Płatności subskrypcyjne w sklepie internetowym – czy warto wdrożyć?

Subskrypcja czy też model abonamentowy to w zasadzie nic nowego. Jest to forma sprzedaży znana od dawna w postaci choćby abonamentów telefonicznych czy telewizyjnych. Zatem ten temat to nuda, kurz i pajęczyny? Nic bardziej mylnego! Potrzeby konsumentów, a także pojawienie się płatności subskrypcyjnych on-line umożliwiły modelowi subskrypcyjnemu wejście na zupełnie nowe pola oraz romans (choć może lepiej powiedzieć, że małżeństwo) z branżą e-commerce. Dzięki płatnościom subskrypcyjnym możesz zaproponować klientom swojego sklepu internetowego cykliczne zakupy, bez konieczności pamiętania o złożeniu zamówienia czy o przelewie oraz bez potrzeby wielokrotnego przechodzenia przez proces zakupowy. Dla klienta wygoda i oszczędność czasu, a dla sklepu internetowego? Sprawdź w naszym artykule jakie zalety może Ci przynieść wprowadzeniem tej formy sprzedaży do Twojego sklepu.

Płatności subskrypcyjne – co to jest?

Płatności subskrypcyjne są znane także jako płatności abonamentowe, płatności rekurencyjne lub płatności cykliczne. Klient dokonując zakupu produktu lub usługi abonamentowej, wprowadza w bramce płatności dane karty kredytowej oraz  jednorazowo autoryzuje płatność, jednocześnie wyrażając zgodę na cykliczne obciążanie karty. Kolejne obciążanie rachunku klienta odbywa się już bez konieczności podjęcia akcji z jego strony, w tym także bez ponownej autoryzacji. W trakcie trwania okresu subskrypcji klient może dokonać zmiany karty, którą chce dokonywać płatności.

Czy warto uruchomić w sklepie internetowym płatności subskrypcyjne?

Subskrypcyjny model sprzedaży choć może wydawać się niepotrzebnym zawracaniem głowy, ma naprawdę masę zalet dla sklepu internetowego:

  1. Wysoki Customer Lifetime Value i zmniejszenie kosztu pozyskiwania klientów
    Im bardziej rośnie CLV (Customer Lifetime Value), tym szerszy robi się (a przynajmniej powinien) uśmiech na twarzy właściciela e-commerce’u. No ale co to ma wspólnego ze sprzedażą subskrypcyjną? Ano wiele! Utrzymanie raz zdobytego klienta i skłonienie go do powtarzania zakupów to dla sklepu internetowego jak wygrana na loterii. Klient, który powtarza u Ciebie zakupy, oszczędza Ci pieniędzy i wysiłku, które musisz włożyć, by znaleźć nowego klienta.
  2. Zwiększenie zaangażowania klienta
    Co dla przedsiębiorstwa, marki czy sprzedawcy oznacza zaangażowany klient? To klient, który nie tylko ponawia zakupy, przynosząc regularny dochód, ale także klient, który niesie w świat dobre opinie na Twój temat i tym samym zachęca innych ludzi, by do Ciebie przyszli i swoje pieniądze wydali właśnie na Twoje produkty lub usługi. No bo skoro wraca, lub w przypadku subskrypcji – trwa przy Twojej ofercie, to znaczy, że lubi, że jest zadowolony, że mu to odpowiada. Więc na pewno w rozmowach z przyjaciółmi lub w dyskusji pod jakimś wątkiem na facebooku, zapytany o produkty z Twojej branży, co powie? Ano wspomni, że kupuje w Twoim sklepie, pochwali się, że korzysta z takiego oto nowatorskiego rozwiązania właśnie u Ciebie – jest duża szansa, że wzbudzi ciekawość znajomych i zachęci ich do wypróbowania takiego sposobu na robienie zakupów. Może nawet zamieści jakąś opinię w Google, czy w Twoim sklepie.
  3. Przyzwyczajenie, a może nawet przywiązanie
    Na pewno zdarzyło Ci się po latach przenosić konto do innego banku. Jak się czułeś podpisując te wszystkie umowy, ustawiając hasło do nowego konta, potem logując się po raz pierwszy, starając się zapamiętać nowe hasło? Jest to wysiłek, prawda? Czasem nawet dyskomfort. Dlaczego? Bo siła przyzwyczajenia robi swoje. Bo do starego konta logowałeś się z zamkniętymi oczami i wiedziałeś, gdzie co jest na Twoim starym koncie. Teraz musisz się nieźle wysilać, żeby odnaleźć się w miejscu, którego nie znasz. Czasem nawet zmiana sposobu logowania potrafi przyprawić o zawroty głowy albo o zablokowanie dostępu do konta, prawda? Tak samo jest z produktami lub sprzedawcami – lubimy to, co znane. Więc jeśli dzięki subskrypcji, otrzymujemy od danego sklepu co miesiąc dany produkt lub usługę – przyzwyczajamy się, wiemy, czego się spodziewać, jak będzie wyglądała dostawa, jak produkt będzie zapakowany. Dlatego chętnie zostaniemy przy tym, co już mamy, żeby nie musieć “uczyć się” od nowa sprzedawcy czy produktu lub usługi. A to jest przecież dla sprzedawcy bardzo dobra wiadomość!
  4. Szklana kula do wróżenia stanów magazynowych
    Kto choć raz miał do czynienia z planowaniem zaopatrzenia magazynu, ten wie, że pozostanie po sezonie z niesprzedanym, niemodnym już towarem lub brak produktów, gdy klienci dobijają się o nie, to koszmar każdego zaopatrzeniowca. A subskrypcyjny model sprzedaży, to taka szklana kula, dzięki której przyszłość nie będzie miała przed Tobą tajemnic. Oprócz zatowarowania, możesz także przewidzieć, ilu ludzi do pracy przy realizacji zamówień będziesz potrzebować w danym czasie.

Także jak widzisz sprzedaż subskrypcyjna to sytuacja win-win, w której obie strony osiągają konkretne korzyści.

Płatności subskrypcyjne – dla kogo?

  1. Na pewno pierwszą najbardziej oczywistą grupą przedsiębiorców, których klienci mogą skorzystać z płatności subskrypcyjnych, są dostawcy wszelkich usług abonamentowych np. operatorzy telefoniczni, dostawcy internetu czy telewizji cyfrowej. Ale my dzisiaj nie o tym.
  2. Kolejną grupą firm, która przychodzi na myśl, są dostawcy usług takich jak siłownie, baseny, kluby fitness, organizatorzy różnorakich zajęć sportowych, kursów a także dostawcy diety pudełkowej.
  3. Można subskrybować także produkty cyfrowe, jak choćby oprogramowanie (świetnym przykładem może być powszechnie znany Photoshop czy też programy antywirusowe), filmy i seriale (pierwsze skojarzenie – Netflix), muzykę (od razu mam przed oczami logo Spotify), a także prasę on-line, audiobooki, gry, czy aplikacje sportowe.
  4. Płatności subskrypcyjne świetnie sprawdzą się także w typowych sklepach internetowych oferujących sprzedaż produktów fizycznych. To genialny pomysł na model sprzedaży u dostawców produktów regularnie zużywających się jak: produkty spożywcze, karma dla zwierząt, chemia gospodarcza, produkty higieny osobistej, ale także suplementy diety, soczewki kontaktowe czy filtry do wody.
  5. Oprócz tego płatności subskrypcyjne umożliwiają funkcjonowanie biznesom opartym na cyklicznej wysyłce boxów-niespodzianek z określonej grupy asortymentowej takich boxy z kosmetykami (np. https://www.beglossy.pl/).

Co jeszcze? Ogranicza nas tylko wyobraźnia! W Polsce ten model sprzedaży dopiero się rozwija, a konsumenci jeszcze nie są do niego zbyt mocno przyzwyczajeni. Ale np. w USA można subskrybować prawie wszystko! Od maszynek do golenia przez bieliznę (tak – bieliznę!) aż po noclegi w hotelach. Przeczytaj nasz artykuł Ciekawe przykłady sklepów wykorzystujących płatności subskrypcyjne zainspiruj się, a może przeniesiesz jakiś pomysł z Zachodu na polski grunt lub wpadniesz na pomysł wdrożenia tego modelu sprzedaży w jakiejś zupełnie nowej branży, gdzie nikt wcześniej tego nie próbował?

Jak uruchomić płatności subskrypcyjne w sklepie internetowym?

Jeśli czujesz się przekonany, że pora wdrożyć w swoim sklepie internetowym płatności subskrypcyjne, to na pewno zrodziło się już w Twojej głowie pytanie: “Jak to się uruchamia?”. Jeżeli posiadasz już sklep internetowy, a w nim którąś z bramek płatności (a przypuszczalnie tak jest, bo ciężko wyobrazić sobie dzisiejszy e-commerce bez bramki płatności), to możesz po prostu zgłosić się do jej operatora z pytaniem o udostępnienie w Twoim sklepie płatności subskrypcyjnych. Jeżeli jeszcze nie posiadasz sklepu, a dopiero jesteś na etapie jego budowania lub nie masz w swoim sklepie bramki płatności, to pora wybrać partnera do współpracy i zintegrować się z którymś z operatorów płatności, zaznaczając, że interesuje Cię również opcja płatności subskrypcyjnych.

Płatności subskrypcyjne – którą bramkę płatności wybrać?

Jeśli teraz zastanawiasz się, które rozwiązanie z dostępnych na polskim warto wybrać, to wiedz, że przewidzieliśmy takie pytania i przygotowaliśmy świetne narzędzie, które da Ci informację, jacy operatorzy tego typu płatności są obecni na polskim rynku i kto będzie najlepszy dla Ciebie. Oczywiście nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, bo dla różnych sklepów różne czynniki są ważne.

Zerknij do przygotowanego przez nas Rankingu operatorów płatności i sprawdź, którzy z nich oferują opcję płatności subskrypcyjnych. W tej chwili jest to tak naprawdę większość. W rankingu tym sprawdzisz również inne oferowane opcje oraz warunki współpracy z poszczególnymi firmami. Wybierz najkorzystniejszą dla Ciebie ofertę i skontaktuj się z wybranym operatorem.

Kontakt w sprawie współpracy

Chcesz nawiązać z nami współpracę w związku z naszymi rankingami lub przewodnikami? Napisz do nas: rankingi@convertis.pl.

Powered by Trust.Reviews