Jak sprawnie przetestować duże zmiany w sklepie i podnieść konwersję? Innowacyjne narzędzie do testów A/B
MMAniak idzie tropem dobrych praktyk e-commercowych. Zmiany, które docelowo wpływają na podniesienie współczynnika konwersji, chce wprowadzać w oparciu o wiarygodne dane. Bez “ślepych strzałów” i domysłów. Skuteczność nowych rozwiązań ma być weryfikowana przez testy A/B. Nie są to jednak standardowe działania, ale wielopoziomowe, szeroko zakrojone testy. By je przeprowadzić, MMAniak korzysta z dedykowanego narzędzia, które na ich potrzeby stworzyliśmy.
Efekty naszej pracy
Dzięki współpracy z nami klient zyskał:
Standardowe narzędzia do testów A/B pozwalają na testowanie pojedynczych elementów w jednym podejściu i zazwyczaj odnoszą się tylko do warstwy wizualnej strony. Nasz Klient miał znacznie większe potrzeby, wychodzące poza schemat. Dlatego stworzyliśmy autorski, uniwersalny moduł, dzięki któremu MMAniak może testować różne rozwiązania na zasadzie testów A/B.
Moduł powstał stricte dla MMAniaka – to w pełni customowe narzędzie. Potrzeba, pomysł i otwartość naszego Zleceniodawcy sprawiły, że mogliśmy wspólnie popracować nad nowatorskimi, spersonalizowanymi rozwiązaniami.
- Nasze narzędzie pozwala za jednym zamachem przetestować duży pakiet zmian, zbadać wiele elementów jednocześnie.
- Do testowanych elementów można wprowadzać całe funkcjonalności lub moduły.
- Nasz moduł A/B jest sprzęgnięty z Google Optimize, co pozwala na szybkie przetwarzanie danych.
- Dzięki modułowi przeprowadzanie testów A/B jest bardziej efektywne – prostsze, mniej czasochłonne, szybko przeprowadzamy dość skomplikowany proces.
- Wdrażanie zmian można przenieść na wyższy poziom, ponieważ są oparte na wariantach, które lepiej konwertowały – ich skuteczność ma potwierdzenie w tym, co faktycznie zrobili/wybrali użytkownicy.
Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?
Klient otrzymał dedykowane narzędzie, dzięki któremu precyzyjnie może określać kierunek i zakres zmian na stronie – świadomie nimi zarządzać. Z drugiej strony, testowanie różnych możliwości otwiera nam i Klientowi pole do wypracowywania jeszcze lepszych rozwiązań, doskonalenia procesów. Nasza współpraca z pewnością będzie przynosić jeszcze lepsze efekty.
Zwiększenie współczynnika konwersji – MMANIAK
Sklep MMAniak tworzą byli zawodnicy MMA – pasjonaci sportów walki. Oferują największy w Polsce wybór profesjonalnego sprzętu, odzieży treningowej oraz akcesoriów do MMA i innych sportów walki full-kontakt.
Z MMAniakiem współpracujemy od prawie dwóch lat. Mamy za sobą wdrożenia optymalizujące sprzedaż, wspierające marketing produktowy, oparte o niestandardowe funkcjonalności i moduły.
Główne cele współpracy
Wysoki współczynnik konwersji w sklepie nie jest dziełem przypadku. Nasz Klient słusznie założył, że zadba o niego, modelując i testując kolejne obszary sklepu w oparciu o testy A/B. W zamyśle, każda zmiana, przed jej wdrożeniem, ma być poddana takim testom.
Dwa główne zadania, które musieliśmy zrealizować to:
- wdrożyć i poddać testom A/B nowo zaprojektowany koszyk – całą ścieżkę zakupową, a nie jej pojedyncze elementy. Nowa wersja zawiera wiele elementów funkcjonalnych; to innowacja, która znacznie odbiega od tego, co powszechnie się testuje.
- stworzyć reużywalne narzędzie, które pozwoli na testowanie konwersji wielopoziomowych zmian w oparciu o testy A/B. Ponadto, narzędzie miało współpracować z Google Optimize, żeby zebrane dane można było łatwo przetwarzać i analizować.
Dlaczego klient wybrał nas jako partnera?
MMAniak rozpoczął współpracę z nami w wyniku rekomendacji. Zostaliśmy poleceni przez jednego z naszych Partnerów.
Co zoptymalizowaliśmy?
-
Nietypowe testy A/B
W tym projekcie mieliśmy do czynienia z bardzo nietypowymi testami A/B. Testowaliśmy całą ścieżkę zakupową – nie jej pojedyncze elementy. Jednorazowo był to duży pakiet zmian. Wersja porównawcza diametralnie różniła się od starej postaci koszyka.
Skalę tych zmian i zakres testów obrazują elementy, które pojawiły się na nowej ścieżce zakupowej. Zwracamy uwagę przede wszystkim na funkcjonalności, bo te zazwyczaj nie podlegają testom A/B.
- Dodaliśmy pasek postępu odliczania do darmowej wysyłki.
- Wprowadziliśmy pasek do cross sellingu – produkty i ich warianty można było zamówić już z poziomu koszyka.
- Wprowadziliśmy zmiany wizualne w panelu logowania na ścieżce zakupowej – jest bardziej czytelnie i przejrzyście.
- Dodaliśmy walidację danych na ścieżce zakupowej – przerobiliśmy formularze na takie, w których dane były walidowane na bieżąco.
- Usunęliśmy lub przenieśliśmy różne checkboxy, by uprościć przejście przez ścieżkę zakupową.
Finalnie, testy objęły całość ruchu w sklepie – losowym 50% użytkowników wyświetlana była wersja stara – A, a drugim 50% wersja B. Co ważne, w oparciu o pliki cookie zapisywaliśmy sesję konkretnego Klienta. Jeśli ten sam Klient wrócił do sklepu w trakcie trwania testów, widział tę samą wersję koszyka, co poprzednio. W innym przypadku, mógłby mieć do czynienia z dwoma różnymi wersjami koszyka, czego chcieliśmy uniknąć.
Po przeprowadzeniu testów Klient miał jasność, że lepiej konwertuje nowa wersja koszyka i tę wdrożył do sklepu.
-
Autorski moduł A/B
Te nietypowe, szeroko zakrojone testy A/B mogliśmy przeprowadzić dzięki modułowi, który napisaliśmy. Opracowaliśmy:
- cały mechanizm, który podczas testów podmienia widoki/szablony w zależności od wylosowanej wersji testowej; oparty jest o nadpisywanie styli i skryptów;
- procedurę losowania wersji zależną od procentu ruchu, jaki chcemy poddać testom i ilości wersji wdrażanych do testów;
- zapisywanie testowanej przez Klienta wersji w plikach cookie;
- sposób zbierania i przekazywania danych do Google Optimize, które odnoszą się do konkretnej wersji testu A/B; to umożliwia ich prawidłową interpretację;
- funkcjonalność, która pozwala na uruchomienie trackera dla wybranej wersji – dzięki temu wiadomo, w jaki sposób na poszczególnych wersjach poruszają się użytkownicy.
Moduł A/B pozwala naszemu Klientowi:
- w szybki sposób przeprowadzić dość zaawansowany, wielowymiarowy test A/B – jest to narzędzie dla programisty lub front-endowca oparte na pliku konfiguracyjnym;
- wdrożyć do testów kilka wersji jednocześnie, każda z nich może zawierać wiele elementów;
- zdefiniować procentu ruchu, jaki chce testować;
- śledzić kluczowe zachowania użytkownika – interakcję z danym modułem (np. dodanie produktu do koszyka, uzupełnienie formularza, wybór płatności) lub samą konwersję;
- zbierać wiarygodne dane, które są podstawą do podjęcia decyzji o wdrażaniu konkretnej zmiany.
Nasza rola
W tym projekcie kluczowymi były role doradcza i analityczna, umiejętność przewidywania, wybierania wariantów najbardziej korzystnych dla naszego Klienta. Właściwa estymacja czasu i budżetu pozwoliła nam dotrzymać wyjściowych założeń.
Jak przebiegała współpraca?
Partnerska współpraca oparta na zaufaniu, z kompetentnym specjalistą po stronie Klienta, daje pole do wypracowywania najlepszych rozwiązań. W oparciu o nasze analizy omawialiśmy założenia, nowe propozycje, doradzaliśmy. Wypracowaliśmy dobrą bazę, dobre rozwiązania, dzięki czemu realizacja projektu przebiegała bardzo płynnie.
3 rady dla Ciebie
- Przed wdrożeniem testów A/B przygotuj plan strategiczny działania. Musisz wiedzieć, na czym Ci zależy, co mają spowodować zmiany, a przede wszystkim to, czy są konieczne. Dobrze zacząć od obszaru, który uważasz w swoim sklepie za zaniedbany – to właśnie on może być wart przetestowania. Sama forma testów A/B urealnia konieczność wprowadzenia zmiany i jej zakres.
- Testy mają określić kierunek zmiany, przynieść realną korzyść w postaci zwiększonej konwersji. Nigdy nie rób ich tylko po to, by je robić. Musisz zaproponować coś, co ma sens, co zadziała. Dlatego podczas projektowania wersji do testów warto zdać się na specjalistów biegłych w tym obszarze.
- Zanim przeprowadzisz test, uściślij, czego chcesz się dowiedzieć. Postaw konkretne pytanie – np. “Chcę sprawdzić, czy mogę usprawnić konwersję w oparciu o to, jak będzie wyglądał checkout”.