Więcej niż sklep, czyli jak wizerunek może wspierać sprzedaż - Organic24.pl
Masz świetnie prosperujący stacjonarnie biznes i chciałbyś przenieść go do internetu? Uruchomienie nowego kanału sprzedaży, jakim jest ecommerce to duże wyzwanie, z którym mierzył się również nasz Klient Organic24.pl.
Nowy cel biznesowy, czyli ekspansja na e-rynku zdrowej żywności, wymagał stworzenia nowoczesnego e-sklepu wyposażonego w funkcjonalności wspierające wizerunek marki, ambitne cele sprzedaże, umożliwiające dzielenie się wiedzą ekspercką, a z drugiej strony narzędzia optymalizujące i ułatwiające pracę osobom, które takim sklepem zarządzają. Jak to zrobiliśmy? Przeczytaj.
Efekty naszej pracy
Dzięki współpracy z nami klient zyskał:
W trakcie realizacji tego projektu:
- wdrożyliśmy kilkadziesiąt różnorodnych, w dużej mierze autorskich modułów, które spełniają funkcje zarówno sprzedażowe, jak i wizerunkowe;
- stworzyliśmy wiele funkcjonalności ułatwiających klientowi zarządzanie sklepem, w tym zarządzanie jego warstwą wizualną;
- umożliwiliśmy automatyzację wielu procesów, dzięki czemu obsługa sklepu w wielu obszarach jest prostsza i zajmuje nieporównywalnie mniej czasu;
- zadbaliśmy, by wdrażane rozwiązania były dobrze przemyślane i rzeczywiście przydatne dla ich użytkowników.
Więcej niż sklep, czyli jak wizerunek może wspierać sprzedaż – Organic24.pl
Marka Organic Market oraz sklep internetowy organic24.pl należą do Organic Farma Zdrowia. To spółka akcyjna i największa, a także pierwsza w Polsce sieć samoobsługowych delikatesów ze zdrową żywnością. Posiada ponad 20 sklepów stacjonarnych rozlokowanych głównie w galeriach handlowych w większych miastach Polski oraz delikatesy on-line (organic24.pl).
W ofercie produktowej delikatesów znajdują się ponad 4 tysiące produktów ekologicznych oraz tradycyjnych. Zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepie internetowym oferowana jest także żywność świeża – owoce, warzywa, nabiał, mięso – pochodząca z polskich gospodarstw rolnych i od producentów żywności ekologicznej.
Co zoptymalizowaliśmy?
Nowa komunikacja wizualna
Dla sklepu organic24.pl powstał zupełnie nowy layout graficzny, który w pełni koresponduje z przemyślaną, elegancką komunikacją wizualną delikatesów stacjonarnych. Grafika oddaje charakter marki, wizualnie przekazuje jej tożsamość, wartości, historię, wzbudza tak ważne zaufanie Klientów. Trzeba dodać, że nowa strona powstała jako połączenie dwóch oddzielnych stron – pierwszą z nich był oczywiście stary sklep internetowy organic24.pl, a drugą organicmarket.pl – strona o charakterze korporacyjno-informacyjnym.
Tworzenie grafiki dla tak rozbudowanego sklepu internetowego, z uwzględnieniem wszystkich elementów, które wpływają na kreowanie wizerunku marki, jest w pewnym sensie wyzwaniem. Mając na uwadze nie tylko atrakcyjny wizualnie layout, ale i jego funkcjonalność, uwagę bardzo mocno trzeba skierować na tę drugą warstwę projektowania. Bywa to niełatwy proces, a naszą rolą często jest weryfikowanie wizji graficznej, sensowności użycia konkretnych elementów i ostatecznej funkcji, jaką mają spełniać. Żeby wypracować najlepsze rozwiązania, rozmawialiśmy nie tylko z Klientem, ale także z osobami odpowiedzialnymi na co dzień za działania marketingowe, wizerunkowe (np. prowadzenie bloga). Dopiero takie działania weryfikujące dają dobre rezultaty – mamy pewność, że wprowadzone rozwiązania będą użyteczne i funkcjonalne. Zbędne elementy wprowadzają niepotrzebny chaos.
Nowa struktura kategorii, moduł automatyzujący
Nowy sklep, jako nowe i skuteczne narzędzie sprzedaży, wymagał opracowania nowej struktury kategorii. To bardzo istotne z perspektywy odbiorcy końcowego, dla którego powinna być ona czytelna i przyjazna. Z drugiej strony w całym procesie nie można zapominać o SEO. Przy ścisłej współpracy z ekspertami SEO, e-commerce oraz z Klientem, została opracowana idea przypisywania produktów do konkretnych kategorii.
Istotną częścią prac było opracowanie i wdrożenie modułu, który ułatwia kategoryzację produktów, automatycznie przypisując je do właściwych, domyślnych kategorii.
Podczas tworzenia nowego sklepu i przenoszenia do niego kategorii produktowych ze starej platformy dużym wyzwaniem bywa przekierowanie pomiędzy starymi a nowymi kategoriami. Zmiana linków może pociągnąć za sobą utratę ruchu, na który stary sklep do tej pory pracował. Dobrze przemyśleliśmy proces przekierowania i zadbaliśmy, by nie stracić do tej pory wypracowanych osiągów.
Kreowanie wizerunku – dzielenie się wiedzą – promowanie produktów
Jednym z kluczowych celów wdrożenia organic24.pl było stworzenie takich narzędzi, które będą dla Klienta skutecznym i przyjaznym w obsłudze wsparciem wizerunkowym. Istotna była także możliwość promowania treści, szczególnie tych eksperckich. Oto funkcjonalności, dzięki którym osiągnęliśmy te cele.
Layout dynamiczny
Layout dynamiczny jest stworzonym przez nas modułem, dzięki któremu Klient, w ramach strony głównej i innych podstron, może łatwo edytować konkretne sekcje o różnym układzie i zawartości. Krótko mówiąc, moduł umożliwia Mu łatwe zarządzanie wizualną strukturą treści z poziomu panelu administracyjnego. To świetne narzędzie odpowiadające na realne potrzeby Klienta w danym momencie, wspierające marketing, sprzedaż, kreowanie pożądanego wizerunku, tworzenie opowieści o marce i jej wartościach, ułatwiające przekazywanie ważnych dla Klienta treści.
Klient może korzystać z widgetów, segmentów, osadzać je na stronie – może wizualnie edytować różne elementy strony w różnych miejscach. Taka opcja, w ramach platformy Sote, na której postawiony jest sklep, nie była dostępna. W oparciu o ten moduł zostały zbudowane strony, które przenosiliśmy z organicmarket.pl na organic24.pl. Najlepszą próbką możliwości tego modułu jest podstrona GOORGANIC https://organic24.pl/go-organic, która służy do dzielenia się wiedzą oraz wartościowymi treściami z Klientami sklepu i jest doskonałym wsparciem wizerunkowym.
Dynamiczne łączenie treści
Wprowadziliśmy funkcjonalność pozwalającą na dynamiczne łączenie treści z różnych sekcji. Jak wygląda to w praktyce? Punktem wyjścia najczęściej jest blog, na którym Klient dzieli się wiedzą ekspercką, zamiemieszcza wiele inspiracji i wartościowych dla odbiorów treści. Jedną z bardziej użytecznych sekcji, którą można powiązać z innymi stronami, jest sekcja Przepisy. Stworzona przez nas funkcjonalność pozwala np. na podlinkowanie treści blogowych z sekcji Przepisy i osadzenie ich na karcie konkretnego produktu. Klient zainteresowany konkretnym produktem od razu otrzymuje ciekawą inspirację z nim powiązaną – tu w postaci przepisu. Można też, używając tego samego modułu, zadziałać “w drugą stronę” – tekst blogowy, który jest przepisem, połączyć z odpowiadającymi mu produktami, a tym samym ułatwić Klientowi robienie zakupów lub tworzenie z nich listy produktowej już na tym etapie.
Promowanie wizualne produktów
To ciekawa funkcja, która pozwala wizualnie wyróżnić niektóre produkty spośród innych. Sprawia również, że podstrony kategorii produktów (w tym produktów przefiltrowanych) wyglądają bardziej atrakcyjnie, różnorodnie. Klient, na poziomie panelu administracyjnego, może wyróżnić pożądane produkty przez dodanie jeszcze jednego zdjęcia do standardowej puli zdjęć produktowych. Na tej podstawie system “wie”, które produkty mogą być wyróżnione. Cały proces jest zautomatyzowany, a obsługa modułu całkiem prosta.
Banner hero
By podstrony sklepu wyglądały jeszcze bardziej zachęcająco i różnorodnie, wprowadziliśmy dedykowaną funkcję banner hero. Dotyczy ona bannerów głównych, osadzonych w górnej części strony. Klient może zdefiniować, jaki banner będzie przypisany do konkretnej strony z poziomu panelu administracyjnego, a przez to mocniej operować kontekstem wizualnym. Banner hero jest narzędziem, które można wykorzystać do brandingu kategorii produktowych.
Wzmocnienie sprzedaży – narzędzia, funkcjonalności
Ogółem wdrożyliśmy kilkadziesiąt różnych funkcjonalności, które finalnie mają wpływ na wzmocnienie sprzedaży na różnych etapach ścieżki zakupowej. Nie opiszemy wszystkich, ale podzielimy się najciekawszymi modułami.
Wish List (Lista Życzeń, Lista Zakupowa)
Napisana przez nas funkcjonalność Wish List pozwala na tworzenie list zakupowych dostępnych z poziomu konta zalogowanego i niezalogowanego użytkownika. Jest to moduł znacznie bardziej rozbudowany niż w standardowych rozwiązaniach – maksymalnie ułatwia robienie i planowanie zakupów. Poza znaną możliwością oznaczania ulubionych produktów (funkcjonalność dostępna już z poziomu listy produktów i karty produktu), przy pomocy tego modułu Klienci mogą:
- tworzyć wiele list zakupowych, nadając im indywidualne nazwy; taką listę zakupów można przesłać do innego użytkownika; inny zalogowany użytkownik może ją np. edytować, dodać do swojego koszyka, zapisać;
- z utworzonej listy dodać do koszyka wszystkie znajdujące się tam produkty lub tylko te wybrane, co ułatwia i przyspiesza robienie zakupów w dowolnym momencie;
- przeglądać listy wcześniej dokonanych zamówień, które są przechowywane na koncie użytkownika i ponownie korzystać z nich;
- korzystać z dynamicznie tworzonych list zakupowych – na karcie produktu osadzać można treści blogowe z sekcji Przepisy; produkty użyte w przepisie mogą być przekształcane w listę zakupów (Gotowa Lista Zakupowa), z której Klient sklepu może od razu skorzystać, bez konieczności logowania się na konto.
Moduł Termin Wysyłki
To bardzo przydatna funkcjonalność zamieszczona na karcie każdego produktu, pojawiająca się również w koszyku przed złożeniem zamówienia. Dzięki niej z góry wiadomo, kiedy produkty będą wysłane i dostarczone. Pozornie mała rzecz, ale dość skomplikowana podczas kodowania, ze względu na dużą ilość zmiennych (weekendy, święta, dni wolne od pracy), które trzeba wziąć pod uwagę, żeby pojawiająca się informacja była zgodna ze stanem faktycznym.
Moduł Darmowa Wysyłka
Kolejnym, bardzo przydatnym modułem, który wdrożyliśmy, jest moduł Darmowa Wysyłka. Ta funkcjonalność umożliwia zamieszczenie na stronie koszyka powiadomienia, jakiej kwoty jeszcze brakuje, by Klient mógł skorzystać z opcji darmowej wysyłki produktów. Otrzymanie takiej informacji w wielu przypadkach jest motywacją dla Klienta do zamieszczenia w koszyku kolejnych produktów, zwiększania wartości zamówienia, a tym samym uniknięcia kosztów przesyłki.
Filtrowanie produktów – automatyzacja przypisywania atrybutów
W poprzednim sklepie idea filtrowania istniała tylko na poziomie grup produktów, nie było wykorzystywane filtrowanie wewnątrz kategorii produktowych. A dla wielu Klientów, którzy mają specyficzne potrzeby żywieniowe, jest ona wręcz niezbędna (np. produkty bez laktozy, wegetariańskie itd.). Wprowadzając tę funkcjonalność, zadbaliśmy nie tylko o Klienta sklepu, ale także o osoby nim administrujące. Dzięki modułowi, który stworzyliśmy, administrator sklepu, kilkoma kliknięciami może nadać atrybuty tysiącom produktów i dopisać je do określonych filtrów. Myśląc o optymalizacji czasu i pracy, mamy do czynienia z bardzo przydatnym, automatyzującym określone działania narzędziem.
3 rady dla Ciebie
- Nie tylko kodowanie! – rozważaj funkcjonalności mądrze. Wybieraj rozwiązania, które będą przez Ciebie faktycznie wykorzystywane (np. ułatwiaj automatyzację, domyślne wypełnienie danymi). Musisz być świadomy, że oprócz kodowania jest jeszcze mnóstwo pracy przy wypełnianiu treści, grafik itp.
- Spodziewaj się niespodziewanego – nawet jeśli wszystko dobrze zaplanujesz, mogą wydarzyć się rzeczy całkowicie niezależne od Ciebie (np. zakończenie działalności dostawcy serwera).
- Postaw na zespół – środowisko ecommerce jest coraz bardziej skomplikowane i zaawansowane – programowanie, integracje, serwery, wiedza merytoryczna o produktach, SEO, SEM, dane, emocje zespołu, emocje klientów. Jedna osoba nie jest w stanie być ekspertem w każdej z tych dziedzin. Zadbaj więc, by za każdy obszar odpowiadała kompetentna osoba.