozwój, ma wiele pomysłów, również tych naprawczych, które sukcesywnie realizujemy.

Ebmia

Główne wyzwania

Głównym wyzwaniem nie był sam moduł, ale otoczenie w jakim pracowaliśmy.

Wcześniejsi wykonawcy działali  niezgodnie ze sztuką. Core (silnik) sklepu dostosowywali do modułów, a nie odwrotnie. Na pierwszy rzut oka, modyfikacje w core są najprostsze do wdrożenia. Ale ten szybki efekt osiąga się bardzo wysokim kosztem – naruszamy podstawy funkcjonowania całego silnika. Każdy moduł zakłada, że Presta działa w określony sposób. Jeśli zmodyfikowany zostanie core, to nagle dzieją się rzeczy nieprzewidywalne, które wywracają logikę; autorzy modułów nie są w stanie tego przewidzieć, bo dostosowują swoje moduły do standardowego działania Presty.

Naszym zdaniem, jedyną, słuszną drogą jest praca na module, a nie na core. Jest to trudniejsze i bardziej czasochłonne, ale dzięki temu mamy pełną kontrolę nad zmianami.

Działanie na niesprawnym narzędziu wymaga sporej wiedzy i kreatywności. By wdrożyć OPC, dostosowaliśmy funkcjonalności do niestandardowo działającego sklepu, rozbudowywaliśmy moduły, tworzyliśmy override’y. Znów sporo gimnastyki programistycznej, ale – we did it :).

Główne cele współpracy

Nadrzędnym celem tego projektu były wdrożenie i optymalizacja One Page Checkout (OPC). Z dość prostej sprawy, którą jest wybranie odpowiedniego modułu i ostylowanie go, zrobił się dużo bardziej skomplikowany proces analityczny, techniczny i doradczy. Dlaczego?

Nasz Klient oczekiwał, że dokończymy wdrożenie zainicjowane przez poprzedniego wykonawcę. Posiadał projekt OPC, a prace wdrożeniowe na kopii były już bardzo zaawansowane. Decyzja o tym, czy kontynuować projekt, czy zacząć od zera była poważnym dylematem do rozwikłania.

Pierwsze analizy poświęciliśmy na rzetelną weryfikację tego, co już zostało zrobione. Co się okazało?

  • OPC był zrobiony niezgodnie z zasadami wdrażania takiego modułu i rozbudowy samej Presty,
  • poprzedni wykonawca wprowadził bardzo dużo zmian w core; nie udostępnił nam repozytorium plików czyli historii zmian,
  • wiedzieliśmy, że moduły nie będą działać (z 90% prawdopodobieństwem), jeśli silnik sklepu został naruszony,
  • pracowanie na zastanej wersji było obarczone ogromną nieprzewidywalnością i ryzykiem – nie można było nawet określić, ile czasu zajmą konkretne prace i czy ich efekt będzie w jakimkolwiek stopniu zadowalający,
  • projekt, który był na produkcji, mocno odbiegał od faktycznego projektu graficznego.

Analiza jasno pokazała, że znacznie prostszym i bardziej korzystnym dla naszego Klienta rozwiązaniem będzie zainstalowanie nowego modułu OPC i ostylowanie go.

Co zoptymalizowaliśmy?

Po tym overridzie, który dobrze obrazuje nasze programistyczne zmagania, przejdźmy do meritum – One Page Checkout.

UX zmierza w stronę rozwiązań maksymalnie przyjaznych użytkownikowi – żebyśmy widzieli to, co chcemy zobaczyć już na starcie. Jeśli tak jest, szybciej podejmujemy decyzję zakupową. Duża ilość kroków do wykonania i nieznane zniechęcają. Klient z pewnością wybierze sklep, w którym zakup sfinalizuje szybciej, łatwiej i bezpieczniej.

Podsumowując: jak najmniej klikania, czytelny układ elementów i treści, który daje poczucie bezpieczeństwa, wszystkie najważniejsze informacje w zasięgu ręki, jasne zasady zakupu. Na takich rozwiązaniach bazuje One Page Checkout. 

OPC vs koszyk kaskadowy

Żeby wyeksponować zalety OPC, zestawmy go z bazowym rozwiązaniem Presty – koszykiem kaskadowym czyli etapowym.

W OPC checkout oparty jest na jednej stronie. Wszystkie dostępne opcje i informacje związane z finalizacją zakupu – np. rodzaje i koszty przesyłek, formy płatności – są z góry znane. W rozwiązaniu kaskadowym proces finalizacji zakupu podzielony jest na etapy. Oznacza to, że użytkownik ma przed sobą wiele niewiadomych – np. nie pozna kosztów i sposobów dostawy – póki nie wykona wcześniejszych, wymaganych kroków. Poświęca czas na przejście danych etapów, a gdzieś pośrodku zaskakują go koszty przesyłki i finalnie rezygnuje z zakupu. Takich sytuacji nie ma, jeśli korzystamy z rozwiązania OPC. Dlatego:

  • OPC może wyraźnie obniżyć współczynnik porzuconych koszyków;
  • Klientowi łatwiej jest podjąć decyzję zakupową, jeśli zna dostępne opcje już na starcie;
  • podjęcie decyzji zakupowej jest szybsze, bo Klient ma dostęp do wszystkich najważniejszych informacji;
  • wzrasta poczucie bezpieczeństwa podczas robienia zakupów – wszystko, co nieznane zaburza ten komfort;
  • mniej kroków do wykonania, mniej klikania = przyjazna i przyjemna ścieżka zakupowa.

Jak wybrać moduł do OPC? Na który my postawiliśmy i dlaczego?

Na rynku znajdziemy kilka modułów do OPC. Na początek warto sprawdzić opinie o nich i przeanalizować ich specyfikację techniczną. Bywa, że określone moduły OPC nie wspierają działania innych modułów lub integracji – np. nie działają przy integracjach z niektórymi agregatami kurierskimi.

Później przychodzi czas na testy. Bardzo ważne jest przetestowanie demo od frontu i od back endu – dopiero to daje jaśniejszy obraz dostępnych funkcjonalności, możliwości edycji etc.

My wybraliśmy i poleciliśmy moduł The Checkout (Koszyk Pro) dostępny w sklepie Presty. Dlaczego? Do tej pory wdrożyliśmy go w kilku innych sklepach – jest sprawdzony, dobrze przetestowany, znamy jego możliwości. Mieliśmy pewność, że odpowie na oczekiwania Klienta.

Mimo tego, że moduł jest płatny, finalnie nasz Klient zaoszczędził. Customizowanie standardowego koszyka zgodnie z potrzebami Klienta byłoby bardziej czasochłonne, a tym samym droższe – musielibyśmy de facto napisać własny moduł.

A na te zalety The Checkout zwracają uwagę nasi programiści:

  • ma sporo możliwości konfiguracyjnych; to cały pakiet elementów, które można zmieniać zgodnie z potrzebami m.in.: pozycję pól, kolejność pól i obszarów, położenie checkboxów, układ listy w koszyku – wszystko bez potrzeby edycji kodu!
  • praca nad warstwą wizualną przebiega szybciej – dużą część układu sekcji na stronie można “wykilkać” z panelu;
  • modyfikacja poszczególnych obiektów (interfejsu) jest przyjemna; struktura jest przejrzysta, zrozumiała;
  • wszystko dzieje się w ramach jednego, gotowego modułu – nie ma potrzeby, żeby szukać poza modułem, a tym bardziej modyfikować silnik Presty pod działanie OPC;
  • moduł wspiera standardowe hooki Presty (wywołuje hooki i wpina się na hooki); dzięki temu można go łatwo modyfikować, rozbudowywać; nieinwazyjnie się instaluje (w tle podmienia kontrolera), dlatego w jednym sklepie mogą funkcjonować 2 checkouty – możemy różnym Klientom serwować różny widok checkoutu; w standardzie to nie do pomyślenia;
  • moduł ma wbudowany przełącznik “tryb testowy” – nikt poza nami go nie zobaczy, dzięki niemu można testować różne rozwiązania, a potem np. wdrożyć taki OPC do sklepu lub do testów A/B, ruch można podzielić na różne koszyki np. stary i nowy, testowy;
  • bardzo przyjemne w pracy narzędzie; ma dobrze zaprojektowany front;
  • nawet osoby “nietechniczne” mogą moduł obsłużyć.

W obrębie The Checkout wprowadzaliśmy głównie modyfikacje wizualne – jesteśmy szczególnie zadowoleni z efektów pracy nad wersją mobilną, wykonaliśmy ją bardzo starannie. Dodatkowo wdrożyliśmy kilka ważnych dla naszego Klienta funkcjonalności:

  • walidacja kodu pocztowego – sprawdzanie poprawności wpisanego kodu pocztowego dla miejscowości; system nie przepuszcza dalej, jeśli dane są błędne,
  • integracja z api GUS-u – pobieranie danych z GUS po numerze NIP,
  • potrzebuję faktury,
  • checkbox zaznacz wszystkie zgody za jednym kliknięciem.

Dla kogo OPC i The Checkout?

OPC – właściwie ostylowany i zaprojektowany – może znacząco wpłynąć na liczbę sfinalizowanych zakupów. Ale decyzja, by go wdrożyć, musi mieć konkretne podstawy. Zweryfikuj swoją potrzebę – oprzyj się chociażby na danych z Google Analytics. Jeśli ilość porzuconych koszyków jest znacząca – rozważ zmianę.

OPC może być dobrym rozwiązaniem dla sklepów, w których sprzedaż plasuje się na dość wysokim poziomie – w przypadku embia.pl jest to ok. kilkaset transakcji dziennie. Ale warto pamiętać, że są takie branże, których Klientom nie będzie przeszkadzać klasyczne, kaskadowe rozwiązanie. Jeśli chcesz sprawdzić, jak to wygląda u Ciebie, wdroż koszyk OPC do testów A/B.

Ponadto, w OPC The Checkout trzeba zainwestować. Musisz wziąć pod uwagę to, że być może (to kwestia indywidualna) na zwrot z inwestycji trzeba będzie dłużej poczekać.

Nasza rola

Nasz Klient ma spore potrzeby rozwojowe i naprawcze. Doradzamy Mu w wyborze rozwiązań, stawiamy do pionu sklep – pracy jest mnóstwo. Dlatego często pełnimy rolę timekeeperów – dbamy o racjonalne rozłożenie prac w czasie i ich odpowiednią priorytetyzację.

Jak przebiegała współpraca?

Doskonała komunikacja to dla nas kluczowa sprawa. Comiesięczne spotkania podsumowujące i planujące jasno pokazują gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy. Szybko reagujemy na potrzeby Klienta, jesteśmy skuteczni – wiele rzeczy robimy od ręki, bo zależy nam na długofalowej, dobrej współpracy.

A co mówi sam klient o wspólnie wypracowanych wynikach?

 

“Sprawny kontakt, profesjonalne podejście do zadań. Czas realizacji, jak i szczegóły zawsze przejrzyste i czytelne. Zdecydowanie polecam dla osób chcących uporządkować obsługę programistyczną. Współpraca obecnie na poziomie 5 :)”

Tomasz Sochacki, Ebmia

3 rady dla Ciebie

  • Wybierz dobrze – modułów OPC jest kilka; poczytaj opinie, sprawdź wersję demo – zobacz jak moduł działa od strony frontu (od strony użytkownika) i od strony back endu (zarządzania nim w panelu).
  • Zweryfikuj, które integracje działają z OPC – niestety nie da się tego przetestować w wersji demo, dlatego musisz poszukać wiarygodnych informacji, żeby po instalacji modułu nie być zaskoczonym. Łatwiej i bezpieczniej jest to robić z wykonawcą, który sprawdził rozwiązania danego modułu i wie, jakie integracje on oferuje.
  • Jeśli OPC jest dla Ciebie, pamiętaj, że możesz go stylizować. Nie bój się zbliżyć do najlepszych i największych w branży – oni mają świetnie rozpracowany UX; warto inspirować się dobrymi rozwiązaniami. Koszty modułu w porównaniu do efektów, które możesz otrzymać, nie są wysokie.