Apteka Moderna

Rozwiązania e-commerce dla branży farmaceutycznej - case study AptekaModerna.pl

Branża, w której działają nasi Klienci na rynku e-commerce, mocno definiuje charakter tworzonego dla nich narzędzia sprzedaży. Apteki internetowe są dobrym przykładem tego, jak specyfika sprzedaży w branży farmaceutycznej wpływa na proces projektowania i wdrażania konkretnych rozwiązań. Opowiemy o tym na podstawie realizacji  dla marki Apteka Moderna.

Efekty naszej pracy

Dzięki współpracy z nami klient zyskał:

  • Stworzyliśmy e-sklep z rozwiązaniami dedykowanymi branży farmaceutycznej, który technicznie może obsłużyć sprzedaż kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy produktów;
  • Wdrożyliśmy moduły/funkcjonalności rozwiązując nietypowe problemy sprzedażowe Klienta;
  • Sklep, jako pierwsze narzędzie sprzedaży naszego Klienta, opiera się na rozwiązaniach i funkcjonalnościach optymalnie dobranych do poziomu jego rozwoju, z opcją ich dalszej rozbudowy.

Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?

Praca nad projektem e-sklepu dla AptekaModerna.pl przebiegała bardzo sprawnie. Zaimplementowane rozwiązania są dobrze przemyślane, dostosowane do specyfiki branży. Sklep stanowi dobrze działającą całość. Być może nie brzmi to spektakularnie, ale nie każdy wykonawca prezentuje takie właśnie podejście.

E-sklep, który stanowi całościowe rozwiązanie, wymaga patrzenia na projekt w kontekście całości, a nie pojedynczych zadań, które można odhaczyć po wdrożeniu. Oznacza to, że każdy element projektu dla AptekaModerna.pl był ważny, bo miał swoje miejsce w całości  – dbaliśmy o małe rzeczy, wiedząc, że każda z nich wpływa na efekt końcowy. Dotyczy to także warstwy wizualnej sklepu – rozwiązania graficzne dobrze sprawdzające się w innych branżach, nie zawsze będą odpowiednie dla apteki internetowej. Taki projekt powinien być znacznie bardziej “ascetyczny”, przejrzysty i prostszy w formie.

Bywało, że z tych właśnie względów, nie godziliśmy się na niektóre rozwiązania zaproponowane przez Klienta – za każdym razem rozważaliśmy, czy będą one dobre dla tego konkretnego projektu.

Dzięki takiemu podejściu Klient otrzymał narzędzie, które spełnia jego potrzeby i wymagania stawiane e-aptekom na poziomie funkcjonalnym, prawnym, technicznym, marketingowym i estetycznym.

Apteka Moderna

O Apteka Moderna

Moderna to marka aptek, na którą składa się 11 placówek stacjonarnych, rozlokowanych w województwach wielkopolskim i lubuskim. To firma rodzinna, z polskim kapitałem, rozwijająca się bardzo prężnie od 20 lat, czyli od momentu powstania pierwszej apteki.

Wizją założycielki Apteki Moderna, która określa kierunek rozwoju aptek i najważniejsze dla nich wartości, było stworzenie miejsca, gdzie ludzie mogą zaspokoić swoje potrzeby związane ze zdrowiem. Najistotniejsza jest tutaj rola farmaceuty, który, jako kompetentny doradca, wspólnie z Klientem apteki, poszukuje najlepszych dla niego rozwiązań. To standard pracy, którym kierują się wszyscy farmaceuci z aptek Moderna.

Główne wyzwania

Realizacja tego projektu przebiegała bardzo sprawnie. Głównie dlatego, że mamy spore doświadczenie we wdrożeniach dla Klientów z branży farmaceutycznej. Możemy zaproponować im kompleksowe, dopracowane rozwiązania, które dobrze odpowiadają na potrzeby związane ze specyfiką ich branży – więcej o typowych dla branży farmaceutycznej potrzebach można przeczytać w case study z wdrożenia dla Aptekana83.pl.

Nie możemy wskazać na konkretne trudności techniczne czy rozwiązania charakteryzujące się dużym stopniem skomplikowania podczas wdrożenia. Warto natomiast zwrócić uwagę na kilka elementów projektu, które pokazują, jak rozwiązaliśmy problemy istotne dla Klienta, a często wynikające ze specyfiki branży farmaceutycznej.

Rozwiązanie umożliwiające zakup leków/produktów refundowanych, których cena nie jest z góry ustalona

Klient poprosił nas o dość nietypową rzecz – chciał, żebyśmy wdrożyli rozwiązanie, które pozwala na generowanie kodu “rabatowego” podnoszącego cenę. Była to rzecz na tyle niestandardowa, że nasz project manager postanowił podrążyć temat, żeby ustalić, na jaką potrzebę Klienta to rozwiązanie ma odpowiadać.

Problem stanowiła sprzedaż jednej kategorii produktów/leków refundowanych. Tego typu produkty są refundowane w oparciu o różne zasady ustanawiane przez NFZ, co przekłada się na zróżnicowane ceny tego samego produktu dla różnych pacjentów. Stawki te nie są oparte na jasnym algorytmie, a zatem nie można było zastosować ujednoliconego systemu zarządzającego tego typu produktami i ich cenami i wprowadzenie ich do regularnej sprzedaży w ramach e-sklepu. Ale możliwość zakupu tego typu produktów również w sklepie internetowym była bardzo istotna dla Klienta.

Kod “rabatowy”, o którym myślał Klient, jako o narzędziu rozwiązującym jego problem, miał podnosić cenę produktu do pożądanej wartości. Przy czym cena samego produktu na starcie miała być ustalana “ręcznie” np. na 1 zł. Z naszego punktu widzenia było to dość skomplikowane rozwiązanie, a jeszcze więcej komplikacji mogło pojawić się na etapie księgowania sprzedaży w takiej formie. Po przeanalizowaniu sprawy, nasz programista zaproponował inne rozwiązanie, które finalnie wdrożyliśmy.

Stworzyliśmy dedykowaną podstronę dla pacjentów, którzy chcą zrealizować receptę i kupić lek refundowany. Podstrona zawiera informacje, jakie kroki ma wykonać pacjent, by takiego zakup dokonać. Po kontakcie z farmaceutą i ustaleniu ceny produktu refundowanego, apteka uruchamia proces, którego finałem jest przesłanie do pacjenta indywidualnego kodu. Po jego wpisaniu, pacjent otrzymuje  dostęp do wygenerowanego koszyka, w którym czeka na niego lek w cenie uwzględniającej refundację. Dalsza część ścieżki zakupowej przebiega standardowo; do koszyka można dodać inne produkty.

Zakup leków z wymaganą bezpieczną dostawą aptekarską

Wśród leków sprzedawanych przez apteki są takie, dla których zalecana jest tzw. bezpieczna dostawa aptekarska. O wyborze takiej dostawy lub rezygnacji z niej decyduje sam Klient – jest ona obciążona dodatkowymi kosztami, ale na aptece spoczywa obowiązek poinformowania Klienta, że ma prawo skorzystać z takiej usługi.

Dzięki funkcjonalności, którą wdrożyliśmy, ta informacja wyświetlana jest na poziomie koszyka zakupowego tylko dla produktów, którym zostały przypisane właśnie te określone atrybuty.

Doradztwo – wybór optymalnych rozwiązań

Nasz wkład w rozwój i realizację projektów nie zawsze opiera się na działaniach stricte wdrożeniowych. Bardzo często doradzamy, tworzymy idee funkcjonowania/przebiegu konkretnych procesów.

Tak było chociażby w przypadku opinii o produktach. Samo napisanie czy zainstalowanie wtyczki, dzięki której opinie z zewnętrznych serwisów pojawiają się przy produktach, jest sprawą prostą – Klient poradził sobie samodzielnie z tym zadaniem. Kwestią znacznie bardziej istotną była sama idea, w oparciu o którą wybierane są opinie oraz partnerzy zajmujący się ich zbieraniem i udostępnianiem. I przez ten proces przeprowadziliśmy Klienta; na podstawie naszych analiz doradziliśmy, na których opiniach warto się oprzeć, tak żeby stanowiły rzeczywiście wartość dodaną do produktu, ułatwiały jego wybór i zakup.

Innym wybijającym się tematem było dodawanie polecanych produktów do koszyka zakupowego, co ma na celu zwiększenie wartości zamówienia. W doborze takich produktów możemy skorzystać z zaawansowanych rozwiązań technologicznych opartych na sztucznej inteligencji – machine learning, marketing automation. Wizja naszego Klienta szła właśnie w tym kierunku. O ile są to doskonałe narzędzia, to zasadne było postawienie pytania: czy jest to rozwiązanie adekwatne do potrzeb na tym etapie rozwoju sklepu? Rozmawiając z Klientem o jego potrzebach, doradziliśmy wykorzystanie już istniejących, mniej zaawansowanych, ale dobrze spełniających swoją funkcję, narzędzi. Listy polecanych produktów są tworzone przez algorytm w oparciu o odpowiednio zaplanowany układ drzewa kategorii i podkategorii, który świetnie sprawdza się w up selling’u i cross selling’u. Takie listy można również tworzyć samodzielnie, przypisując konkretne polecane pozycje do wybranego produktu. Bardziej zaawansowane narzędzia będzie można wdrożyć na kolejnym etapie rozwoju sklepu.

Dlaczego klient wybrał nas jako partnera?

Rekomendowanie specjalistów przez innych specjalistów z branży to dobra praktyka. Szczególnie jeśli ma ona dodatkowe poparcie w rzetelnej analizie. Jednym z jej głównych założeń jest wykluczenie wykonawców, z którymi współpraca może być ryzykowna – mogą nie dostarczyć projektu w terminie, w umówionej formie lub z wątpliwymi z punktu widzenia użyteczności rozwiązaniami.

Zostaliśmy poleceni przez konsultanta z branży e-commerce, którego Klient zatrudnił do opiniowania projektu i opieki nad nim.

Co zoptymalizowaliśmy?

Sklep AptekaModerna.pl opiera się na kilkunastu różnych rozwiązaniach dedykowanych branży farmaceutycznej. Specyfika projektów dla tej branży sprawia, że w zasadzie nie można wprowadzić i wskazać jednej zmiany, która miałaby przełomowy charakter. To wiele wybranych modułów, funkcjonalności, integracji tworzy dopracowane narzędzie sprzedaży. Każdy z nich jest ważny w kontekście całości. Jako przykłady takich rozwiązań warto wymienić:

  • Wygodne zakupy bez przekierowań

    • Koszyk krokowy – dostosowany do potrzeb Klienta wskutek czego wykluczyliśmy niepotrzebne przekierowania; bardzo wygodne dla odbiorcy końcowego rozwiązanie, które ma bezpośredni i pozytywny wpływ na przebieg procesu zakupowego;
  • Łatwe zarządzanie kategoriami produktów, które chcesz promować na stronie głównej

    • Listowanie i wyróżnienie kategorii produktów na stronie głównej – moduł, który pozwala na wyróżnienie ważnych kategorii produktów już na stronie głównej; ułatwia dostęp do oferty Klientom, skraca ścieżkę zakupową; łatwo się nim zarządza – z poziomu panelu administracyjnego można dowolnie konfigurować zestawy kategorii
  • Wewnętrzna porównywarka cen leków w oparciu o zawartość substancji czynnej

    • Przeliczanie ceny na jednostkę – Klient może porównać cenę tej samej substancji czynnej w innym leku i wybrać bardziej opłacalne rozwiązanie; zastosowaliśmy mechanizm, który przelicza cenę produktu na konkretną jednostkę i podaną jej wartość (np. 1 tabletka, 1 ml, 1 mg);
  • Prostszy przekaz ważnych informacji o produkcie

    • Flagowanie produktów – ułatwia przekaz ważnych informacji o produkcie; pozwala oflagować produkty czyli opisać je przy pomocy wizualnych etykiet, które zawierają konkretne hasła/cechy charakterystyczne – np. ‘produkt polski’, ‘lek’, ‘bezpieczny w ciąży’;
  • Blogowanie dostosowane do potrzeb

    • Personalizacja modułu bloga – dzielenie się wiedzą/edukowanie może być bardzo ważne dla wielu podmiotów działających w branży farmaceutycznej; by to ułatwić, rozszerzyliśmy standardowy moduł bloga o nowe funkcjonalności, które są lepiej dopasowane do potrzeb Klienta
  • Nowe rozwiązania wizualne

    • Specjalny baner – jest to rozwiązanie, którego nie oferuje Prestashop; baner ma ciekawszą formę wizualną;
  • Czas wysyłki produktu znany kupującemu

    • Moduł odliczania czasu – ten moduł pomału staje się standardowym narzędziem w e-commerce; bardzo przydatny w punktu widzenia każdego Klienta, ponieważ informuje go, ile czasu pozostało na zakup produktu, jeśli jego wysyłka ma odbyć się jeszcze w dniu zakupu; jest to narzędzie z pozoru banalne, ale jego programowanie wymaga dokładnego przemyślenia wszystkich wyjątków – kiedy wysyłka nie może być zrealizowana (np. dni wolne itp.) – aby moduł działał poprawnie;
  • Efektowne promowanie

    • Baner reklamowy typu wallpaper – pozwala Klientowi na wyróżnienie konkretnych produktów lub producentów w specjalny sposób na stronach sklepu; może być aktywowany i dezaktywowany (widoczny i niewidoczny na stronie) w zależności od aktualnych potrzeb.

Nasza rola

Podczas projektowania i wdrażania pierwszego e-sklepu bardzo ważne jest, by mieć Partnera, który potrafi doradzić i zrozumieć specyfikę procesów, które mają być w projekcie odzwierciedlone.

  • Nie tylko kodowanie

Nasza rola nie ogranicza się do kodowania – napisania modułów czy funkcjonalności, których Klient potrzebuje. Podczas pracy nad konkretnymi elementami projektu (np. zakup leków refundowanych), dążyliśmy do zrozumienia całego procesu, by opracować jak najlepsze rozwiązanie. Dzięki temu mogliśmy naprawdę doradzić, a przy okazji zwrócić Klientowi uwagę na wiele techniczno-organizacyjnych problemów, które mogą się pojawić, jeśli wybierze taką, a nie inną ścieżkę.

  • Rozwiązania dobre dla całego projektu

Naszą rolą, jak podczas wielu innych wdrożeń, było także doradzanie i odradzanie. Dlatego często odrzucamy konkretne pomysły Klienta, ale z drugiej strony wspieramy te dobre. Wychodzimy z założenia, że jako specjaliści, bierzemy odpowiedzialność za efekt końcowy. A na niego składa się wiele małych, dobrze opracowanych elementów. Klient może polegać na naszym doświadczeniu i wiedzy.

  • Wsparcie członków projektu

Żaden projekt nie powstaje w oderwaniu od ludzi, którzy nad nim pracują. Na poziomie zarządzania nie można zapomnieć o relacjach, komunikacji i zwykłym, wzajemnym wsparciu – jest ono bardzo ważne, szczególnie wtedy, kiedy mamy do czynienia z wdrożeniem pierwszego sklepu.

A co mówi sam klient o wspólnie wypracowanych wynikach?

 

“Robienie rzeczy po raz pierwszy jest trudne. A jednak mimo braku doświadczenia w e-commerce udało nam się doskonale trafić z wyborem firmy, która stworzyła dla nas aptekę internetową. Doskonała współpraca, świetna responsywność i terminowość”

Piotr Miszczuk, Apteka Moderna

3 rady dla Ciebie

  • Racjonalizacja potrzeb w kontekście wykorzystania różnych narzędzi czy funkcjonalności na danym etapie rozwoju e-sklepu jest istotna. Bardzo często ważne potrzeby można zrealizować korzystając z prostszych, a jednocześnie mniej kosztownych i skomplikowanych narzędzi.
  • Jeśli robisz coś po raz pierwszy, weź pod uwagę, że będziesz musiał się wiele nauczyć – wiele “poprzestawiać w głowie”; warto mieć kogoś, kto to rozumie i kto pomoże Ci przejść przez ten proces.
  • Całościowa analiza przebiegu działań/procesów i ich rozumienie są kluczem do zaprojektowania funkcjonalności, które rzeczywiście rozwiązują konkretny problem.