Wejście na rynek e-commerce - jak to zrobić, żeby dobrze wystartować? Case study Aptekana83.pl
Nowo powstały e-sklep powinien być dobrze zaprojektowanym narzędziem, które ułatwi poruszanie się w przestrzeni e-sprzedaży, proces poznawania jej możliwości i własnych potrzeb. Wsparcie ze strony specjalistów na tym etapie jest bardzo istotne, szczególnie jeśli mamy do czynienia z e-apteką, która dodatkowo musi sprostać właściwym dla sprzedaży farmaceutyków wymaganiom.
Efekty naszej pracy
Dzięki współpracy z nami klient zyskał:
E-sklep Aptekana83.pl powstał w oparciu o kilkanaście różnych rozwiązań (modułów, integracji), które, odpowiednio dobrane i spięte w całość, tworzą narzędzie odpowiadające specyficznym potrzebom aptek prowadzących sprzedaż internetową. Duże znaczenie w procesie projektowania i doboru funkcjonalności miało to, że Klient dopiero zaczynał swoją przygodę z e-commerce – chcieliśmy, żeby nowe narzędzie odpowiadało jego faktycznym potrzebom.
Aptekana83.pl to e-sklep:
- dopracowany w warstwie wizualnej, zgodny z oczekiwaniami i wizją Klienta – estetyka graficzna strony jest dobrze przemyślana, nawiązuje do aptek w klasycznymi stylu, eleganckiej prostoty, jest monochromatyczna, jasna, “czysta”;
- zawierający to, co rzeczywiście potrzebne i przydatne na tym etapie, z wyłączeniem funkcjonalności, które nie byłyby w pełni użyteczne, a nawet zbędne w kontekście poziomu ich wykorzystania;
- wyposażony w rozwiązania, które były istotne dla Klienta w kontekście wartości, którymi kieruje się w sprzedaży i w kontaktach z Klientami (np. ograniczenia uniemożliwiające zakup hurtowy produktów, moduł ułatwiający komunikację z farmaceutą czy narzędzie wspierające dzielenie się rzetelną wiedzą).
- oparty na dopracowanych rozwiązaniach dedykowanych branży Klienta,
Dlaczego klient jest zadowolony ze współpracy?
Nasz Klient otrzymał nowe narzędzie sprzedaży, które spełnia wszystkie wymagania i założenia przyjęte na starcie projektu. Opierając się na naszej wiedzy i dużym doświadczeniu, mogliśmy rzetelnie doradzić, które z rozwiązań zastosowanych w Aptekana83.pl będą optymalne, co jest niezbędne w tym momencie, a jakie wdrożenia mogą poczekać.
Były to jednocześnie rozwiązania, które, dosłownie mówiąc, odciążą Klienta w procesie uczenia się nowego narzędzia, jakim jest e-sklep i nowego środowiska działania czyli rynku e-commerce. Zbyt skomplikowane i często bardziej kosztowne rozwiązania nie “zadziałałyby” na korzyść Klienta – wręcz przeciwnie, mogłyby wprowadzić chaos, ewidentny dysonans pomiędzy tym, co oferuje narzędzie, a w jakim stopniu jest faktycznie wykorzystywane.
Wdrożenie apteki internetowej – Aptekana83
Nasz Klient jest bez wątpienia specjalistą w swojej branży. Od 1998 roku prowadzi apteki stacjonarne – w tym momencie są to dwa oddziały z solidną załogą 80 farmaceutów, obsługujące Klientów aż w 22 okienkach. To apteki z tradycjami działające w Lublinie i dobrze znane Klientom na tamtejszym rynku.
Nazwa sklepu on-line nawiązuje do adresu pierwszej apteki stacjonarnej, która mieści się w centrum Lublina pod numerem 83. Kluczową wartością dla marki Aptekana83 jest bezpieczeństwo jej Klientów – placówki stacjonarne i sklep on-line oferują wyłącznie sprawdzone preparaty, w tym setki przetestowanych dermokosmetyków, dbając jednocześnie, by każdy z Klientów mógł mieć stały kontakt z farmaceutą.
Główne wyzwania
W przypadku tego projektu, nie możemy mówić o rozwiązaniach technicznych, które byłyby bardzo skomplikowane w trakcie implementacji lub podczas ich projektowania. Wynika to i ze specyfiki samego projektu, i z faktu, że mamy doświadczenie w realizacji rozwiązań, które dobrze sprawdzają się dla e-aptek.
Wyzwaniem natomiast może być to, że w przypadku e-aptek musimy poruszać się w przestrzeni, która z góry jest mocno określona. Wynika to ze specyfiki ich działania, której dużą częścią są wymagania związane z obostrzeniami prawnymi. Oto kilka przykładów:
- E-apteki powinny być kojarzone jako schludne, proste, przejrzyste, co mocno definiuje kierunek projektowania graficznego.
- Apteki zobowiązane są do przedstawiania bardzo szczegółowych informacji na temat leków i innych preparatów, które mają w sprzedaży. Oznacza to, że na kartach produktowych jest bardzo dużo informacji. W tym kontekście trudne bywa przedstawienie zawartości produktowej sklepu i treści, które do konkretnych produktów się odnoszą.
- Ilość prezentowanych treści na karcie produktu ma znaczący wpływ na przebieg ścieżki zakupowej – można powiedzieć, że w pewnym sensie ją zaburza, biorąc pod uwagę, czego teraz oczekuje Klient i do czego jest przyzwyczajony.
Pisząc o wyzwaniach, trzeba przyznać, że praca nad każdym e-sklepem (nowym, rozwijanym, podczas nowych implementacji) wymaga sporego zaangażowania ze strony Klienta, niezależnie od działań wdrożeniowych, które sami realizujemy. To więcej niż pewne, że pojawią się zaskoczenia czy nowe rzeczy, których trzeba się nauczyć. I na te wyzwanie przygotowujemy naszych Klientów. Jednocześnie jesteśmy gotowi, by udzielać niezbędnego wsparcia.
Główne cele współpracy
Nasz Klient, odnosząc sukcesy w sprzedaży stacjonarnej, postanowił rozszerzyć swoją działalność o rynek e-commerce. Sklep Aptekana83.pl miał być narzędziem, które umożliwi wejście na rynek internetowy i rozpoczęcie sprzedaży on-line.
Sklep on-line miał zwiększyć dostępność oferty i wygodę w korzystaniu z niej, co jest oczywiście istotne z punktu widzenia obecnych Klientów apteki. Z drugiej strony, uruchomienie nowego kanału i narzędzia sprzedaży było pierwszym i ważnym krokiem do zaistnienia na e-rynku, co w przyszłości pomoże rozwinąć skalę sprzedaży ze stricte lokalnej na ogólnopolską.
Dlaczego klient wybrał nas jako partnera?
Proces wyboru właściwego partnera do projektu, który był z wielu względów wymagający dla naszego Klienta, trwał dość długo. Klient trafił do Convertis w wyniku rekomendacji.
Co zoptymalizowaliśmy?
W przypadku aptek internetowych nie da się dokonać jednej, przełomowej modyfikacji. Dla Klientów z tej branży przygotowujemy kilka lub kilkanaście rozwiązań, które spięte w całość, tworzą dobre, odpowiadające potrzebom aptek, a nawet w pewnym sensie idealne dla aptek, narzędzie sprzedaży. Jest to zatem szereg działań, które mają ułatwić sprzedaż i zarządzanie sprzedażą; wiele drobnych, ale istotnych rzeczy, które połączone, trafiają w punkt.
Spośród funkcjonalności i działań, które wdrożyliśmy, warto wymienić:
- Moduł limitowania zakupów – zgodnie z ustawą aptekarską, apteka nie może prowadzić sprzedaży hurtowej; na prośbę Klienta przygotowaliśmy moduł, który uniemożliwia zakup produktów powyżej konkretnych ilości, przeliczając jednocześnie wartości ilościowe przypisane do danych produktów;
- Udoskonalenie procesu zakupowego na poziomie koszyka – proces zakupowy jest bardziej przyjazny dla odbiorcy końcowego, elastyczny i responsywny; opiera się na one page checkout – odbiorca nie jest przekierowywany podczas kolejnych etapów zamówienia, ale pozostaje na jednej stronie i na niej dokonuje wszystkich niezbędnych kroków do finalizacji zakupu;
- Zarządzanie treścią strony – stosujemy własne implementacje, które nie są dostępne z poziomu platformy Prestashop, a ułatwiają zarządzanie treściami na stronie; w ramach bloga, na którym prezentowane są porady farmaceutyczne, informacje o nowych produktach, lekach (Żurnal Aptekarski i Porady Aptekarskie) wprowadziliśmy szereg zmian w obszarze wyglądu, funkcjonowania i zarządzania treściami z poziomu panelu administracyjnego; mamy do czyniania z zupełnie nową jakością wizualną i funkcjonalną;
- Zarządzanie produktami – integracje złożone z kilku czynności lub wiele źródeł integracji produktów z magazynami ułatwiły zarządzanie dużą ilością produktów;
- Priorytetyzowanie produktów w ramach wyszukiwania;
- Moduł zapytaj farmaceutę – formularz ułatwiający każdemu Klientowi kontakt z farmaceutą;
- Strona główna – zarządzanie treściami – stworzyliśmy moduł, dzięki któremu Klient ma wpływ na to, jakie produkty się tam znajdą; moduł pozwala Klientowi na wyróżnianie konkretnych kategorii produktów i produktów do nich należących.
Nasza rola
Najistotniejsze podczas tej realizacji było bez wątpienia dostarczenie dedykowanego narzędzia, które zrealizuje cel biznesowy naszego Klienta – wejście na rynek e-commerce. Projekt składał się z wielu, często drobnych działań i rzeczy, przy czym wszystkie miały w nim swój istotny udział. Ważna zatem była praca nad połączeniem ich w jedną, dobrze prezentującą się i działającą bez zarzutu całość.
Nie mniej ważne, jak podczas wielu innych projektów, które prowadzimy, było aktywne doradzanie i odradzanie, wsparcie Klienta w dokonywaniu dobrych wyborów. Jako specjaliści, jesteśmy w stanie wskazać, które rozwiązania się sprawdzą. Klient często wie, jaki ma być efekt końcowy – nie musi wiedzieć, jaka konkretna funkcjonalność czy moduł go zapewni; wtedy to my doradzamy coś odpowiedniego, a bardzo często przerabiamy moduł tak, by spełniał uzasadnione oczekiwania Klienta. Przy okazji warto wiedzieć, że nie ma modułów idealnych i bardzo często pracujemy nad “personalizowaniem” ich funkcjonalności.
A co mówi sam klient o wspólnie wypracowanych wynikach?
“Pełen profesjonalizm i zaangażowanie. Dokładność, doskonały nadzór nad projektem. Wybór dobrej agencji trwał u nas długo, ale było warto. Dziękujemy Convertis za świetnie wykonaną pracę w przyjemnej atmosferze i rezultaty.”
Anna Serwan-Ohryzko, Aptekana83.pl
3 rady dla Ciebie
- Dostosuj rozwiązania do swoich potrzeb i możliwości – robienie rzeczy po raz pierwszy, co naturalne, jest pod wieloma względami wymagającym procesem; nie inaczej jest, kiedy tworzymy pierwszy e-sklep; warto wtedy wybierać rozwiązania (moduły, funkcjonalności), które z jednej strony spełnią określoną potrzebę i nie będą zbyt “banalne”, a z drugiej nie będą zbyt skomplikowane i czasochłonne w obsłudze.
- Pamiętaj, że rozwiązania często różnią się na poziomie szczegółów, choć ich przeznaczenie może być takie samo. Tyczy się to zwłaszcza gotowych modułów. Znajomość drobnych różnic na poziomie specyfiki ich działania jest kluczowa, jeśli wybrane rozwiązanie ma być optymalne.
- Nie wybieraj rozbudowanych i często kosztownych modułów/integracji, jeśli nie masz pewności, że ich możliwości będą w pełni wykorzystane; to szczególnie ważne na etapie rozpoznawania, jakich konkretnie funkcjonalności potrzebujesz; w wielu przypadkach (zwłaszcza w początkowych etapach działania sklepu) wystarczą dobre, podstawowe rozwiązania, które z czasem będzie można zamienić na inne, dedykowane, bardziej skomplikowane.