Narzędzia Marketing Automation – jak wybierać?
Skoro tu jesteś, to prawdopodobnie przemyślałeś już, czy Twój sklep internetowy potrzebuje Marketing Automation i odpowiedź brzmi: TAK. Jeśli już rozpocząłeś poszukiwania odpowiedniego narzędzia, to na pewno wiesz, że ofert jest zatrzęsienie, wiele firm posiada przeróżne pakiety i funkcjonalności, czasem każda z nich nazywa je inaczej i naprawdę można się w tym pogubić. Jeśli nie wiesz, na co zwracać uwagę i czym kierować się przy wyborze, przeczytaj poniższy artykuł, w którym prowadzimy Cię przez ścieżkę decyzyjną.
Z tego artykułu dowiesz się, jakie pytania sobie zadać wybierając system Marketing Automation:
- Jakie przychody osiąga mój sklep?
- Kto zajmie się obsługą narzędzia Marketing Automation?
- Na jakiej platformie oparty jest mój sklep?
- Jakich funkcji potrzebuje mój e-commerce od narzędzia Marketing Automation?
- Zdobądź opinie o systemie Marketing Automation z rynku – MĄDRZE!
Ten artykuł jest dedykowany 3 grupom sklepów internetowych.
Do której należy Twój e-commerce?
Mały sklep
obroty do 500 tys. zł/mies.
Potrzebujesz podstawowych funkcjonalności. “Bajery” i “wodotryski” są Ci zbędne i nie powinieneś za nie przepłacać. Tym bardziej, że spodziewany wzrost przychodu, jaki powinny Ci przynieść działania Marketing Automation, nie pokryje kosztu hiper-zaawansowanego narzędzia.
Średni sklep
obroty od 500 tys. do 2 mln zł/mies.
Prawdopodobnie potrzebujesz opcji: podstawy + wybrane “bajery”. Osiągając taki przychód jesteś sobie w stanie pozwolić na narzędzie lub pakiet ze średniej półki, bo wzrost przychodów pokryje jego koszty.
Duży sklep
obroty 2-5 mln zł/mies.
Tutaj możesz już poszaleć z naprawdę zaawansowanym narzędziem, które kompleksowo zautomatyzuje i wyniesie Twoją komunikację z użytkownikami na zupełnie nowy poziom. Nawet jeśli wzrost przychodów osiągnięty dzięki niemu wyniesie tylko te zakładane przez nas 10%, to i tak inwestycja zwróci się z nawiązką.
Marketing Automation to system, który wymaga pewnego przygotowania, strategii jak i ustawienia, a także ciągłej analizy i optymalizacji. Do tego potrzebni są ludzie.
Można to rozwiązać na kilka sposobów:
Wybrać ofertę uwzględniającą pełną opiekę nad narzędziem po stronie jego dostawcy.
Wówczas cena narzędzia będzie właściwie pełnym jego kosztem.
Znaleźć w swojej firmie osobę, która się tym zajmie.
Dolicz koszt pracy tej osoby do kosztu narzędzia
Zatrudnić do swojej firmy kogoś, kto się tym zajmie.
Dolicz koszt pracy tej osoby do kosztu narzędzia
Rozejrzeć się za agencją lub freelancerem, który oferuje takie usługi.
Dolicz koszt do kosztu narzędzia
Na jakiej platformie oparty jest mój sklep?
Systemy Marketing Automation zazwyczaj posiadają gotową integrację z większością popularnych silników sklepowych jak Prestashop czy Magento.
Wybór narzędzia, które posiada gotową wtyczkę do silnika Twojego sklepu nie jest absolutną koniecznością, jeśli masz programistę, który zepnie Twój sklep z systemem Marketing Automation, ale jest to po prostu obarczone znacznie większym ryzykiem i kosztami.
Gotowa integracja to olbrzymie ułatwienie, które ma kilka super ważnych zalet:
- przyspiesza proces integracji
- redukuje koszty pracy programisty
- eliminuje lub redukuje do minimum ryzyko niepowodzenia integracji lub problemy z funkcjonowaniem narzędzia
Dlatego jeśli na przykład rozważasz między wyborem spośród dwóch systemów, a tylko jeden z nich posiada gotową integrację, to może to być jego duża przewaga.
Jeśli mimo wszystko postawisz na narzędzie, do którego Twój sklep nie posiada gotowego modułu, dolicz koszt pracy programisty do całościowego rocznego kosztu Marketing Automation.
Podobnie jak do wyboru na rynku masz kilkadziesiąt lub kilkaset modeli samochodów, tak samo wybór systemów Marketing Automation tak naprawdę jest tylko niewiele mniejszy. Istnieje prawdopodobnie kilkadziesiąt takich systemów, a na polskim rynku powszechnie znanych i użytkowanych jest kilkanaście. To nadal sporo. I tak samo jak modele samochodów oferują różne parametry (modele sportowe, rodzinne, miejskie, SUV-y, dostawcze), tak samo i systemy Marketing Automation mogą spełniać różne funkcje i odpowiadać różnym grupom docelowym. Jedne sprawdzą się w firmie, która osiąga niewielkie przychody i potrzebuje podstawowych funkcjonalności, inne będą odpowiednie dla wielkich korporacji obsługujących miliony klientów.
I znowu porównując do rynku motoryzacyjnego: nie każdy potrzebuje w samochodzie panoramicznego dachu, 300-konnego silnika albo dużej powierzchni załadunkowej. Tak samo nie każdy sklep potrzebuje wszystkich funkcjonalności dostępnych na rynku w ramach automatyzacji marketingu. Cała sztuka polega na tym, aby wybrać to, co będzie dla Ciebie przydatne i nie przepłacać za resztę, a po drugie nie strzelać do komara z armaty. Dlatego spójrz chłodnym okiem na te wszystkie “bajery” i bez żalu wykreśl te, które ładnie wyglądają na prezentacji i brzmią super profesjonalnie, ale nic nie wniosą do Twojego biznesu. Pamiętaj też, że po wyborze skromniejszego pakietu danego narzędzia, przeważnie nic nie stoi na przeszkodzie, by w późniejszym czasie go rozszerzyć.
By dowiedzieć się, jakich funkcjonalności potrzebuje sklep, warto zadać sobie kilka pytań pomocniczych
W jakiej branży działam?
Inne potrzeby w zakresie funkcjonalności będzie miała firma handlująca samochodami, a inne produktami spożywczymi.
Dlaczego to jest istotne? Oto przykłady:
- Jeżeli sprzedajesz produkt, który przeciętny człowiek kupuje raz na kilka lat, to czy powinieneś postawić na e-mail marketing i zasypywać swoją bazę newsletterami dwa razy w tygodniu?
- Funkcjonalność taka jak targetowanie pogodowe (czyli wyświetlanie innych produktów klientom, w których lokalizacji pada deszcz, a innych tym, u których jest ciepła i słoneczna pogoda) – dla branży fashion może to być świetne rozwiązanie, ale dla branży RTV/AGD już niekoniecznie.
Działam w B2C czy B2B?
Działając w B2B być może masz stały kontakt ze wszystkimi swoimi klientami, być może jeżdżą do nich handlowcy i świetnie by było, aby mieli w systemie podgląd karty danego klienta łącznie z jego danymi behawioralnymi. Dzięki temu będą mieć szeroką wiedzę o konkretnym kliencie i będa w stanie odpowiedzieć dokładnie na jego zapotrzebowanie. Tutaj konieczny wydaje się być CRM (jeśli nie masz takiego narzędzia, to właśnie system Marketing Automation może pełnić jego funkcję, ale musi ją posiadać!).
B2C na pewno też CRM jest przydatny, ale w większości przypadków nie jest to absolutne must have.
Zastanów się, co jeszcze jest istotne dla Twojej sprzedaży jeśli masz klientów biznesowych, a co jeśli masz klientów indywidualnych. Jak różni się analiza danych takich klientów oraz ich obsługa?
Czy mój biznes funkcjonuje omnichannelowo?
Jeśli łączysz sprzedaż online ze sprzedażą offline, na pewno warto analizować całość działań. Nie każde narzędzie posiada taką możliwość, więc koniecznie sprawdź, czy oferta, którą masz zamiar wybrać, posiada odpowiednie rozwiązania.
Czy posiadam aplikacją mobilną?
Jakiś czas temu aplikacje mobilne przebojem wdarły się na polski rynek e-commerce. Być może i Ty posiadasz takie rozwiązanie. Podobnie jak w przypadku analizy działań omnichannel, również analiza zachowań w aplikacji mobilnej nie jest standardem i nie ma co liczyć na taką możliwość w najtańszych pakietach narzędzi Marketing Automation.
Nawet najlepiej wyglądająca oferta czy prezentacja nie gwarantuje skuteczności narzędzia. Czasem w odpowiedzi na nią warto powiedzieć “sprawdzam” i popytać o opinie osób z branży, które korzystają z danego systemu. Najlepiej znanych Ci osobiście ludzi, którzy korzystali z danego narzędzia.
Najlepsze narzędzia mają swoich fanów i zagorzałych wrogów.
Jeśli zadasz pytanie: “Które narzędzie polecacie?”, to wynik takiej ankiety będzie tylko odzwierciedleniem popularności danego narzędzia.
I to Ci nie pomoże, bo diabeł tkwi w szczegółach. Ileż to razy było tak, że ktoś ubóstwia dane narzędzie, a osoba obok nienawidzi.
Pytając o opinie na rynku dostaniesz odpowiedzi, które najczęściej nie pomogą Ci podjąć decyzji.
Jak więc podejść do opinii? Zadawaj konkretne pytania. Takie, które odpowiedzą na Twoje potrzeby i odniosą się do ważnych dla Ciebie rzeczy. Najlepiej mieć zestaw tych samych pytań do każdego narzędzia, by łatwiej je porównać.
Jakie to mogą być pytania? Przykładowo:
- Co Cię frustruje w pracy z tym narzędziem?
- Jak długo trwało wdrożenie? Jakie wyzwania były po drodze?
- Czemu wybrałeś to narzędzie, a nie inne?
- Jakie trudności Cię zaskoczyły?
- Jakie dodatkowe koszty Cię zaskoczyły?